کد خبر: 1117090
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
«جوان» گزارش می‌دهد
دبیر نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال با اشاره به استقبال هنرمندان ۷۲ کشور جهان از این رویداد می‌گوید این نمایشگاه با ارائه آثار هنرمندان و تصویرسازان ایرانی و خارجی همزمان در تهران و کشور قطر برپا شده و قرار است آثار منتخب در معابر عمومی و فضای تبلیغات شهری نیز به نمایش درآیند.
مصطفی شاه‌کرمی

نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال به دبیری سید مسعود شجاعی‌طباطبایی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. سید مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر این نمایشگاه به عنوان یک چهره شناخته شده و بین‌المللی حوزه کارتون و کاریکاتور که سابقه زیادی در ایجاد چنین نمایشگاه‌هایی دارد در رابطه با برپایی این نمایشگاه به خبرنگار «جوان» گفت: ما در بین ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی فوتبال قطر تنها کشوری هستیم که با یک پیوست فرهنگی به استقبال این اتفاق و رویداد مهم جهانی رفتیم. همانطور که در عرصه اتفاقات بین‌المللی چه ورزشی، چه فرهنگی و هنری معمولاً تعداد کشور‌های شرکت‌کننده در آن‌ها از ۱۰ یا نهایتاً ۲۰ کشور فراتر نمی‌رود، اما در این نمایشگاه ۷۲ کشور حضور پیدا کرده‌اند و پای کار آمده‌اند که این نشان‌دهنده بزرگ و در معرض توجه بودن این نمایشگاه است.
شجاعی‌طباطبایی در ادامه اظهار داشت: با توجه به ارتباط و پیوستگی تعاملی که ظرف ۲۲ سال گذشته از طریق سایت ایران کارتون با هنرمندان سراسر جهان برقرار شده، این ارتباط منجر به یک حضور حداکثری از سوی هنرمندان کشور‌های مختلف در دو بخش کارتون و کاریکاتور گردید. همانطور که می‌دانید عنوان این رویداد نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال است. کاریکاتور به معنای طراحی اغراق آمیز از چهره است، ولی در کشور ما با توجه به سابقه ذهنی مردم از نشریه گل‌آقا معمولاً فرقی بین کارتون و کاریکاتور قائل نمی‌شوند و به‌طور کلی آن را کاریکاتور عنوان می‌کنند.
نمایش ۱۷۳۶ اثر
دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور جام جهانی با اشاره به اینکه در بخش کاریکاتور به هنرمندان موضوع ارائه شده است، افزود: موضوع در نظر گرفته شده برای بخش کاریکاتور این بود که هنرمندان باید اثرشان صرفاً در مورد اعضای کادر فنی و بازیکنان ۳۲ تیم ملی باشد که در جام جهانی حضور دارند، به همین علت تعداد آثار دریافتی به نسبت بخش کارتون کمتر بود. البته این کم بودن آثار به دلیل کیفیت و حرفه‌ای بودن آن‌ها که در معرض دید عموم هم قرار گرفتند کار‌های خوبی هستند. در این نمایشگاه شاهد ارائه هزار و ۷۳۶ اثر بودیم که ۵۰۸ اثر در بخش کاریکاتور چهره ارائه شد و هزار و ۲۲۸ اثر هم در بخش کارتون ارائه شد.
وی در مورد نحوه داوری آثار این نمایشگاه اظهار داشت: داوری این رویداد توسط دو تیم داوری ایرانی و خارجی انجام شده است؛ داوران ایرانی این نمایشگاه آقایان سجاد رافعی، استاد بهمنی‌عبدی و استاد محمدرضا دوست‌محمدی هستند. در خارج از کشور هم آقای آنجل بولیگان از مکزیک که کوبایی‌الاصل است به همراه آقای لوئیز اردنز آرژانتینی کار داوری آثار را برعهده داشتند که هم داوران ایرانی و هم دو داور خارجی این نمایشگاه از جمله هنرمندان بسیار سرشناس و شناخته شده عرصه کارتون و کاریکاتور در سطح جهان هستند. تمام این اتفاقات با کمک و همراهی و همدلی همه هنرمندان عزیزان کارتونیست و کاریکاتوریست داخلی و خارجی شکل گرفته است. به‌طور مثال وقتی از آقای میخاییل کونتوریس یونانی درخواست کردیم پوستر این نمایشگاه را طراحی کند، ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت که با افتخار حاضر است پوستر نمایشگاه را طراحی کند که اتفاقاً پوستر خوب و فاخری هم هست.
طباطبایی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در جزء‌جزء این اتفاق به دلیل تعامل و ارتباط مستمری که با هنرمندان سراسر جهان داریم، ما شاهد یک اتفاقی هستیم که در وهله اول بحث امید را به اذهان متبادر می‌کند، خاطرنشان کرد: مباحث دیگری مثل صلح، دوستی و همه آنچه در جام جهانی به شکلی جدی به عنوان شعار‌های اصلی در نظر گرفته شده‌اند، جزو مسائل و دغدغه‌های ما بود که از ابتدا روی آن‌ها تأکید کردیم. به هر جهت وقتی کشور عزیزمان ایران یک چنین مقبولیتی در بین هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست دنیا دارد که به محض اینکه یک فراخوانی را اعلام و اطلاع‌رسانی می‌کنیم با چنین استقبال جهانی در بین هنرمندان کشور‌های مختلف دنیا مواجه می‌شویم و در آن حضور پیدا می‌کنند، این یکی از نشانه‌های زنده بودن و پویایی کشورمان در عرصه‌های هنری است که می‌توان از آن به عنوان یک نشانه خوب یاد کرد.
برپایی همزمان در ایران و قطر
دبیر نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام‌جهانی در مورد برپایی نمایشگاهی متشکل از این آثار در کشور قطر همزمان با برگزاری جام‌جهانی فوتبال گفت: یک نمایشگاهی به صورت همزمان با افتتاح این نمایشگاه در کشور قطر توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی نمایشگاه آثار در قطر از امروز که مسابقات جام جهانی فوتبال به صورت رسمی آغاز می‌شوند افتتاح می‌شود. این نمایشگاه در یک پاویون که کشور‌های مختلفی در آن غرفه دارند در محل غرفه کشورمان برپا می‌شود. در نمایشگاهی که در محل بازی‌های جام جهانی برپا شده از بین کل آثار این نمایشگاه، تعداد ۶۰ اثر برگزیده و انتخاب شدند که در معرض دید علاقه‌مندان و تماشاگران جام جهانی فوتبال گذاشته شده است.
وی در مورد نمایش میدانی و عمومی آثار نمایشگاه در معابر شهری و بیلبورد‌های تبلیغاتی اظهار داشت: برای نمایش این آثار در سطح معابر شهری و همچنین تابلو‌های تبلیغاتی و محیطی هماهنگی‌های اولیه و صحبت‌های ابتدایی صورت گرفته است. اگرچه ما خیلی قبل‌تر از حالا این پیشنهاد را مطرح کردیم، ولی به دلیل فعال نبودن روابط‌عمومی نمایشگاه و جدی گرفته نشدن آن اتفاقی نیفتاد، اما با توجه به ظرفیت و کیفیت آثار اگر این امکان فراهم شود شاهد نمایش آثار منتخب این نمایشگاه در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، ترمینال‌ها، معابر شهری و حتی فضای تبلیغات شهری باشیم و ما برای تحقق این مسئله در حال تلاش و رایزنی هستیم و امیدوارم که اتفاق بیفتد. علاقه‌مندان به بازدید از این آثار می‌توانند از روز دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه تا ۱۴ آذر روز‌های شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری انقلاب اسلامی مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار