کد خبر: 1105667
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
با شروع فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی مدارس میزان ترافیک شهر تهران چند برابر میشود که برای حل این چالش افزایش ساعت طرح ترافیک و برنامه ریزی‌هایی مدون شده است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: تا شروع فصل پاییز و آغاز مدارس دو روز باقی مانده است؛ فصلی که با شروعش ترافیک نیز خیز چند برابری برمی‌دارد و راه‌های تهران را می‌بندد.

همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس در کلان شهر‌ها به ویژه شهر تهران، شاهد ترافیک بازگشایی مدارس هستیم و در این بین خانواده‌ها به ویژه آن‌هایی که عادت دارند دانش آموزشان را خودشان به مدرسه ببرند از پلیس و دیگر دستگاه‌های اجرایی توقع دارند تا با اعمال محدودیت‌ها و تمهیدات ویژه از ترافیک این روز بکاهند.

پس از دو سال از شیوع کرونا به صورت رسمی قرار است مدارس از امسال به صورت کامل بازگشایی شوند و با توجه به این امر پیش‌بینی می‌شود تا با آغاز فصل پاییز شاهد افزایش ۲۰ درصدی ترافیک تهران باشیم.

افزایش ساعت طرح ترافیک برای کنترل راه بندان تهران

برای مدیریت بحران ترافیک اول مهر، ستاد بازگشایی مدارس جلسات متعددی را با حضور اعضای شورای شهر، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی برگزار کرد و برنامه‌های لازم را انجام داد که افزایش یک ساعته طرح ترافیک یکی از برنامه‌های آن است.

در هفتاد و پنجمین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تصمیم بر این شد ساعت پایان طرح ترافیک از ساعت ۱۷ به ۱۸ موکول شود و اجرای آن نیز از شش و نیم صبح آغاز شود.

علاوه بر افزایش ساعت طرح ترافیک و طرح شناور شدن ساعت کاری و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان نیز یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که تأثیر مستقیمی بر کاهش ترافیک تهران دارد بر همین اساس بود که در دومین جلسه ستاد هماهنگی استقبال از مهر، طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات از ساعت ۷ تا ۹ صبح به صورت شناور و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان تصویب شد.

با آغاز سال تحصیلی بار ترافیکی و حمل و نقل عمومی ۳۰ درصد افزایش میابد و شناور شدن ساعت کاری ادارات و افزایش یک ساعته طرح ترافیک منجر به کاهش ترافیک خواهد شد

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش ترافیک تهران با آغاز سال تحصیلی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در بحث ترافیک با هدف آموزشی، با آغاز سال تحصیلی بار ترافیکی و حمل و نقل عمومی ۳۰ درصد افزایش میابد.

وی درباره راهکار‌هایی که می‌تواند منجر به کاهش این ترافیک شود اظهار کرد: شناور شدن ساعت کاری ادارات اولین بار است که در کشور انجام می‌شود و این اقدام می‌تواند ۲۲ درصد از فشار گفته شده را کاهش دهد علاوه بر این شناور شدن ساعت کاری ادارات منجر به کاهش پیک ترافیک صبحگاهی که از ساعت ۶ تا ۸ صبح آغاز می‌شود نیز خواهد شد.

وی درباره تمدید یک ساعته طرح ترافیک بیان کرد: تمدید یک ساعته طرح ترافیک نیز منجر به این می‌شود تا شهروندان تمایل کمتری به استفاده از خودروی شخصی داشته باشند.

پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی ترافیک با آغاز سال تحصیلی

سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به شناور شدن ساعت ادارات، گفت: یکی از پیشنهادات قدیمی ما برای مدیریت ترافیک این است که ساعت کار ادارات شناور شود؛ نتیجه اینکه همه یک ساعتی به محل کار بروند و یک ساعتی هم به منازل خود برگردند هیچ چیزی جز ترافیک نیست و با هر نگاه و مدیریتی که به آن نگاه کنیم باز هم باید با ترافیک درگیر شویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در این زمانی که ساعت کار ادارات شناور بود ترافیک صبح‌ها زودتر شکل می‌گرفت و در طول روز با خلوتی معابر رو به رو بودیم و مدیریت ترافیک به راحتی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه در پایان شهریورماه و با بازگشایی مدارس افزایش ۳۰ درصدی ترافیک را پیش بینی می‌کنیم اظهار کرد: ما در تهران ۴ پیک ترافیک داریم، پیک اول حدود ساعت ۷ صبح است که افراد به مدارس و ادارات می‌روند، پیک دوم ساعت ۱۰ صبح و رفتن به سرکار کسبه است، پیک سوم ساعت ۱۴ و تعطیلی ادارات و مدارس و پیک چهارم دم غروب و تعطیلی بازار است و یکی از اشکالات تهران که باعث سنگینی ترافیک می‌شود همزمانی ساعت کار ادارات، مدارس و … است که باید با شناور کردن ساعات حداکثر فشار به وضع تردد‌ها آورده شود.

نحوه محاسبه طرح ترافیک در تهران

همانطور که گفته شد طرح ترافیک تهران از ابتدای مهرماه تغییراتی را به دنبال خواهد داشت و تصمیم‌گیری‌ها ساعت اجرای طرح ترافیک از شنبه تا چهارشنبه ۶ و نیم صبح و ساعت پایانی آن نیز ۱۸ خواهد بود همچنین ساعت اجرای طرح ترافیک در پنجشنبه‌ها از ساعت ۶ و نیم تا ۱۳ است.

هزینه تردد خودرو‌ها بدون رزرو طرح ترافیک در محدوده مبلغ ۹۸ هزار و ۸۵۰ تومان است و خودرو‌های پلاک تهران نیز در محدوده کنترل آلودگی هوا سهمیه تردد ۲۰ روز در فصل را دارند و همچنین تردد روزانه مجاز خودرو‌های پلاک شهرستان در محدوده کنترل آلودگی هوا ۱۵ روز در هر فصل است.

همچنین ساکنان محدوده طرح ترافیک که ملکشان در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران ثبت شده باشد قبل از ساعت ۹ صبح یک خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ نیز یک ورود رایگان دارند همچنین بین ساعت ۹ تا ۱۶ است نیز اگر تردد کنند مبلغ طرح ترافیک برایشان نیم بها حساب می‌شود و نیاز به رزرو تردد ندارند.

صفر تا صد طرح ترافیک جدید در تهران

افزایش ۷۱۶ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران

علاوه بر شناور شدن ساعت کاری ادارات و افزایش ساعت طرح ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی نیز یکی از راهکار‌هایی است که منجر به کاهش ترافیک خواهد شد بر اساس برنامه ریزی‌های صورت‌گرفته است قرار است تا ابتدای مهر ماه ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شود.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی علی‌الخصوص اتوبوس گفت: تعهدی را شهردار تهران قبل از بازگشایی مدارس مبنی بر تأمین ۵۵۰ دستگاه اتوبوس به اعضای شورای شهر داده بود و مطابق با آخرین برنامه‌ریزی‌ها تا شامگاه دوشنبه تعمیرات ۳۸۰ دستگاه اتوبوس به پایان رسیده و تدریجاً در حال ورود به خطوط است.

قرار است تعداد ناوگان اتوبوسرانی تهران برای شروع فصل پاییز به ۷۱۶ دستگاه و معادل ۳۲ وضع موجود ناوگان اتوبوسرانی برسد و با ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توان کاهش بار ترافیکی را شاهد بود

وی ادامه داد: ۵۱ دستگاه اتوبوس از ایران خودرو دیزل دریافت شده همچنین ۵۵ دستگاه دیگر نیز ظرف دو روز آینده تحویل گرفته می‌شود و ۲۰۰ دستگاه دیگر نیز از محل قرارداد ایران خودرو با وزارت کشور قرار است تا ابتدای مهر به شهرداری تهران تحویل داده شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: بر این اساس قرار است تعداد ناوگان اتوبوسرانی تهران برای شروع فصل پاییز به ۷۱۶ دستگاه و معادل ۳۲ وضع موجود ناوگان اتوبوسرانی برسد و با ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی تا پیش از شکل‌گیری سرویس مدارس و رفتار‌های ترافیکی و ظرف چند روز ابتدایی شروع مهر ماه می‌توان کاهش بار ترافیکی را شاهد بود.

تمهیدات لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید می‌تواند بر کاهش ترافیک تهران و مشکلات قدیمی که تهران همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است را حل کند و باید منتظر ماند و دید تا این تمهیدات چه میزان در کاهش ترافیک تهران مؤثر است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار