کد خبر: 1115079
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آمادگی این شرکت برای تولید حداکثری گاز در زمستان خبر داد و گفت: تولید و مصرف روزانه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی و صنعتی، با هیچ مبنا و معیار استاندار جهانی سازگار نیست.
«مهدی حیدری» درباره چالش‌های میدان‌های نفتی و گازی برای تامین تراز گازی تصریح‌کرد: شرکت‌های تولید گاز با حداکثر توان تولید آماده تامین سوخت زمستان هستند. در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نظرات و راهکارهای کاربردی برای اصلاح الگو و بهینه‌سازی مصرف سوخت ارائه کنند.

این مسوول بیان‌داشت: تولید و مصرف روزانه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی و صنعتی، با هیچ مبنا و معیار استاندار جهانی سازگار نیست که بخش زیادی از این معضل به مصرف نادرست در بخش خانگی و روزآمد نبودن صنایع برمی‌گردد.

وی با بیان چالش‌های تولید از میدان‌های نفتی و گازی این شرکت، خواستار همکاری نزدیک شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان در رفع مشکلات آن شد که از جمله فرصت‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌توان به مواردی همچون تصفیه پساب، مدیریت و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، افزایش تولید چاه‌ها با رفع موانع با استفاده از روش‌های نوین، بهینه‌سازی و روش‌های معمول کاهش هزینه‌ها برای افزایش تولید، تامین کالا و مواد مصرفی در واحدهای بهره‌برداری، اقدام‌های فنی چاه‌ها با کارایی بالاتر و هزینه کمتر و همکاری برای حل مهندسی اجرا و کالا اشاره کرد.

حیدری در ادامه با بیان عملکرد و فرصت‌های افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز این شرکت، اظهار داشت: این شرکت آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان صاحب ایده را در هر حوزه‌ای دارد.

وی با اعلام اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌عنوان دومین شرکت تولیدکننده گاز کشور، سهم ۳۳ درصدی در تأمین گاز مصارف خانگی و صنعتی به عهده دارد، افزود: این شرکت از شرکت‌های اصلی تولیدی شرکت ملی نفت ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مناطق خشکی کشور است و مسوولیت توسعه، تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز افزون بر ۸۵ میدان گازی و نفتی شناخته‌شده در بیش از ۱۱ استان کشور را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۵ میدان نفتی و ۱۵ میدان گازی از این میدان‌ها واقع در استان‌های فارس، بوشهر، قم، لرستان، خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، شمال خوزستان در برنامه عملیات بهره‌برداری بوده و توسعه بقیه میدان‌ها در برنامه‌های آتی شرکت قرار دارد، ادامه‌داد: عملکرد این شرکت نقش بسزایی در چرخه اقتصاد و تاأمین انرژی پایدار با حفظ و صیانت از منابع ملی ایفا می‌کند. این شرکت با رویکرد نوین در سه محور توسعه میدان‌های گازی و نفتی، تثبیت تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخازن شوریجه D و سراجه قم را آغاز کرده است.

حیدری با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری این شرکت، یادآور شد: فعالیت این شرکت از سال ۱۳۷۷ با در اختیار داشتن ۹ میدان نفتی و ۶ میدان گازی آغاز شد. با توسعه میدان‌های هما، شانول، وراوی و تابناک و احداث فاز دوم پالایشگاه گازی پارسیان و ساخت ایستگاه تقویت فشار میدان گازی نار فعالیت‌های توسعه‌ای نیز به فعالیت‌های تولیدی اضافه شد.

طرح ضربتی افزایش تولید گاز

وی درباره برنامه توسعه‌ای این شرکت در قالب «طرح ضربت»، تصریح‌کرد: با توجه به ضرورت تامین پایدار زنجیره خوراک پالایشگاه‌های گازی خشکی و جبران افت طبیعی تولید از میدان‌های کنونی و با در نظر داشتن افزایش غیرمنتظره گاز مصرفی خانگی در سال‌های آتی و همچنین به‌منظور بهبود تراز گاز تولیدی/مصرفی کشور، طرح افزایش تولید گاز از میدان‌های خشکی و در حیطه مسوولیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: بر این اساس توسعه ۱۳ میدان جدید دی‌، سفیدزاخور، هالگان‌، سفیدباغون‌، خارتنگ‌، گردان‌، ارم‌، پازن‌، مدار، توس‌، باباقیر، بیستون و آغار- فاز۲ به همراه توسعه پالایشگاه‌ گازی فراشبند و ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میادین‌ سرخون و شانول با صرف بودجه حدود چهار میلیارد دلار در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب و ابلاغ شده است.

حیدری گفت: پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح‌ها در زمستان سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز و حدود ۱۰۲ هزار بشکه در روز میعانات تولید و به پالایشگاه‌های گازی فجرجم، پارسیان، سرخون، فراشبند، ایلام، هاشمی‌نژاد و پارس جنوبی ارسال شود.

جایگاه راهبردی طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی

وی با بیان جایگاه راهبردی طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در ۲ مخزن شوریجه D و سراجه قم یادآور شد: بحث ذخیره‌سازی گاز طبیعی به‌عنوان یک موضوع راهبردی تعریف شده و در این شرکت اجرا می‌شود که از ابتدای دوره تزریق سال ۱۴۰۱ در مجموع به‌میزان ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در مخازن شوریجه و سراجه قم تزریق شده است. همچنین حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در فصل سرد سال از این دو مخزن بازتولید می‌شود. حداکثر بازتولید روزانه در مخزن شوریجه ۱۶ میلیون متر مکعب و در مخزن سراجه حداکثر ۸ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از انجام تعمیرات اساسی به‌عنوان پشتیبان تولید یاد کرد و افزود: تعمیرات اساسی تأسیسات گازی از جمله تعمیر شیرآلات، خطوط لوله، لخته‌گیرها و تجهیزات مراکز جمع‌آوری و تفکیک، توربین‌ها و کمپرسورهای ایستگاه تقویت فشار گاز و مخازن در تمامی میدان‌های تولیدی گاز را شامل می‌شود. در خصوص تعمیرات اساسی تأسیسات و خطوط لوله گازی در سال جاری در شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب به ترتیب ۱۶۸ هزار، ۴۱ هزار و ۴۹۵ و در شرکت شرق ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت و مجموع تعمیرات نیز ۲۳۸ هزار و ۹۹۵ نفر ساعت است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار