کد خبر: 1104329
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
یک پزشک متخصص سوری ساکن سوئد که اخیرا در بیروت دستگیر شده، در اعترافاتش داستان نحوه جذب شدن به موساد و جمع‌آوری اطلاعات امنیتی با کمک پدر و دو برادرش در سوریه پس از دریافت هزاران یورو را فاش کرد.
 یک روزنامه لبنانی جدیدترین اقدام رژیم صهیونیستی در تداوم فعالیت‌های جاسوسی در سوریه و جمع‌آوری اطلاعات امنیتی از این کشور را فاش کرد.

روزنامه لبنانی «الاخبار»، امروز (شنبه، ۱۰ سپتامبر) در گزارشی، از دستگیری یک پزشک جاسوس موساد خبر داد و نوشت: «اسرائیل ​یک پزشک سوری را که در سوئد کار می‌کرد از طریق یک "شرکت" استخدام کرد که ادعا می‌کرد می‌خواهد شبکه آب در سوریه را رایگان تصفیه کند. ماموریت دکتر معین یوسف، دست یافتن به نقشه‌های شبکه آب و فاضلاب و جمع‌آوری اطلاعات با بعد امنیتی بود. وی میانجیگری کرد تا در ازای دریافت هزاران یورو، پدر و دو برادرش را که افسران ارتش سوریه بودند، جذب موساد کند و اطلاعات لازم را جمع‌آوری کند».

بیوگرافی پزشک جاسوس

پزشکی که گفته می‌شود جذب موساد شده بود تا برادرانش را با یک پروژه جاسوسی همراه کند، متولد ۱۹۶۹ در لاذقیه در سواحل سوریه است. او با خانواده‌اش در شهر دیر ابراهیم در استان لاذقیه زندگی می‌کرد؛ در مدرسه شهید فایز منصور تحصیل کرد و سپس در سال ۱۹۸۷ در دبیرستان ابن خلدون مدرک گرفت در سال ۱۹۹۳ در رشته پزشکی عمومی وارد دانشگاه دمشق شد؛ و سپس به مدت دو سال در رشته جراحی در همان دانشگاه تحصیل کرد تا این‌که برای ادامه تحصیل در رشته بیماری‌های داخلی تا سال ۲۰۰۵ در یکی از دانشگاه‌ها استکهلم راهی سوئد شد. سپس تا سال ۲۰۰۸ در دانشگاه eskel stona در رشته نفرولوژی تحصیل کرد. دکتر معین پس از اتمام دوره رزیدنتی در بیمارستان میلر در اسکل استونا مشغول به کار شد. در حال حاضر رئیس بخش نفرولوژی همین بیمارستان است.

وی متاهل است و همسر او «سیلوا» از منطقه اللاذقیه و معلم است و این زوج سه فرزند دارد. پدرش در تجارت آهن و سیمان کار می‌کند و دو برادر به نام‌های لؤی و مازن در ارتش سوریه دارد. لؤی با درجه سرهنگی در سال ۲۰۱۰ بازنشسته شد، در حالی که مازن در ابتدای سال جاری ۲۰۲۲ با علم به اینکه مرکز خدماتش در اداره توپوگرافی و نقشه برداری است برای بازنشستگی معرفی شد.

بر اساس این گزارش، «در ماه آگوست گذشته، شعبه اطلاعات نیرو‌های امنیت داخلی لبنان، یک پزشک سوری را در فرودگاه بیروت دستگیر کردند که برای موساد کار می‌کرد. افسران شعبه اطلاعات نیرو‌های امنیت داخلی لبنان در هنگام رصد حساب‌های الکترونیکی مورد استفاده افسران سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل با مامورانی که قبلا در لبنان دستگیر شده بودند، متوجه شدند که فردی با استفاده از شماره‌های سوری و سوئدی با موساد طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲، تماس برقرار کرده و مشخص شد که وی در اطراف فرودگاه بین‌المللی بیروت، است. به این ترتیب پزشک مذکور، ردیابی شد. وی قبلاً از سوئد به بیروت می‌آمد و سپس زمینی به سوریه می‌رفت. به قوه قضائیه اطلاع داده شد تا به دستگاه امنیتی سفارت‌های ذیربط سیگنال‌های لازم برای دستگیری این پزشک سوری در حالی که قصد خروج از فرودگاه بیروت را داشت، داده شود. این فرد، متولد ۱۹۶۹ در لاذقیه بود و پس از دستگیری به شعبه اطلاعات تحویل داده شد».

الاخبار نوشت: «فرد بازداشت شده به بازپرسان گفت که یک متخصص داخلی و نفرولوژیست و نیز سرپرست بخش نفرولوژی در بیمارستان استکهلم است و برای کارش ۷.۳ هزار یورو درآمد دارد و همواره در سفر است. بازجویی از او شروع شد تا این‌که به بازپرسان گفت؛ شخصی که در سال ۲۰۱۸ از طریق ایمیل با او تماس گرفت به او گفته که نامش کریستوفر است و در شرکت‌های مرتبط با محیط زیست و تصفیه آب کار می‌کند و به او در پروژه تصفیه آب در سوریه که پروژه‌ای خیریه و رایگان است، کمک می‌کند؛ بنابراین او نیز رضایت خود را برای برقراری ارتباط تلفنی را نشان داده، پیش از اینکه حدود یک ماه بعد در هتل شرایتون در استکهلم با وی ملاقات کند، جایی که آن‌ها در مورد پروژه مذکور صحبت کردند».

این پزشک در ادامه اعترافاتش گفت که در این ملاقات اسامی چند فرد را برای همکاری ارائه کرده که برادرانش لؤی و مازن همسر برادرش که مهندس شهرسازی در شهرداری است، بودند. لؤی سرهنگ بازنشسته در ارتش سوریه و مازن، سرتیپ ارتش سوریه است و مقر خدمت او در گروه مهندسی توپوگرافی واقع شده است.

وی افزود که در پایان این دیدار ۱۵۰ یورو در ازای حمل و نقل از اسکیلستونا به استکهلم و یک روز مرخصی دریافت کرده است. ضمن این‌که با تعدادی از پزشکان سوری تماس گرفته و از آن‌ها خواسته اسامی مناطقی را که نیاز به تصفیه آب دارند را در اختیارش بگذارند، سپس صحنایا واقع در حومه دمشق را انتخاب کرد.

بنا بر این گزارش، در دومین دیدار، کریستوفر به همراه شخص دیگری که خود را کارشناس تصفیه آب معرفی کرده، حاضر می‌شود و آن دو از معین یوسف می‌خواهند که یک نقشه جغرافیایی از توزیع شبکه آب این شهرک را بیاورد و از محل مخازن آب و مکان‌هایی که برای تصفیه آب استفاده خواهد شد، عکس بگیرد. به همین دلیل این پزشک، برای ملاقات با شهردار صحنایا به سوریه سفر کرد و وی را در جریان این پروژه قرار داد و به این ترتیب تصاویر و نقشه مورد نیاز در اختیارش قرار گرفت. سومین ملاقات، در پراگ واقع جمهوری چک در حاشیه کنفرانسی که پزشک مذکور در آن شرکت داشت، صورت گرفت. این بار با مدیر پروژه ادعایی تصفیه آب ملاقات کرد که به او گفت که اصالتا یونانی و ساکن سوئیس است. نام او پُل بود. این ملاقات در یک رستوران لبنانی صورت گرفت و پزشک نقشه و تصاویر را در اختیار دو مرد قرار داد».

بر اساس اعترافات یوسف، این ارتباطات در ادامه با مدیر پروژه از طریق واتساپ ادامه یافت تا در مورد کار، زندگی شخصی و سیاسی صحبت شود. از او خواسته شد تا جزئیات زندگی خانوادگی و خواهر و برادرش، کسب و کار گذشته و حال و شماره تلفن آن‌ها را در اختیار آن‌ها بگذارد.

دیدار چهارم در سال ۲۰۱۹ در ایتالیا صورت گرفت. پس از آن که «صاحب پروژه» از او خواست با هزینه شخصی به میلان سفر کند تا با یکی از مقامات اتحادیه اروپا ملاقات کند. در این دیدار در خصوص تحریم سوریه و نحوه اجتناب از این تحریم‌ها در این پروژه خیریه صحبت شد. در این جلسه پزشک سوری به مسئول مذکور پیشنهاد کرد که کارخانه سیمان متعلق به پدرش را تامین مالی کند و آن‌ها پاسخ دادند که قبل از شروع این پروژه باید تحریم‌های اروپا کاهش یابد. در پایان جلسه صاحب پروژه مبلغ ۵۵۰ یورو به عنوان کمک هزینه سفر و رزرو هتل به وی داد. شش ماه بعد، جلسه جدیدی در رم ایتالیا برگزار شد. به گفته این پزشک، در این جلسه بیشتر در مورد زندگی خصوصی وی صحبت شد تا پروژه‌ای که هیچ پیشرفتی نداشت. از آن‌ها علت را جویا شد که به او گفتند، علت، ناتوانی در دور زدن تحریم‌های اروپا است و از وی خواسته شد که صبر کند. در پایان جلسه ۶۰۰ یورو برای رزرو هتل و گذرنامه به او دادند.

بر اساس این اعترافات، ارتباط معین یوسف با «مدیر پروژه» هفته‌ای یک بار ادامه داشت، تا جایی که او با پدرش و دو برادرش لؤی و مازن ارتباط برقرار کرد. پدر او ۸۵ سال سن دارد و در تجارت آهن و سیمان کار می‌کند. در تابستان ۲۰۱۹، یک جلسه در سوئیس به مدت حدود یک ساعت و نیم برگزار شد. صحبت‌ها درباره او و برادرانش خصوصی بود. دکتر ابراز ناراحتی کرد، زیرا چنین صحبت‌هایی ارزش سفر به سوئیس را ندارد. اما طرف مقابلش به او پاسخ داد که او را دوست خود می‌داند و صرف‌نظر از پروژه از صحبت با او خوشحال است، سپس از او نقشه جامع توزیع آب دمشق را خواست. با این توجیه که این نقشه، بررسی امکان‌سنجی ایجاد چندین پروژه تصفیه آب را تسهیل می‌کند سپس ۱۲۰۰ یورو به معین یوسف برای رزرو هتل، بلیط و یک روز مرخصی پرداخت شد. به اعتراف این پزشک، وی در آن زمان مشکوک شده بود، چون هیچ کدام از پروژه‌ها اجرا نشده بود و درخواست‌های صاحب پروژه را غیرمنطقی و غیرمرتبط می‌دانست، اما به ارتباطات ادامه داد و امیدوار بود که همه چیر برای روشن شود.

بر اساس این گزارش، دیدار‌ها میان معین یوسف و صاحب پروژه از آغاز ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و سپس سرعت ارتباطات کاهش یافت و تنها یکی دوبار صورت گرفت. اما در ژوئن ۲۰۲۰، ارتباط تشدید شد به طوری که صاحب پروژه از او خواست تا دفتری برای برادرش مازن در سوریه ایجاد کند تا کار را مدیریت کند، و هزینه‌های اجاره و تجهیز دفتر را تقبل کرد. سپس از دکتر خواست که یک لپ تاپ و یک تلفن همراه با سیم کارت سوئدی بخرد و دکتر به او پیشنهاد داد کامپیوترش را به قیمت ۳۰۰ یورو بخرد.

بر اساس این اعتراف، تا ژوئیه ۲۰۲۰، کلیه دیدار‌ها درباره پروژه تصفیه آب بود، اما از آگوست ۲۰۲۰ به بعد، گفتگو‌ها دارای بعد امنیتی بود. سپس از طریق واتساپ با او تماس گرفته شد و از او خواسته شد تا برنامه‌ای را که مختص رمزگذاری است، دانلود کند و مراحل لازم به تفصیل به او توضیح داده شد. از وی خواسته شد تا واتساپ را روی خط سوئد فعال کند تا با برادرش مازن، افسر ارتش سوریه نیز ارتباط برقرار کند.

سپس صاحب پروژه از پزشک سوری خواست تا هزینه‌ها را برآورد کند، سپس در سوئیس با یکدیگر ملاقات کردند و بین این دکتر و صاحب پروژه از یک طرف و مازن و پدرش از سوی دیگر تماس تلفنی برقرار شد. پس از اطمینان دادن به آنها، گفته شد که برای شروع کار تجهیزات به همراه این پزشک به سوریه انتقال خواهد یافت. معین یوسف می‌گوید که سپس برای سیگار کشیدن با صاحب پروژه بیرون رفته و از او خواسته که کارش در سوریه را بیشتر کند و پروژه کارخانه سیمان پدرش را تامین کند.

بر اساس اعترافات این پزشک سوری، صاحب پروژه تجهیزات و برنامه رمزگذاری را در رایانه معین چک کرد و یک ایمیل زد و همچنین رمز عبور را در اختیار او قرار داد و تأیید کرد که برنامه واتساپ روی شماره سوئدی فعال شده و به او رمز عبور داده است. وی پس یک تکه کاغذ را به او داد و گفت که آن را به برادرش بدهد و گفت که نباید از آن کاغذ عکس بگیرد. سپس از معین خواست که سندی را در برنامه رمزگذاری وارد کند و این مراحل را به برادرش مازن نیز آموزش دهد.

صاحب پروژه به او هشدار داد که به برادرش بگوید که این تلفن منحصراً برای ارتباط با او از طریق برنامه واتساپ و ایمیل است و از او خواست همیشه گوشی را در دفتر نگه دارد. همچنین به معین هشدار داد که از کامپیوتر در هیچ کار دیگری استفاده نکند و این اقدامات با هدف افشا نشدن فعالیت برادرش صورت می‌گیرد، زیرا او قرار است اسناد محرمانه را از این طریق ارسال کند. سپس مبلغ ۲۵۰۰ یورو برای رایانه، کارت تلفن و بلیت به رم و از آنجا به سوریه از طریق بیروت به او داد.

معن سعد در ادامه اعتراف کرد که صاحب پروژه با او به گونه‌ای متفاوت از قبل رفتار کرده و آمرانه وی را خطاب قرار می‌داد و در لحنش جدیت و سختگیری بی‌سابقه‌ای را دریافته است و فهمیده که این امور هیچ ربطی به پروژه خیریه ندارد. وی همان‌جا بود که دریافته با یک افسر اسرائیلی موساد که به دنبال جمع‌آوری اطلاعات امنیتی از برادرانش در سوریه است، در ارتباط بوده و صرفا یک واسطه در این میان است و باید ماموریت خود را کامل کند، زیرا ارتباط او با برادرانش در سوریه باعث ایجاد سوء ظن نزد سرویس‌های امنیتی نمی‌شد.

این پزشک سوری در بخش دیگری از اعترافاتش با اشاره به این‌که صاحب پروژه کلیه امور را شخصا بررسی کرد و وظایفش را تشریح کرده، گفت که به محض رسیدن به سوریه با پدر و دو برادرش دیدار کرده و به آن‌ها گفته که هیچ پروژه خیریه‌ای در کار نیست و شخصی که با آن کار می‌کنند، یک افسر موساد است. سپس آن‌ها با یکدیگر مناقشه کردند و در نهایت تصمیم گرفتند که به ارتباطات ادامه دهند. وی به برادرش نحوه استفاده از دستگاه‌های مختلف را آموزش می‌دهد تا جایی که وی فایلی را پس از رمزگذاری از طریق یک برنامه رایانه‌ای ارسال می‌کند.

البته برای بازجویان معین یوسف محرز شد که وی در این‌جا بخشی را دروغ گفته، اما وی در اظهارات بعدی اعتراف کرد که در ازای شروع به کار مبلغ ۶۰۰۰ یورو برای انتقال آن به برادران و پدرش دریافت کرده است. همچنین معلوم شد در جلسه‌ای که او تجهیزات را دریافت کرده، یک جوان بور و عضلانی با مو‌های روشن با یک کیف مشکی آمده است. او دستگاه‌های الکترونیکی را بررسی کرد و سپس موس کامپیوتر را با یک موس بی‌سیم جایگزین کرد و به او تاکید کرده که باید این موس همیشه با رایانه بماند.

در ادامه بازجویی، این پزشک اعتراف کرد که برادرش مازن را برای همکاری متقاعد کرده است و به صاحب پروژه اطلاع می‌دهد که در ازای دریافت مبالغی به برادرش برای تکمیل کار انگیزه دهد. به همین دلیل مبلغ ۱۵۰۰ یورو به برادرش داده است و صاحب پروژه همچنین برای برادران و پدر و همسر برادرش هدایایی از جمله جعبه سیگار، خودنویس، عطر و... می‌فرستاد که چهار بار از طریق این پزشک و فرودگاه بیروت به دست آن‌ها رسیده است. او همچنین دو بار برای پدرش پول واریر کرد. اولین بار ۵۰۰ یورو و دومین بار ۱۲۰۰ یورو.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار