کد خبر: 1104520
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با تشدید تنش‌ها بین روسیه و اسرائیل، هیئت حماس به مسکو دعوت شد
در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر بحران اوکراین، مقامات مسکو برای چندمین بار در ماه‌های اخیر میزبان هیئتی از حماس هستند تا درباره تأثیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بر مسئله فلسطین رایزنی کنند؛ اقدامی که پیام مهمی برای صهیونیست‌ها است که اگر به شرارت‌های خود در اوکراین و سوریه ادامه دهند، روسیه هم گزینه‌هایی برای ضربه زدن به اسرائیل در اختیار دارد.

در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر بحران اوکراین، مقامات مسکو برای چندمین بار در ماه‌های اخیر میزبان هیئتی از حماس هستند تا درباره تأثیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بر مسئله فلسطین رایزنی کنند؛ اقدامی که پیام مهمی برای صهیونیست‌ها است که اگر به شرارت‌های خود در اوکراین و سوریه ادامه دهند، روسیه هم گزینه‌هایی برای ضربه زدن به اسرائیل در اختیار دارد.

به گزارش «جوان»، درحالی که روسیه تاکنون در مناقشه فلسطین نقش محوری نداشت و تنها به آمادگی برای میانجیگری در مذاکرات سازش اکتفا می‌کرد، اما روند تحولات جهانی در ماه‌های اخیر، مسکو را به تغییر سیاست‌ها در فلسطین سوق داده است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز یک شنبه از ورود اسماعیل هنیه، رئیس دفتر این جنبش به مسکو پایتخت روسیه خبر داد. شبکه روسیا‌الیوم گزارش داد، جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه قرار است طی این سفر با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و شماری از مقامات این کشور دیدار و گفتگو کند. طبق بیانیه جنبش حماس، صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و موسی ابومرزوق و ماهر صلاح دو تن از اعضای دفتر سیاسی این جنبش اسماعیل هنیه را در این سفر همراهی می‌کنند. در همین راستا، طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که سفر هنیه و هیئت همراه وی به مسکو به دعوت وزارت امور خارجه روسیه صورت گرفته و چند روز به طول خواهد انجامید. النونو در عین حال هدف از این سفر را بررسی روابط دوجانبه در راستای خدمت به موضوع فلسطین عنوان کرد. این مقام فلسطینی گفت: «این سفر در زمانی بسیار با اهمیت برای منطقه و جهان انجام می‌شود و طی آن تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای و تأثیرات آن بر موضوع فلسطین مورد بحث قرار خواهد گرفت.» این دومین سفر هیئت حماس به مسکو پس از شروع بحران اوکراین است و در اردیبهشت ماه هم تعدادی از اعضای ارشد حماس به روسیه سفر کرده بودند. باتوجه به اینکه حماس در تحولات فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیستی نقش مهمی ایفا می‌کند، دعوت از رهبران این گروه برای سفر به مسکو و دیگر کشور‌های منطقه مشروعیت آن را در عرصه بین‌المللی بالا می‌برد. از طرفی، روسیه که در ماه‌های اخیر با غرب درگیر شده است می‌خواهد با نقش‌آفرینی در مسئله فلسطین، قدرت امریکا در منطقه را به چالش بکشد، زیرا در دکترین جدید سیاست خارجی روسیه، تعامل با کشور‌های غرب آسیا در دستور کار قرار گرفته است و فلسطین هم که برای جهان اسلام مسئله حیاتی به شمار می‌رود، لذا ورود روس‌ها به این مناقشه جایگاه بین‌المللی مسکو را در بین ملل اسلامی بالا می‌برد.
سیگنال مسکو به تل‌آویو
باتوجه به اینکه در ماه‌های اخیر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی به خاطر بحران اوکراین متشنج شده است و روس‌ها از مواضع صهیونیست‌ها در دفاع از دولت کی‌یف خشمگین هستند، میزبانی از گروه‌های مقاومت فلسطین در شرایط کنونی می‌تواند سیگنال نگران‌کننده برای مقامات اسرائیلی باشد. روسیه می‌خواهد با تقویت روابط خود با مقاومت فلسطین و به ویژه حماس که خار چشم صهیونیست‌ها است، از تل‌آویو زهر چشم بگیرد که اگر در خاک سوریه و اوکراین موی دماغ روس‌ها شود، برگه‌هایی دارد که می‌تواند با استفاده از آن‌ها اسرائیل را تنبیه کند. تقویت روابط با گروه‌های فلسطینی، پس از آن انجام شد که مقامات مسکو چند ماه پیش اعلام کردند که اسناد و اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد مزدوران صهیونیستی در خاک اوکراین با روس‌ها مبارزه می‌کنند و همین مسئله خشم روس‌ها را برانگیخت و متعاقب آن روابط دوطرف دچار تنش شد. حتی روسیه دفتر آژانس یهود را در مسکو تعطیل کرد. از طرفی، حملات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه هم روسیه را به خشم آورده است و به همین خاطر مقامات کرملین سعی دارند با نزدیک شدن به مقاومت فلسطین، صهیونیست‌ها را به عقب‌نشینی از مواضع خود در قبال دمشق وادار کنند و به همین منظور نزدیکی مسکو به حماس یکی از اهرم‌های فشار به صهیونیست‌ها است تا در محاسبات خود همه جوانب را درنظر بگیرند. تقویت روابط روسیه و مقاومت فلسطین، نگرانی صهیونیست‌ها را در پی داشته است و دو ماه پیش نفتالی بنت که در آن زمان نخست‌وزیر اسرائیل بود، مدعی شد که روسیه تسلیحات پیشرفته در اختیار حماس قرار داده است و این مسئله را خطرناک توصیف کرد. بنابراین، روسیه می‌تواند با تجهیز فلسطینی‌ها به سلاح‌های مدرن، خواب را برای سران رژیم صهیونیستی حرام کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار