کد خبر: 1104915
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱

اصلاح‌طلبان چندان راضی نیستند که مشکل سوخت اروپا در زمستان پیش‌رو با برجام گره بخورد. اقدام ایران برای استفاده از جنگ سوخت میان روسیه و اروپا در راستای کسب منفعت ملی است، اما گویا اصلاح‌طلبان از این موضوع راضی نیستند و به دفاع از دوستان اروپایی خود پرداخته‌اند و مثل همه این ماه‌های حمله روسیه به اوکراین، سنگر دفاع از اروپا را در تهران بسته‌اند!
فیاض زاهد، کنشگر اصلاح‌طلب اخیراً گفته «به نظرم کسانی که با معادلات بین‌المللی آشنایی حداقلی دارند، می‌دانند که اروپایی‌ها با اقدام‌های روسیه یا مواضعی که اتخاذ می‌کنند، زمینگیر نمی‌شوند. در این میان هم گره زدن برجام به این موضوع و تأکید بر تبعات فصل زمستان و مسائل حاشیه‌ای آن کردن چندان به نفع ما نیست و اصولاً نباید این مسئله را به برجام و اصل مذاکرات گره زد.»
سخنان زاهد در ادامه جالب‌تر هم شده است. او می‌گوید: «اگرچه در رسانه‌های روسیه و سایر کشور‌های همسو بحث زمستان و بحران انرژی اروپا مطرح است، اما باید دانست که اوضاع بعد از زمستان برای روسیه سخت‌تر خواهد شد. واقعیت غیرفابل کتمان این است که فقر تکنولوژی و سرمایه‌گذاری این کشور در بانک‌های اروپا و اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو می‌تواند اوضاع را به ضرر روسیه رقم بزند.»
جالب است که سرمایه‌گذاری روسیه در بانک‌های اروپایی و نیز فقر تکنولوژی و اعمال تحریم‌های غرب را به عنوان یکی از دلایل ضعف روسیه ذکر می‌کند، حال آنکه همین جریان همواره خواهان استفاده از تکنولوژی غربی به جای تکنولوژی بومی در ایران است یا ایران را دعوت به توسعه روابط و سرمایه‌گذاری در غرب می‌کند. در حالی که این سه گزاره همان‌طور که علیه روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند ایران را هم هدف قرار دهد، کمااینکه تاکنون هم اینگونه بوده است. از سویی اروپا می‌خواهد در همه سیاست‌ها دنباله‌روی امریکا باشد، از جمله گسترش ناتو به شرق و به سمت روسیه که سیاست امریکایی‌ها بود و اروپایی هم پشت سر امریکا راه افتادند. در حالی که موقعیت مردم خود و نیاز به گاز روسیه را در نظر گرفتند. حال آنکه روسیه تهدیدی را هم متوجه آن‌ها نکرده بود. حالا هزینه این دنباله‌روی از امریکا را هم بدهند دیگر!
و نکته بعدی اینکه، این اروپا همانی است که بعد از خروج امریکا از برجام هم تعهدات برجامی خود را اجرا نکرد و دنبال امریکا راه افتاد و کمک کرد تا برجامی را که اصلاح‌طلبان آن قدر به آن علاقه‌مند بودند که دفاع از آن را برای خود واجب عینی می‌دانستند، زمین بزند. حال چگونه اصلاح‌طلبان طرف همین اروپا ایستاده‌اند؟
توضیحات ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه مناسب است. او با بیان اینکه امروز اروپایی‌ها در یک مواضع دوگانه قرار دارند، می‌گوید: «اروپایی‌ها از یک طرف تلاش می‌کنند که با بحران انرژی مواجه نشوند و از طرف دیگر به دنبال ارسال سلاح به اوکراین و ادامه‌دار شدن جنگ هستند. متأسفانه این رویکرد دوگانه در قبال موضوع هسته‌ای ما نیز وجود دارد از یک طرف ادعا می‌کنند که به دنبال حل مسئله هسته‌ای هستند، ولی از طرف دیگر رفتار‌های آن‌ها مانند بیانیه اخیرشان موجب برهم خوردن مذاکرات می‌شود. اروپایی‌ها باید این رفتار دوگانه خود را کنار بگذارند.»
رضایی درباره گفت‌وگوی تلفنی اخیر رؤسای جمهور ایران و فرانسه گفت: «در تماس امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور از ما برای وساطت بین اتحادیه اروپا و روسیه کمک خواسته شد و ما هم معتقدیم که جنگ یک پدیده ناخوشایند است و حاضریم برای حل بحران موجود در اوکراین اقدامات دیپلماتیک انجام دهیم. واقعاً اگر اروپایی‌ها به دنبال حل موضوع اوکراین و رفع جنگ هستند قبل از آنکه بحران حاصل از کمبود انرژی در پاییز و زمستان موجب آمدن آن‌ها پای میز مذاکره شود عاقلانه آن است که امروز به میز مذاکرات برگردند و هم جنگ را خاتمه دهند و هم مانع از بحران اجتماعی در زمستان خود شوند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار