کد خبر: 1104529
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲
گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اربعین مغناطیس حسینی
اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون - از قبیل شهادت حسین بن علی علیه السلام در عاشورا – به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد.»‌

اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون - از قبیل شهادت حسین بن علی علیه السلام در عاشورا – به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد.»‌
عشق به سیدالشهدا و مغناطیس حسینی؛ علت زیارت اربعین
چه آمدن خاندان پیغمبر در روز اربعین به کربلا - که بعضی روایت کرده‌اند – درست باشد یا درست نباشد، ظاهراً در این تردیدی نیست که جابربن عبدالله انصاری به همراه یکی از بزرگان تابعین ـ که نام او را بعضی عطیه گفته اند، بعضی عطاء گفته‌اند و احتمال دارد عطیه بن حارث کوفی حمدانی باشد؛ به هرحال یکی از بزرگان تابعین است که در کوفه ساکن بوده - این راه را طی کردند و در این روز بر سر مزار شهید کربلا حاضر شدند. شروع جاذبه مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است. عشق به تربت حسینی و به مرقد سرور شهیدان؛ سیدالشهدا.
هدف قیام حسینی در زیارت اربعین
حرکت امام حسین علیه السلام برای اقامه حق عدل بود: «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدى ارید امر بالمعروف وانهى عن المنکر...». در زیارت اربعین که یکی از بهترین زیارات است، می‌خوانیم: منح النصح بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله». آن حضرت در بین راه، حدیث معروفی که از پیامبر (صلی الله علیه آله) نقل کرده اند، بیان می‌فرمایند: «ایهاالناس ان رسول الله صلی‌الله علیه اله و سلم قال: من رأى سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله ناکثا لعهدالله مخالفا لسنه رسول الله صلىالله علیه اله و سلم یعمل فی عبادالله بالاثم والعدوان فلم یغیر علیه بفعل لاقول کان حقا على الله أن یدخله مدخله». تمام آثار گفتار آن بزرگوار نیز گفتاری که درباره آن بزرگوار معصومین رسیده است، این مطلب روشن می‌کند که غرض، اقامه حق عدل دین خدا ایجاد حاکمیت شریعت و برهم زدن بنیان ظلم جور طغیان بوده است. غرض، ادامه راه پیامبر اکرم (صلی الله علیه آله) دیگر پیامبران بوده است که: «یا وارث آدم صفوه‌الله یا وارث نوح نبی الله...» و معلوم است که پیامبران هم برای چه آمدند: «لیقوم الناس بالقسط». اقامه قسط و حق و ایجاد حکومت و نظام اسلامی.
پیاده‌روی اربعین؛ مصداق شعائرالله
این روز‌ها روز‌های نزدیک به اربعین است. پدیده بی نظیر و بی سابقه‌ای هم در این سال‌های اخیر به وجود آمده و آن، این پیاده روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهر‌های دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضی از بصره، بعضی از موزه بعضی از شهر‌های دیگر، پیاده راه می‌افتند و حرکت می‌کنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور به این حرکت، و غبطه می‌خوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند.
گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم بُعد منزل نبود در سفر روحانی
این کسانی که راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند. واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است، لا تحلوا شعائر الله، این بلاشک جزو شعائر الله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این جور حرکت‌ها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزاً عظیماً». همان طور که عرض کردیم، این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باور‌های راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است: هم عشق و محبت. تفکر اهل بیت و تفکر شیعی همین جور است؛ ترکیبی است از عقل و عاطفه ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو. این آن چیزی است که در سایر فرق نیست سعی هم می‌کنند گاهی به یک نحوی این خلأ را پر کنند، اما نمی‌شود.
پیاده روی اربعین؛ یکی از نشانه‌های ایمان جوانان
عزیزان من! جوان کشور ما امیدبخش است؛ محیط جوانی در کشور ما امیدبخش است؛ نه اینکه بنده خبر نداشته باشم که حالا یک مشت جوان‌هایی هستند که راه‌های غلطی می‌روند، کار‌های بدی می‌کنند؛ چرا، آن‌ها را هم بنده اطلاع دارم سرجمع وقتی که نگاه می‌کنم به محیط جوانی کشور، از خدای متعال سپاسگزاری می‌کنم. با این همه عوامل انحراف. با این همه انگیزه، با این جبهه وسیع دشمنی و تمرکز روی جوان‌ها، ما یک مجموعه بزرگ جوان داریم که مؤمنند، متدینند، انقلابی‌اند، اهل توسلند، اهل شور و عشق به معنویتند؛ این چیز کمی نیست؛ این چیز خیلی مهمی است؛ خیلی چیز بزرگی است. عده‌ای اهل قرآنند، عده‌ای اهل اعتکافند، عده‌ای اهل پیاده روی اربعینند، عده‌ای اهل ایستادگی در میدان‌های انقلاب و در مظاهر انقلابند. این خیلی با عظمت است، خیلی با ارزش است؛ دشمن با همه این‌ها مخالف است.
لزوم معرفت‌افزایی زائران سفر اربعین
مردم با شور خودشان به کربلا می‌روند، اما باید دید وقتی برمی‌گردند با خودشان چه می‌آورند؟
... افزایش معرفت و شناخت اهداف امام حسین (ع) در واقعه کربلا به عهده علماست و باید آنان تلاش کنند تا میزان آگاهی زائران نسبت به مشی و جهت‌گیری سیدالشهدا اضافه شود، به عبارتی فقط شور نباشد و شعور هم به آن اضافه شود.
بین المللی شدن امام حسین (علیه السلام)
و معرفت حسینی به برکت اربعین عظیم مردمی
(راه پیمایی اربعین) حقیقتاً یک حادثه بی نظیری است؛ ما نه فقط در دوران خودمان در دنیا، بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماعی، یک چنین حرکتی را هر سال، و هر سال گرم‌تر از سال قبل اتفاق بیفتد؛ بی نظیر است. این حرکت حسینی در گسترش معرفت به امام حسین (علیه السلام) نقش دارد. اربعین با این بین نجف و کربلا در راه پیمایی هر سال به وجود می‌آید بین المللی شد؛ چشم‌های مردم دنیا به این حرکت دوخته شد؛ امام حسین (علیه السلام) و معرفت حسینی به برکت این حرکت عظیم مردمی بین المللی شد، جهانی شد.
اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد
این خون حسین بن علی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد می‌جوشد و روزبه روز تازه‌تر می‌شود، روزبه روز زنده‌تر می‌شود؛ این همان پیام عاشوراست که از حلقوم اباعبدالله و حلقوم زینب کبری (سلام الله علیهما) در نهایت غربت و تنهایی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا می‌گیرد. حسین (علیه السلام) متعلق به انسانیت است؛ ما شیعیان افتخار می‌کنیم که امام حسینی هستیم، اما امام حسین فقط متعلق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنی، همه زیر پرچم امام حسین هستند. در این راه پیمایی عظیم حتی کسانی که متدین به اسلام هم نیستند شرکت می‌کنند و این رشته ادامه خواهد داشت ان شاءالله.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر