کد خبر: 1106362
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اندونزی اولین محک شاگردان شمسایی در قهرمانی آسیا
دیداری هیجانی در گام نخست؛ این شاید حساس‌ترین شروع تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا باشد. مسابقاتی که ایران به عنوان پرافتخارترین تیم‌های حاضر در آن برای نخستین بار کار خود را مقابل یک هموطن آغاز می‌کند.
دنیا حیدری

دیداری هیجانی در گام نخست؛ این شاید حساس‌ترین شروع تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا باشد. مسابقاتی که ایران به عنوان پرافتخارترین تیم‌های حاضر در آن برای نخستین بار کار خود را مقابل یک هموطن آغاز می‌کند.
شانزدهمین دوره رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا به میزبانی کویت ساعت ۱۱:۳۰ روز گذشته با دیدار تیم‌های ازبکستان و ترکمنستان آغاز شد. استارت این رقابت‌ها برای ایران، اما ساعت ۱۷:۳۰ امروز زده می‌شود، در سالن سعد ال عبدالله کویت و جایی که یاران شمسایی برابر اندونزی صف‌آرایی می‌کنند. تیمی که هدایت آن را یک ایرانی برعهده دارد، محمد هاشم‌زاده که در سال‌های گذشته به‌عنوان دستیار محمد ناظم‌الشریعه در تیم ملی فوتسال ایران فعالیت داشت و یک‌سال هم مربی گیتی‌پسند اصفهان بود، سرانجام با اندونزی برای به دست گرفتن سکان هدایت تیم فوتسال این کشور به توافق رسید و اتفاقاً نتایج خیلی خوبی هم با این تیم در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا به دست آورد و حتی خود را به عنوان شگفتی‌ساز این رقابت‌ها معرفی کرد. با این وجود سرمربی ایرانی اندونزی صراحتاً گفته بود که امیدوار است تیمش در رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا به ایران نخورد. شانس، اما در این یک مورد با هاشم‌زاده جوان یار نبود و اندونزی باید در نخستین گام به مصاف ایران برود.
ایران پرافتخارترین تیم رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا که به ۱۲ عنوان قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی و دو عنوان سومی در ۱۵ دوره اخیر دست یافته در این دوره در گروه سوم با تیم‌های اندونزی، چین‌تایپه و لبنان همگروه است. تیمی که دوره گذشته نیز جام قهرمانی را بالای سر برد و بی‌شک این‌بار نیز با هدف تکرار این موفقیت راهی کویت شده است، اما با یک تغییر بزرگ روی نیمکت و در رأس کادر فنی.
هدایت تیم ملی فوتسال ایران در دوره گذشته برعهده سیدمحمد ناظم‌الشریعه بود. مربی جوان و کاربلدی که با قبول هدایت تیم فوتسال عراق سکان هدایت تیم ملی فوتسال ایران را به وحید شمسایی واگذار کرد. مربی جوانی که سال‌ها یکی از ستاره‌های فوتسال ایران بود و حالا در رأس کادر فنی قرار دارد تا این‌بار در قامت سرمربی برای فوتسال کشور افتخارآفرینی کند. شمسایی، اما تنها تغییر ایران در مسابقات فوتسال ۲۰۲۲ قهرمانی آسیا نیست و ایران جدا از تغییرات ایجاد شده در بدنه کادر فنی با ترکیبی تقریباً متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته در این دوره از مسابقات حضور دارد و بازیکنانی به تیم ملی اضافه شده‌اند که نخستین حضور خود را در رقابت‌های آسیایی تجربه می‌کنند. نفراتی، چون سالار آقاپور، سینا پرکاس، سعید مؤمنی، حمزه کدخدایی، علیرضا جوان، محمدحسین بازیار، بهمن جعفری و محمدحسین درخشانی که باید دید حضورشان در کنار بازیکنانی، چون حسین طیبی (کاپیتان)، مسلم اولادقباد، سعید احمدعباسی و علیرضا رفیعی‌پور که از مهره‌های باتجربه تیم هستند چه نتیجه‌ای برای فوتسال ایران به دنبال خواهد داشت.
اندونزی روی کاغذ حریف دست و پاگیری برای ایران نیست. البته نباید این مهم را فراموش کرد که حضور سرمربی ایرانی روی نیمکت این تیم، یعنی شناخت کافی از حریف و این می‌تواند کار شمسایی و شاگردانش را سخت کند، اما مسئله مهم‌تر جوانگرایی قابل توجه سرمربی جوان تیم ملی فوتسال ایران است و استفاده از نفراتی که برای نخستین بار حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را تجربه می‌کنند و این بی‌شک می‌تواند کار مدافع عنوان قهرمانی را برای تکرار این موفقیت سخت کند و این دقیقاً همان مسئله‌ای است که شمسایی نیز بدان اشاره دارد: «به عنوان بازیکن، هشت بار قهرمان آسیا شده‌ام، ولی این نخستین حضورم در این رقابت‌ها به عنوان سرمربی است و این خود یک چالش است. در کنار این مسئله تیم جدیدی را به کویت آورده‌ایم، یعنی ۱۰ بازیکن جدید را جایگزین ۱۰ اسطوره کرده‌ایم، پس باید حساب شده پیش برویم. هدفمان این است که قدم به قدم برای رسیدن به موفقیت جلو برویم. هرچند نتیجه برایمان مهم است، اما هدف من متفاوت است. با برنامه به این رقابت‌ها آمده‌ایم و برای مصاف با اندونزی آماده هستیم.»
بی‌تردید کنار گذاشتن ۱۰ مهره اصلی و باتجربه تیم کار شمسایی جوان را در کسب نتیجه سخت می‌کند، خصوصاً که تیم ملی فوتسال ایران در دوره قبل به عنوان قهرمانی دست یافته و حالا کسب نتیجه‌ای غیر از آن نمی‌تواند راضی‌کننده باشد. با این وجود شمسایی بر این باور است که بدنه تیم باید دستخوش تغییرات می‌شد و امیدوار است که با این تغییرات هم بتواند افتخارات فوتسال ایران در آسیا را تکرار کند.
برای محمد هاشم‌زاده مصاف با ایران یکی از حساس‌ترین دیدار‌هایی است که تا به امروز پشت سر گذاشته است. او که با برنامه‌ای بلندمدت روی نیمکت اندونزی نشسته، فوتسال قهرمانی آسیا را تورنمنتی بزرگ برای اندونزی می‌خواند: «حضور در این رقابت‌ها بعد از هشت سال دستاورد خوبی برای اندونزی محسوب می‌شود. تلاش می‌کنیم شانس صعود به دور بعدی را از دست ندهیم. ما در کنار ایران و لبنان در گروه سختی قرار داریم. با همان ذهنیت بازی‌های بعد، در اولین دیدار برابر ایران به میدان می‌رویم. قبل از مسابقات چهار بازیکن را به دلیل مصدومیت از دست دادیم، اما به توانایی ۱۴ بازیکنی که به کویت آورده‌ایم، اطمینان داریم و امیدوارم یک بازی دیدنی برابر آقای فوتسال آسیا به نمایش بگذاریم.»
فارق از نتیجه‌ای که قرار است بعد از رویارویی ایران با اندونزی رقم بخورد، قرار گرفتن دو مربی ایرانی در رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا اتفاق خوشایندی برای فوتسال ایران محسوب می‌شود. اتفاقی که نشان از دانش بالای مربیان ایرانی دارد که علاوه بر ایران توانمندی‌های خود را در کشور‌های منطقه نیز به نمایش گذاشته‌اند و نتیجه این رخداد جز به سود فوتسال ایران نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار