کد خبر: 1107307
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
«استاد نباختن در لالیگا» برازنده سرمربی بارساست 
بازگشت به روز‌های اوج همان انتظاری است که هواداران از سرمربی محبوب خود داشتند. وقتی سال گذشته ژاوی هرناندز، جانشین کومان روی نیمکت بارسا شد، همه منتظر درخشش دوباره این تیم و بالای سر بردن جام از سوی آبی و اناری‌ها بودند، اما به رغم همه تلاش‌ها، شاگردان ژاوی به این مهم دست نیافتند.
 شیوا نوروزی
بازگشت به روز‌های اوج همان انتظاری است که هواداران از سرمربی محبوب خود داشتند. وقتی سال گذشته ژاوی هرناندز، جانشین کومان روی نیمکت بارسا شد، همه منتظر درخشش دوباره این تیم و بالای سر بردن جام از سوی آبی و اناری‌ها بودند، اما به رغم همه تلاش‌ها، شاگردان ژاوی به این مهم دست نیافتند. منتها روز‌های خوب کاتالان‌ها در این فصل همه را به قهرمانی این تیم و کنار زدن رئال امیدوار کرده است. برد خارج از خانه برابر مایورکا امید‌ها را دو چندان کرد. 
 
تصمیمات درست و خرید‌های معقول باشگاه در فصل نقل‌وانتقالات حاصل تفکرات مربی است که روزگاری پیراهن بارسا را به تن می‌کرد. ژاوی حالا مسئولیت سنگینی را به دوش می‌کشد و تا قهرمانی لالیگا به عنوان سرمربی را تجربه نکند، در واقع به هدف اصلی‌اش نرسیده است. خرید رابرت لواندوفسکی و پیوستن او به جمع آبی و اناری‌ها خون تازه‌ای به رگ‌های کاتالان‌ها تزریق کرده است تا جایی‌که هم‌اکنون بارسا یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی فصل محسوب می‌شود. 
 سبقت از زیدان
به‌غیر از تساوی هفته اول برابر رایووایه‌کانو، بارسلونا تحت رهبری ژاوی از خجالت همه رقبا درآمده است. کسب شش برد متوالی ۱۹ امتیاز مهم را برای این تیم به همراه داشته و تا قبل از مصاف دیشب رئال – اوساسونا، بارسا را به صدر جدول رساند. البته بارسا هنوز نتوانسته در اروپا قدرت‌نمایی کند؛ این تیم بعد از برد پرگل مقابل ویکتوریاپلژن باز هم مغلوب بایرن شد تا مشخص شود تیم ژاوی هنوز به جمع مدعیان لیگ قهرمانان بازنگشته است، با این وجود درخشش متوالی بارسا در لیگ اسپانیا را نمی‌توان نادیده گرفت. 
سرمربی نقش پررنگی در موفقیت‌های بارسا دارد. ژاوی هرناندز با تفکرات خاص خود تلاشش را برای بازگرداندن اتحاد و انگیزه تیم به کار گرفته و استفاده از نیرو‌های جوان و آینده‌دار را نیز فراموش نکرده است. او که برای برقراری نظم در اردوگاه کاتالان‌ها قوانین سفت و سختی را وضع کرده، همزمان به جوانان تیمش نیز اعتماد می‌کند. او با همین طرز فکر فصل خوبی را شروع کرده و با گذشت هفت هفته از مسابقات لالیگا یک رکورد منحصر به فرد را از چنگ زیدان درآورد و به نام خود ثبت کرد. پیروزی خفیف در زمین مایورکا در حقیقت هجدهمین برد متوالی خارج از خانه آبی و اناری‌ها بود. بارسا در ۱۸ بازی اخیر دور از خانه خود ۱۳ پیروزی و پنج تساوی کسب کرده و حالا ژاوی استاد نباختن و بردن در زمین حریفان در اسپانیا لقب گرفته است؛ لقبی که تا قبل از این در اختیار زیزو سرمربی سابق رئال بود. 
 صبر و حوصله
برد یک بر صفر برابر مایورکا اگرچه انتظار هواداران برای زدن گل‌های بیشتر را برآورده نکرد، اما پیشی گرفتن از رئال (حتی برای یک روز) اهمیت بسیاری داشت. بارسا با تیم بحران زده کومان فاصله گرفته و پس از مدت‌ها تماشاگران می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی بازی تیم‌شان را تماشا کنند. صبر، حوصله و تمرکز در موفقیت‌های کاتالان‌ها نقش پررنگی داشته است. نکته‌ای که سرمربی نیز روی آن تأکید فراوان دارد: «صبور بودیم و آرامش‌مان را حفظ کردیم. همیشه بازی برابر تیمی که تدافعی بازی می‌کند، سخت است. نیمه اول ریتم خوبی داشتیم، ولی در نیمه دوم چندان خوب نبودیم. بازی در زمین مایورکا نیز هرگز ساده نیست و به همین دلیل معتقدم این پیروزی بسیار مهم بود. توجه داشته باشید که پس از وقفه بازی‌های ملی کار برای همه تیم‌ها سخت است.»
 آمار درخشان
در رختکن تیم ژاوی اوضاع آرام و روحیه بالاست. از یک سو، آنسو فاتی به جمع مهاجمان زهردار بازگشته و از سوی دیگر نیز لواندوفسکی همچون ارتشی یک نفره راه را برای بارسلونا هموار می‌کند. رابرت نهمین گل لالیگایی‌اش را به مایورکا زد تا گلی سه امتیازی به ثمر رسانده باشد. او این ۹ گل را طی هفت بازی زده تا از این حیث رکوردار محسوب شود. مهاجم لهستانی حالا پس از کریستین ویه‌ری بازیکن اتلتیکومادرید (در سال ۱۹۹۶)، تنها فوتبالیستی است که در شروع کارش در لالیگا طی هفت هفته ۹ گل به نام خودش ثبت می‌کند. چارچوب بارسا نیز از سوی دروازه‌بانی شش‌دانگ محافظت می‌شود؛ آندره ترشتگن توانسته رکورد کلین شیت‌های خود را به ۵۵۴ دقیقه برساند. این گلر آلمانی نیز همانند سایر هم‌تیمی‌هایش در وهله نخست به موفقیت بارسا فکر می‌کند نه ثبت رکورد‌های شخصی. 
تکیه بر اتحاد تیمی و همکاری همه‌جانبه بازیکنان نکته‌ای است که ژاوی در کنفرانس خبری نیز به آن اشاره کرد. با اینکه تک گل پیروزی‌بخش در بازی با مایورکا را لواندوفسکی زده و ترشتگین نیز همچنان دروازه‌اش را بسته نگه داشته، اما سرمربی تیم معتقد است تک‌تک اعضای در این برد و برد‌های قبلی نفش داشته‌اند: «درست است که با تک گل لواندوفسکی برنده شدیم و ترشتگن هم چند مهار خوب داشت، ولی این پیروزی نتیجه تلاش همه بازیکنان است. در دفاع بسیار خوب بودیم و در همه نقاط زمین به خوبی جنگیدیم. ترشتگن و لوا دو بازیکن تعیین‌کننده هستند، ولی نباید تلاش دیگر بازیکنان را نادیده گرفت. لوا در این بازی هم سرنوشت‌ساز کار کرد. او برای ما تضمین‌کننده گلزنی است، ولی نباید فقط او را به خاطر گلزنی‌هایش ستایش کرد. لواندوفسکی به خوبی در کار‌های دفاعی شرکت می‌کند، با هم‌تیمی‌هایش بهترین ارتباط را در زمین دارد و خوب هم موقعیت‌سازی می‌کند. او یک بازیکن کامل است. رکورد خوبی به‌دست آورده است، ولی برای ما و خود او فقط پیروزی اهمیت دارد. در این رکورد نباید نقش مدافعان را نیز نادیده گرفت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار