کد خبر: 1100968
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
گزارش «جوان آنلاین» درباره سودجویی آرایشگرانی که برای درآمدزایی بیشتر، پزشکی می‌کنند؛
سال‌های دور، خدمات آرایشگری، محدود به آرایش و پیرایش می‌شد، امروزه اما آرایشگران زیادی در امور پزشکی دخالت می‌کنند تا از هر طریقی که شده درآمدشان را افزایش دهند و سود ببرند. این در حالی است که بانوان زیادی به دلیل تمایلشان به زیباتر شدن، جذب خدمات خوش آب و رنگ آرایشگران می‌شوند، اما تعداد زیادی از آنها، مشکلات بی‌بازگشت پزشکی را تجربه می‌کنند.
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: سال‌های دور، خدمات آرایشگری، محدود به آرایش و پیرایش می‌شد، امروزه اما آرایشگران زیادی در امور پزشکی دخالت می‌کنند تا از هر طریقی که شده درآمدشان را افزایش دهند و سود ببرند. این در حالی است که بانوان زیادی به دلیل تمایلشان به زیباتر شدن، جذب خدمات خوش آب و رنگ آرایشگران می‌شوند، اما تعداد زیادی از آنها، مشکلات بی‌بازگشت پزشکی را تجربه می‌کنند.

اخیرا در شبکه‌های اجتماعی عکسی از استوری یک آرایشگر دست به دست می‌چرخد که از دو سرنگ پر شده از «نوروبیون»، عکس گرفته و در توضیح آن نوشته است: «نوربین خونتون نیوفته، هر ده روز یه‌دونه از واجباته.» (!) این عکس که میزان شدید دخالت آرایشگران در امور پزشکی را نشان می‌دهد با واکنش تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده؛ که چرا باید آرایشگران حتی تا تجویز آمپول تقویتی و تزریق آن نیز پیش بروند!

تهدید سلامت با انجام خدمات پزشکی در آرایشگاه‌ها

داستان پزشکی کردن برخی آرایشگران به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا امروزه، آرایشگران زیادی علاوه بر تجویز قرص‌های عجیب و غریب لاغری و انواع دارو‌های شیمیایی و طب سنتی، اقدام به برداشتن غده‌های چربی، لک و خال توسط دستگاه لیزر می‌کنند. در این میان آرایشگرانی هستند که بدون تبحر پزشکی و برای رفع چروک‌های صورت مشتریانشان، تزریق ژل بوتاکس را به عنوان یکی از خدمات آرایشگاه معرفی می‌کنند.

خانم ناصری یکی از شهروندان تهرانی است. او درباره خدمات پزشکی در آرایشگاه‌های زنانه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «کافی است که برای آرایش و پیرایش به آرایشگاه‌های زنانه بروید. آن‌ها انواع و اقسام خدمات پزشکی مثل برداشتن لک و خال یا تزریق ژل به صورت را پیشنهاد می‌کنند و می‌گویند بعد از انجام آن زیبایی صورتتان چندین برابر می‌شود. در این بین سایر آرایشگران حاضر در سالن نیز جملاتی را به کار می‌برند تا مشتری تشویق به انجام آن شود.»

او ادامه می‌دهد: «پاکسازی پوست نیز جز یکی از اقدامات پزشکی در حوزه پوست، مو و زیبایی می‌باشد، اما به وفور این خدمات در سالن‌های آرایشگاه مشاهده می‌شود. یا مسئله «لاغری» که بسیار حساس است و باید به دستور پزشک انجام شود نیز جز یکی از خدمات بسیاری از آرایشگاه‌ها شده است. تا جایی که حتی در سالن‌های زیبایی، قرص‌هایی برای لاغری به فروش گذاشته می‌شود و صاحبان آرایشگاه از این راه درآمدزایی می‌کنند.»

آرایشگرانی با اعتماد به نفس کاذب!

در رابطه با دخالت آرایشگران در مسائل پزشکی، دکتر سیدجبار طباطبایی پزشک منخصص زیبایی گفته: «در سه بخش «عدم سواد کافی فرد»، «استفاده از مواد نامرغوب و بی کیفیت» و «استفاده از ابزار‌ها و وسایل نامرغوب و عدم رعایت استریلیزاسیون و بهداشت» موجب آسیب رساندن به سلامت افراد می‌شود.»
وی، ادامه داده: «آرایشگران با اعتماد به نفس کاذبی که دارند به راحتی تبلیغات دروغین داشته و با اغواگری و قیمت‌های کم دامن گیر مردمی خواهد بود که در جستجوی زیبایی خود در سالن‌های زیبایی هستند.»
طباطبایی اظهار داشته: «افرادی که هنجارشکن و قانون‌گریز هستند از مواد بی کیفیت و نامرغوب استفاده می‌کنند و حتی از دستگاه‌های لیزر که در سالن‌های زیبایی استفاده می‌کنند نامعتبر بوده و در اکثر این موارد نیز نظارتی روی این مسئله صورت نمی‌گیرد.»

قانون چه می‌گوید؟

براساس قانون، تزریق بوتاکس و ژل و امثال آن در آرایشگاه‌های زنانه، مداخله غیر مجاز در امر پزشکی محسوب می‌شود و بر طبق قانون قابل پیگرد می‌باشد و همچنین از جمله تخلفات بهداشتی انجام شده در آرایشگاه‌های زنانه است.

خدماتی مثل لیزر پوست، سولاریوم، تزریق ژل، عمل زیبایی و. نیازمند داشتن مجوز‌های پزشکی و انجام توسط پزشک متخصص و یا نظارت پزشک متخصص است و اصولا مراکز زیبایی نباید اینگونه خدمات را ارائه کنند چرا که ممکن است لطمات بدنی جبران‌ناپذیری مانند سوختگی پوست، ایجاد عفونت، صدمه به چشم هنگام انجام خدمات مرتبط با ابرو و ... به وجود بیاید.

این مورد علاوه بر تخلف بودن که با شکایت شاکی یا گزارش بازرسان قابل تعقیب انتظامی و پلمپ شدن واحد صنفی مربوطه می‌باشد، از طریق دادسرای جرایم پزشکی در تهران و دادسرا‌ها در شهرستان قابل تعقیب می‌باشد.

در کنار موارد قانونی موجود و همچنین لزوم به نظارت بیشتر اتحادیه آرایشگران به تخلفاتی که در آرایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، مشتریان نیز باید خودشان نسبت به انجام موارد تخصصی و پزشکی در سالن‌های آرایشی هوشیار باشند و گول تبلیغات دروغین آرایشگران را نخورند، تا مبادا سلامتی‌شان با انجام خدمات پزشکی توسط غیرمتخصصان به خطر بیفتد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار