کد خبر: 1104525
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
به بهانه قسمت پایانی سریال پویانمایی
حمیدرضا جلالی

من از مخاطبانی بودم که با نام و نشان و منش شهید ابراهیم هادی کمی آشنایی داشتم، اما نزد خویش گمان می‌کردم به اندازه کفایت از خصائص و ویژگی‌های اخلاقی این پهلوان دلیر اطلاع دارم و نیاز نیست مطالب بیشتری درباره ایشان بیاموزم، اما با پخش نخستین بخش از پویانمایی دنباله‌دار سلام بر ابرهیم، دریافتم برداشت اشتباهی داشتم و متوجه شدم چقدر این ستاره مکتب اهل بیت (ع) شخصیتی بزرگ و چندوجهی دارد و هنوز با وی آشنا نشده‌ام.
جمعه که آخرین بخش از این مجموعه زیبا به پایان رسید، پس از روایت حماسی و بسیار دراماتیک رشادت‌های ابراهیم هادی در حفظ کانال کمیل در برابر دشمن بعثی و نمایش زیبای شهادت او، فرزند خردسالم از من پرسید:
چه بر سر شهید هادی آمد؟
از آن جهت که صحنه شهادت پهلوان ابراهیم هادی، دلاوری و رشادت وی را روایت کرد و لحظه آسمانی شدنش زیبا و بدون خشونت نشان داده شد.
بغض گلویم را گرفته بود، پاسخ دادم: شهید شد و پیش امام‌حسین (ع) رفت.
کودکان به عنوان مخاطب جدی پویانمایی، شخصیت‌های پویانمایی را به‌راحتی به عنوان قهرمان زندگی خویش می‌پذیرند و از آن سرمشق می‌گیرند.
گره خوردن شهادت شهید هادی به عنوان آخرین رخداد داستانی این مجموعه، ابتکار خوبی بود و وجدان مخاطب را به خوبی با این مطلب درگیر کرد که «چه خون‌ها ریخته شد و چه حماسه‌ها برپا تا این کشور و این انقلاب بماند».
جان‌های مقدسی که رفتند و از آینده، دانشگاه و شغل خویش مانند آذرخش گذر کردند و به ملکوت پر کشیدند. از رشادت این ستارگان است که امنیت، اقتدار و بالندگی نصیب این مرز و بوم شده است. ستارگانی که با دیدن حماسه‌هایشان گمان می‌کنم چقدر فانی و کوچک هستیم و چقدر مدیون این جان‌های مقدس و والاییم و اینکه چقدر حماسه نسرائیده داریم از ابراهیم‌هایی که در گوشه کانال کمیل آرمیده‌اند و هنوز گمنام در زمین و مشهور در ملکوت هستند. با این حال جامعه جوان و نوجوان کشورمان تازه پس از گذشت بیش از دو دهه از شهادت شهید هادی به عنوان گل سرسبد این پهلوانان با نام و رسم ایشان آشنا شد، یعنی هنوز ابراهیم هادی برای ما ناشناخته است و ابراهیم‌های هادی زیادی هستند که باید بشناسیم و به همدیگر بشناسانیم.
تلخی لحظه شهادت ابراهیم هادی در انیمیشن سلام بر ابراهیم را یادم نمی‌رود، چراکه از خدا خواستم این اثر واپسین اثر حماسی پویانمایی درباره ابراهیم هادی و ستاره‌هایی از این جنس نباشد.
ما مدیونیم و رسم ادای دین به پهلوانان این است که نامشان را زنده نگه داریم. پویانمایی امروزه گونه مؤثری از هنر و رسانه است که خیال‌پردازی‌ها و حماسه‌سرایی‌هایمان را بر می‌تابد و روایت می‌کند و مخاطب تشنه آن که همان کودکان و آینده‌سازان فردای کشورمان هستند آن را دوست می‌دارند. در دلم باز هوای ابراهیم هادی دارم و دوست دارم دوباره این مجموعه را ببینم. باور کنیم که به ابراهیم هادی‌های زیادی مدیونیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار