کد خبر: 1106240
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
میلیون‌ها زائر و مجاور دلسوخته حضرت رضا (ع) امروز همزمان با سالروز شهادت عالم آل محمد (ص)، خود را به هر طریقی به آستان مقدسش رسانیده‌اند تا با حضور در صحن و سرای خورشید مهربانی‌ها، به پیشگاهش ادای احترام کرده و دل‌هایشان را با نور معنویتش جلا دهند.

ارادتمندانی که از گوشه و کنار کشور و جهان به مشهد آمده اند، به جایی که امروز محزون و داغدار خورشیدی است که چون آفتابی تابان بر خطه خراسان و ایران نورافشانی کرده و با گرمای بی مانندش دلهای افسرده را جان می بخشد.

اینجا دلها، گریان و عزادار امام مهربانی است که حرمش روح را صفا می دهد، دل ها را آرام می کند و اشک ها را به لبخند تبدیل می کند.

هرچند این شهر همه ایام سال شلوغ است، اما امروز که آسمان و زمین در غم از دست دادن هشتمین خورشید ولایت سوگوار است، مشهد الرضا (ع) مامن دل های عاشقی است که کبوتر دل را سوی حرم پرواز داده اند. زائرانی که در بدو تشرف، با خود عهد بسته‌اند که نائب‌الزیاره همه کسانی باشند که به دلیلی از غافله عاشقی جامانده و بدانان التماس دعا و زیارت گفته اند.

همان شوق آشنایی است که در اربعین، میلیون ها عاشق دلداده را به کربلای حسین (ع) کشانده بود، اکنون در مشهدالرضا گُل داده است و آرزوی دیدن گنبد و گلدسته بارگاه امام رئوف دلهای آنها را به این دیار معطوف کرده است تا حرم سیاهپوش رضوی را طواف کرده و با دیدن گنبد طلایی اش، بغض های سنگین فروخفته خود را، که گلویشان را می فشارد، چون جویباری از اشک بر پهنای صورت روان کنند.

اینجا کرد، ترک، بلوچ، لر، فارس و عرب، همگان میهمان انیس النفوس و محتاج نگاه علی بن موسی الرضا (ع) هستند که در غریب نوازی و دلجویی از دل‌شکستگان شهره آفاق است و همه می دانند که هر بار دست به دامانش شوند، دست خالی باز نخواهند گشت.

امروز و در آخرین روز از ماه صفر، ذکر یا رضاجان، زمزمه لب های اِنس و مَلَک است. روزی که در مضجع نورانی رضوی، حضرت جواد الائمه (ع) سوگوار ماتم پدر و میزبان زائران شکسته دلی است که با رشته محبت و رافت رضوی دلهای افسرده شان را با پنجره فولاد گره می زنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز نه فقط حرم مطهر رضوی، که همه کوچه‌ها و خیابان‌ها و گذرگاههای منتهی به حرم، میزبان عزاداران است و در کنار موکب‌های خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی، موکب‌های مردمی بسیاری برپا شده است و دسته‌های عزاداری با نوای «یا رضاجان»، سینه‌زنان و زنجیرزنان به سمت حرم در حرکت‌اند.

اکنون صحن‌های حرم مطهر رضوی پذیرای خانواده‌هایی است که از بزرگ و کوچک‌ رخت سیاه عزا پوشیده و با چشمانی اشک‌بار، بر سر و سینه‌ زنان، در جای جای حرم مطهر به سوگواری و عزاداری مشغولند.

در این میان صحن غدیر حرم مطهر که برای برپایی آیین عزاداری زائران عرب زبان تعیین شده است، میزبان زائرانی است که از کشورهای لبنان، عراق و سوریه حضور یافته اند.

اینجا همه راضی باز می گردند

یکی از زائران که از شهر شیراز به مشهد مقدس مشرف شده، به خبرنگار ایرنا گفت: زیر سایه رضا بودن یعنی رضایت، اینجا همه حاجت می گیرند و دلهایشان به نور رضوی منور و مزین می شود.

جلیل معصومیان تصریح کرد: حضور در حرم مطهر رضوی آرزوی دیرینه ای بود که به لطف خدا، امسال در این ایام نصیبم شد.  

در کنار زائران، خادمان حرم مطهر نیز تمام قد به احترام عزاداران ایستاده‌اند. از خادمان کشیک، دربانان و متصدیان بخش ویلچر، که در ورودی حرم به پیشواز می‌‎آیند تا خادمان بخش فرش که گستره صحن‌ها را آماده پذیرایی از خیل زائران کرده‌اند.

خادمی زائران افتخار بزرگی ست

یکی از خادمان حرم رضوی در ورودی باب الجواد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تمام سال توفیق خدمت رسانی به زائران را دارم اما خدمت رسانی در این ایام شور و حال دیگری دارد.

نعمت بابایی اظهار داشت: خدمت رسانی به زائرانی که از راه دور برای حضور در آیین های ویژه سالروز شهادت امام رضا (ع) به مشهدالرضا آمده اند، افتخاری است که زبان از بیان آن قاصر است.  

در سویی دیگر نیز خادمان سلامت، تمام توان خود را پای کار آورده‌اند که بهترین شرایط را برای زیارت فراهم کنند و تلاش دارند تا دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود.

در صحن بزرگ پیامبر اعظم(ص)، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، روضه شهادت امام هشتم را می‌خوانند و شاعران آیینی هم در رثای آن امام رئوف، شعرخوانی می‌کنند.

بنا بر اعلام حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، از ابتدای دهه پایانی ماه صفر تا امروز در مجموع چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر وارد کلانشهر مشهد شده‌اند

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار