کد خبر: 1116947
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
سخنگوی قوه قضاییه:
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی گفت: «هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیراین‌صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

مسعود ستایشی درباره توهین به مقدسات و پرچم و سرود ملی اظهارداشت: برخی بر اثر تحریکات خصوصا از سوی رسانه‌های بیگانه، بی‌حرمتی‌ها و توهین‌هایی انجام دادند که این بی‌حرمتی‌ها و اهانت‌ها به مقدسات دین مبین اسلام، نبی مکرم اسلام، ائمه طاهرین و مقامات عالی نظام بود و دشمن هم دانسته این تحریکات را انجام داد.

وی ادامه داد: این افراد علاوه بر اسائه ادب و توهین به مقدسات به ارزش‌های ملی و نیز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران متعرض شدند؛ اما آیا اقدامات و افعال اینها به موجب قانون وصف مجرمانه دارد و جرم تلقی می شود؟

ستایشی با اشاره به قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده گفت: وفق ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی، «هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره قاعده ساب‌النبی توضیح داد: فردی که به پیامبر اکرم (ص) دشنام دهد یا چیزی به پیامبر گرامی اسلامی نسبت دهد که موجب تحقیر، عیب و نقص ایشان شود و شامل هر نوع توهین و ناسزا از جمله بدگویی، زشت گویی و تمسخر است؛ از نظر فقها حکم ساب‌النبی دارد و مطابق مقررات حکم آن قتل و در مقررات موضوعه اعدام است.

وی خاطرنشان کرد: علت این حکم، حفظ حرمت پیامبر عظیم الشأن اسلام و دفاع از دین است. در صدر اسلام مصادیقی از ساب‌النبی وجود داشت که با دستور نبی مکرم اسلام تعیین تکلیف شدند و حکم خدا برای آنها اجرا شد اما چگونگی اجرای این حکم مفصل است مثلا هر یک از فقهای معاصر شیعه درباره این موضوع نکاتی را ابراز کردند به عنوان نمونه برخی اعلام کردند این حکم از اختیارات حاکم اسلامی است.

ستایشی اظهارداشت: از دیدگاه بیشتر فقها، ساب‌النبی غیر از پیامبر مانند سب خداوند، امامان و حضرت صدیقه طاهره (س) است که در قانون نیز اشاره شده است و حکم توهین به این افراد نیز همان حکم ساب‌النبی است.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه زیبنده نیست در نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد اینگونه موارد باشیم، افزود: مطالبه مردم این است که این افراد به سزای عمل خود برسند؛ هرچند همیشه موضوع رأفت اسلامی مطمح نظر قرار دارد.

وی درباره توهین به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: در این باره نص صریح در قوانین نداریم اما با استنباط از مقررات، موضوع ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی برداشت می‌شود همچنین در پیشنهاد قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۵ مطرح شد در ماده‌ای مستقل درباره توهین به پرچم پیشنهاد شد که مجازات آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شود.

اهانت به مقدسات جرم است/توهین به پرچم‌ها و سرودهای ملی در سایر کشورها مجازات دارد

مجازات توهین به پرچم‌ها و سرودهای ملی در سایر کشورها

ستایشی درباره تعیین مجازات برای توهین به پرچم‌ها و سرودهای ملی در سایر کشورها گفت: در کشورهای مختلف برای توهین به پرچم‌ها و سرودهای ملی مجازات حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته شده است؛ در آلمان تا پنج سال حبس و جریمه نقدی، در فرانسه مجازات حبس و ۷۵۰۰ یورو (معادل ۲۷۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان) همچنین در یونان، اسپانیا، لهستان و پرتغال مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: توهین به پرچم‌ و سرود ملی در روسیه یک سال حبس دارد همچنین در سوئیس تا سه سال حبس و جریمه نقدی برای این اعمال در نظر گرفته شده است. در ترکیه و اوکراین نیز تا سه سال حبس در نظر گرفته شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: توهین به پرچم‌ و سرود ملی درایتالیا میزان ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار یورو (معادل ۳۶ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان تا ۳۶۴ میلیونو ۶۸۰ هزار تومان) جریمه نقدی و در سوئد ۵۰۰ تا ۲ هزار کرون (معادل یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان تا ۶ میلیونو ۶۴۰ هزار تومان) جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

چرا کشورهایی که توهین به پرچم و سرود ملی را عملی مجرمانه می‌دانند در مقام هدایت، تشویق و برانگیختن اشخاص در کشور ما برمی‌آیند؟

ستایشی تصریح کرد: سوال ما از این کشورها این است که شما که مقید به این امور هستید و توهین به پرچم و سرود ملی را عملی مجرمانه می دانید چرا در مقام هدایت، تشویق و برانگیختن اشخاص در کشور ما برمی‌آیید؟

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: آنها خود را در مقام دفاع از حقوق انسان‌ها می‌دانند و کشورهای خود را مهد حقوق بشر معرفی می‌کنند اما افراد را تحریک می‌کنند که اعمال مجرمانه در کشور ما انجام دهند و به ارزش‌ها توهین کنند. کشوری مانند سوئد خود را مهد حقوق بشر می‌داند در حالی که حقوق حمید نوری تبعه کشور ما را نقض می‌کند.

ستایشی اضافه کرد: همه وجود ما مقدسات و ارزش های ماست و دشمنان عده‌ای را وادار می کنند با تحریک هیجانات و احساسات به مقدسات توهین کنند؛ این موارد که با برنامه‌ریزی انجام شده است، قطعا پاسخ عمل خود را خواهند گرفت و این پاسخ عبرت‌آموز و بازدارنده خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار