کد خبر: 1103032
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دست‌رد مجمع‌فدراسیون فوتبال به سینه ماجدی و عزیز‌محمدی
کانال برداشت پول از بیت‌المال و جیب محرومان و کارگران به جیب مفت‌خوران فوتبال دوباره باز شد. نه پرونده ویلموتس و ضرر مهلک ۲۰۰ میلیاردی به بیت‌المال توانست سد راهش شود و نه تخلف آشکاری که در بازگشت به کار مجدد او به واسطه افشای فساد فولاد مشخص شد. تاج، بی‌شک تنها گزینه‌ای بود که به دلیل پرونده سیاهی که از مدیریت در فوتبال داشت، تمامی رسانه‌ها در صف منتقدانش بودند، اما سمبه او چنان پرزور بود که نه تلاش منتقدان برای کنار زدنش جواب داد و نه تقلای ماجدی که در بسیاری موارد قانون را هم به سود خود تغییر داد و دستکاری کرد و نه حتی کودتای شبانه‌ای که دبیرکل فدراسیون صفر تا صد آن را به گردن گرفت. مهدی تاج برگشت، با باجی که فوتبال به او داد.
دنیا حیدری
تعداد بازدید : 16
گوینده و تدوین: مجتبی سرمدی

 

کانال برداشت پول از بیت‌المال و جیب محرومان و کارگران به جیب مفت‌خوران فوتبال دوباره باز شد. نه پرونده ویلموتس و ضرر مهلک ۲۰۰ میلیاردی به بیت‌المال توانست سد راهش شود و نه تخلف آشکاری که در بازگشت به کار مجدد او به واسطه افشای فساد فولاد مشخص شد. تاج، بی‌شک تنها گزینه‌ای بود که به دلیل پرونده سیاهی که از مدیریت در فوتبال داشت، تمامی رسانه‌ها در صف منتقدانش بودند، اما سمبه او چنان پرزور بود که نه تلاش منتقدان برای کنار زدنش جواب داد و نه تقلای ماجدی که در بسیاری موارد قانون را هم به سود خود تغییر داد و دستکاری کرد و نه حتی کودتای شبانه‌ای که دبیرکل فدراسیون صفر تا صد آن را به گردن گرفت. مهدی تاج برگشت، با باجی که فوتبال به او داد.

دیروز اصحاب رسانه در حالی مسیر سالن همایش‌های صداوسیما را در پیش گرفته بودند که تقریباً هیچ کس به بازگشت مجدد تاج به فوتبال شک نداشت و خوب می‌دانست که نه آقای سکوت (عزیز‌محمدی) می‌تواند نگرانی برای رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایجاد کند و نه میرشاد ماجدی که تصور می‌کرد می‌تواند به واسطه سرپرستی فدراسیون و وعده‌هایی که به بسیاری داده، گوی سبقت را از تاج برباید و حضورش در فدراسیون فوتبال را دائمی کند!
حال آنکه تاج گزینه‌ای که دیرتر از همه تأیید صلاحیتش رسید، با خیالی آسوده راهی مجمعی شد که قبل از ورود برایش فرش قرمز پهن کرده بودند، از سالن همایش‌های صداوسیما تا فدراسیون فوتبال در خیابان سئول!

در طول یک ماه گذشته همه تلاش کردند تا تخلفات تاج را گوشزد کنند و مانع حضورش در انتخابات شوند، اما تلاش‌ها نتیجه عکس داد تا دست‌آخر ریاست فدراسیون فوتبال طی دو سال آینده با ۵۱ رأی و قاطعانه دودستی تقدیم تاج شود. گزینه‌ای که جدا از تخلفاتش در پرونده فولاد، ترکش‌های ناشی از قرارداد ترکمنچای او با ویلموتس هنوز گریبان فوتبال ایران را رها نکرده است! با این وجود از ۸۱ عضو مجمع فدراسیون فوتبال، نظر ۵۱ نفر روی تاج بود و تنها ۲۵ نفر با انتخاب میرشاد ماجدی و چهار نفر نیز با رأی دادن به عزیزمحمدی مخالفت خود را با بازگشت مجدد تاج به فوتبال نشان دادند. مخالفتی که درست همانند انتقاد‌های هفته‌های اخیر راه به جایی نبرد و نتوانست سدی بر سر راه تاج جهت حضور دوباره در فدراسیون فوتبال ایجاد کند و او توانست بار دیگر بر صندلی ریاست فدراسیون تکیه زند.

انتخاب تاج به‌زعم بسیاری بازگشت به عقب است و دادن سکان هدایت فوتبال به دست آن‌هایی که با افتخار پای قرارداد ویلموتس را امضا کردند و هنوز هم جانانه و بی‌تفاوت به ضرر مالی که این توافق به جیب ملت زده، از آن دفاع می‌کنند. تاج، اما بعد از پیروزی در این انتخابات گفت که باید با اتحاد کار‌ها را پیش برد: «با این آرا مسئولیت بنده بیشتر شد. الان جای گله و گله‌گزاری نیست. امروز باید دست در دست هم بدهیم تا مشکلات فوتبال حل شود و امیدوارم همه با هم یکدست و متحد پیش برویم. خواهش من این است برای اینکه تیم یکدستی داشته باشیم، گذشته را کنار بگذاریم. الان وقت کار کردن است. من هرچه از گذشته بود را دور ریختم و از فردا برای فوتبال کار خواهم کرد.» او همچنین تشکری ویژه از نهاد‌های نظارتی و کمیته بدوی داشت، آن‌هم در شرایطی که طی هفته‌های اخیر نهاد‌های نظارتی تنها ریسمانی بود که اصحاب رسانه به نمایندگی از مردم به آن چنگ زده بودند برای کنار گذاشتن مسبب ویلموتس گیت از انتخابات! اما تاج ضمن گرفتن رأی اعتماد از مجمع توانست مجوز حضور نبی و قنبرزاده را نیز به عنوان نواب رئیس خود بگیرد. در این بین ساکت هم توانست جای عضو برکنار شده هیئت رئیسه را با رأی مجمع از آن خود کند.

اولین زمزمه‌ای که بعد از پیروزی تاج در انتخابات شنیده می‌شد، بازگشت مجدد کی‌روش بود. سرمربی که موفقیت‌های بسیاری را با فوتبال ایران تجربه کرد، اما بازگشتش در این مقطع و در اندک زمان باقیمانده تا جام جهانی به‌زعم بسیاری نه تنها نمی‌تواند کمکی به فوتبال ایران کند که می‌تواند اوضاع را از این هم بغرنج‌تر کند، تنها دلیلی که بسیاری را با ادامه حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران همراه کرد. با این وجود براساس صحبت‌های قبلی تاج در خصوص نیمکت تیم ملی فوتبال ایران بازگشت مجدد کی‌روش به فوتبال، یک‌بار دیگر سرمربی تیم ملی را بلاتکلیف کرد.

نکته مهم انتخابات فدراسیون فوتبال، اما جدا از حاشیه‌هایی که تا روز مجمع ادامه داشت، بی‌نظمی و عدم هماهنگی‌هایی بود که صدای خیلی‌ها را درآورد. علاوه بر اتفاقاتی که در بامداد سه‌شنبه خبر از لغو انتخابات می‌داد و چند ساعت بعد ملغی شد، ممانعت از حضور نماینده‌های استان خوزستان در مجمع نیز جای بسی تعجب داشت. با وجود تأیید استقلال ملاثانی و حضور او در رقابت‌های لیگ یک این فصل در کمال تعجب نماینده پرسپولیس (خوزستان) در مجمع رأی داد و با وجود نامه‌نگاری‌های انجام شده به مدیرعامل استقلال ملاثانی اجازه ندادند او با حضور در مجمع رأی بدهد. علاوه بر آن، کمیته بدوی طی اقدامی عجیب کارت عبدالعظیم آل‌کثیر، سرپرست هیئت فوتبال استان خوزستان را برداشته بود تا نماینده فوتبال استان خوزستان نیز اجازه ورود به مجمع جهت رأی دادن را نداشته باشد! این در حالی بود که تا ۱۰ دقیقه قبل از مجمع با او برای حضور در انتخابات تماس برقرار شده بود و رسماً از او نیز مانند دیگران جهت حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده بود. ضمن اینکه مدیرعامل نفت مسجدسلیمان نیز به دلیل لغو انتخابات بلیت خود را کنسل می‌کند و بعد از ملغی شدن این تصمیم دیگر فرصتی برای حضور در انتخابات برای او مهیا نمی‌شود.

عزیزمحمدی: مجمع باید در آینده پاسخگو باشد
در کشاکش رقابت تاج و میرشاد ماجدی کمتر کسی برای عزیزمحمدی شانسی قائل می‌شد، اما بسیاری بر این باور بودند که موفقیت تاج، شادمانی عزیزمحمدی را در پی دارد، چراکه آن‌ها دوستانی نزدیک و ۴۰ ساله هستند و همین مسئله حتی شائبه تبانی بین تاج و عزیزمحمدی را نیز سر زبان‌ها انداخته بود و گفته می‌شد در صورت ردصلاحیت تاج و موفقیت عزیزمحمدی، رئیس سابق نقش تعیین‌کننده‌ای در امور فدراسیون فوتبال خواهد داشت. اما نه فقط هیچ خوشحالی در پایان رأی‌گیری در چهره عزیزمحمدی دیده نمی‌شد که واکنش او به موفقیت تاج کمی دور از انتظار هم بود. عزیزمحمدی داستان‌های بامداد چهارشنبه و چند ساعت مانده به انتخابات را بازی تاج خواند و مدعی شد او و دار و دسته‌اش با مظلوم‌نمایی توانستند آرای مجمع را به دست آورند و از هرگونه اظهارنظری در خصوص آینده فوتبال ایران سر باز زد: «هدفم کار کردن برای فوتبال و اصلاح وضعیت کنونی بود که دوستان نپذیرفتند و حالا فردا هم خودشان باید جوابگو باشند. تصمیم مجمع خیلی مهم بود، چراکه آن‌ها نه برای انتخاب رئیس که برای فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند، اینکه تحول و اصلاح را می‌خواهند یا نمی‌خواهند. اما جالب بود دوستانی که با آقای تاج در پرونده ویلموتس حضور داشتند، تلاش کردند ایشان دوباره رئیس فدراسیون شود.»
ماجدی: امیدوارم رهاورد تاج خوب باشد!
بهت را می‌شد به وضوح در چهره میرشاد ماجدی و خنده تلخ او بعد از پایان شمارش آرا دید. سرپرست فدراسیون تلاش زیادی کرد نشان دهد عدالت را رعایت و از جایگاهی که در اختیار داشته برای رسیدن به موفقیت در انتخابات سوء استفاده نکرده است، اما بی‌شک زمانی که به دلیل احترام به دیگر گزینه‌ها حاضر به سخنرانی در آغاز انتخابات نشد، چون تاج و عزیزمحمدی این فرصت را نداشتند تصورش را هم نمی‌کرد با این فاصله فاحش تن به شکست دهد و از سد راه تاج برای بازگشت دوباره او به فدراسیون فوتبال کنار برود. اما خداحافظی او نه دوستانه که با کنایه‌های فراوان به کاندیدای برنده شده در انتخابات همراه بود: «امیدوارم تاج این‌بار آورده خوبی داشته باشد. فکر می‌کردم تعداد آرای من بیشتر از ۲۵ رأی باشد، اما اعضای مجمع اعتقادشان چیز دیگری بود، ولی نمی‌توان از این مهم گذشت که او خوش‌شانس است که با صندوق پرپول وارد فدراسیون می‌شود، چراکه عدد قابل توجهی در حساب فدراسیون فوتبال است که امیدوارم بعداً نگویند حساب فدراسیون خالی بود. اما می‌ماند داستان اسکوچیچ که تا زمان حضور من در فدراسیون، نظرم روی این مربی است و حتی اگر مربی دیگری را هم بیاورید، امضای من پای آن مربی نخواهد بود.»

 

کودتایی که یقه کامرانی‌فر را گرفت
مغموم‌ترین چهره روز گذشته بی‌هیچ شکی کامرانی‌فر بود. دبیرکل فدراسیون فوتبال که بامداد سه‌شنبه طی اقدامی غیرمنتظره همه را شوکه کرد و قبل از پایان مجمع، سالن همایش‌های صداوسیما را ترک کرد. بدون رویارویی با اصحاب رسانه و پاسخ دادن به سؤالات متعددی که اذهان عمومی را درگیر کرده بود.
ساعت از ۱۲ نیمه شب گذشته بود و بسیاری برخلاف میرشاد ماجدی که در رسانه ملی مشغول صحبت بود به خواب عمیق رفته بودند که خبری شوکه‌کننده خواب از چشم اهالی رسانه ربود. خبری که به کودتای شبانه می‌ماند و بسیاری برای دریافت صحت و سقم آن آدرس سایت فدراسیون فوتبال را روی موبایل‌های خود تایپ می‌کردند، اما نه فقط سایت فدراسیون که شخص کامرانی‌فر هم در گفت‌وگوی شبانه با میثاقی تأیید کرد، طی اقدامی خودسرانه که هیچ ارتباطی به فدراسیون ندارد، به دلیل آنچه نقض قوانین می‌خواند، انتخابات فدراسیون را لغو کرده است. اقدامی که به شکلی جالب توجه مورد تمجید مجری لیگ برتر قرار گرفت که با شور و حرارت خاصی اقدام او را شجاعانه می‌خواند. اقدامی که، اما کمتر کسی بود که نداند فوتبال ایران را به سمت تعلیق سوق می‌دهد، اما کودتای شبانه دبیرکل فدراسیون فوتبال که راه را برای موفقیت تاج در انتخابات باز کرد، نتیجه نداد و مجمع طبق قرار قبلی هشتم شهریور‌ماه برگزار شد تا این ابهام ایجاد شود که آیا به راستی کامرانی‌فر لحظات آخر تغییر موضع داده و به نفع تاج بازی کرده است؟
کامرانی‌فر که آغاز‌کننده مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال بود تا آخرین لحظه از اقدام شبانه خود دفاع کرد و تأکید داشت که تخلفات زیادی رخ داده که باید انتخابات را لغو می‌کرد، اما همه آنچه برای او در پی این اتفاقات چند ساعته باقی ماند، غمی عظیم بر چهره بود و تنهایی غیرقابل تصوری که بی‌شک هرگز تصورش را هم نمی‌کرد. البته استعفایی که قابل پیش بینی بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار