کد خبر: 1116882
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
صدها فرانسوی در چهارمین سالگرد جنبش جلیقه زردها در خیابان‌های پاریس و برخی شهرهای بزرگ از جمله مارسی تظاهرات کردند.
 

پلیس تعداد شرکت‌کنندگان را در تجمعی که از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه عصر دیروز به وقت پاریس (۱۷ به وقت تهران) از منطقه ۲پایتخت فرانسه آغاز شد، ۶۸۰ نفر اعلام کرد.

در این تجمع چهره‌های مهم این جنبش همچون ژروم رودریگ که سال ۲۰۱۹در جریان اعتراضات و شلیک پلیس یک چشم خود را از دست داد، حضور داشتند.

این تجمع سه ساعته که در منطقه ۱۸ پایان یافت در تدابیر امنیتی و حضور نیروهای پلیس و امنیت برگزار شد.

جلیقه زردها فریاد می‌زدند: ما هستیم، حتی اگر مکرون نخواهد، ما هستیم.

بر پایه ویدئوهایی که از تظاهرکنندگان در شبکه های اجتماعی منتشر کردند، در مسیر راهپیمایی چندین مورد درگیری میان معترضان با پلیس رخ داده  که طی آن پلیس از باتوم و گاز اشک آور علیه معترضان استفاده کرده است. پلیس دستگیری سه نفر را تایید کرده است.

در پاییز ۲۰۱۸، در واکنش به اعتراض مالیات بر سوخت، اعتراضاتی در سراسر فرانسه شکل گرفت که مهم‌ترین آنها در اول دسامبر و در طاق پیروزی و خیابان شانزه‌لیزه پاریس ثبت شد. اعتراضاتی که با نام «جلیقه زردها» الهام‌بخش اعتراضاتی در خارج از مرزهای فرانسه شد.

به مرور با بالاگرفتن درگیری ها و افزوده شدن آشوبگران به جمع معترضان و بروز ناآرامی، پلیس از تمام قدرت برای سرکوب معترضان استفاده کرد و به این ترتیب ده‌ها تظاهرکننده، روزنامه‌نگار و تماشاچی ماجرا در اثر گلوله‌های پلاستیکی پلیس ضدشورش به شدت مجروح شدند. امانوئل مکرون در مواجهه با این خشونت ها قاطعانه از زیر سوال بردن اقدامات پلیس امتناع و اصطلاح «خشونت پلیس» را رد کرد. این امر از نگاه بسیاری از فعالان جنبش، شاهدان و قربانیان نقطه بی‌بازگشتی بود که تا به امروز نیز اقدامی برای آرام کردنش صورت نگرفته است. همین امر، جلیقه زردها را به مخالفان همیشگی مکرون بدل کرد. این جنبش تا مدت ها هر یکشنبه تجمع برگزار می‌کرد اما در ماه های اخیر چندان فعال نبوده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار