کد خبر: 1100269
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس سازمان فضایی ایران:
علیرضا سزاوار

رئیس سازمان فضایی در نشست خبری دیروز خود تأکید کرد که ماهواره خیام دستاورد متخصصان ایرانی است و ایستگاه‌های بیشتری برای دریافت داده‌های آن در حال ساخت است. وی دلیل همکاری با هوافضای روسیه را هم این دانست که نمی‌توانستیم یک دهه منتظر بومی‌سازی کامل ماهواره باشیم و داده‌های خیام باید زودتر در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار گیرد.
اولین نشست خبری ماهواره خیام در ایستگاه فضایی ماهدشت و مرکز کنترل و عملیات این ماهواره برگزار شد. رئیس سازمان فضایی ایران در این نشست به حواشی ایجاد شده در خصوص این ماهواره پیشرفته پاسخ داد.
به صورت منطقی به سمت پرتابگر روس رفتیم
حسن سالاریه در پاسخ به این سؤال که چرا زمان پرتاب ماهواره را اول اسپوتنیک اعلام کرد و بعد رسانه‌های ایرانی مطلع شدند، گفت: ما علاقه‌ای نداشتیم که قبل از پرتاب و مدارگذاری و استیبل شدن ماهواره درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم. حدود پنج سال است که سعی کردیم این اتفاق را خیلی عمومی‌سازی نکنیم، اما به هر شکل سازمان فضایی روسیه خبری را بدون هماهنگی ما در سایت بارگذاری کرد و نمی‌توان هم گفت عمدی در کار بوده‌است. ما با روسیه توافق کرده‌بودیم که بعد از اینکه ماهواره شرایط استیبل (پایدار) پیدا کرد و تصاویر در اختیار ما گذاشت، اطلاع‌رسانی کنیم و گام به گام این اطلاع‌رسانی صورت گیرد. معاون وزیر ارتباطات در خصوص اینکه چرا ماهواره خیام در روسیه پرتاب شد هم گفت: ایران دو دهه است در زمینه پرتابگر‌ها کار می‌کند. در این حوزه پیشرفت خوبی داشتیم و به پرتاب ماهواره ۵۰۰ کیلوگرم هم رسیده‌ایم. شرکت پرتابگر ماهواره خیام شرکت روس بود و هیچ منطقی نبود که پرتابگر امریکایی انتخاب کنیم و البته کشور‌های متخاصم هیچ‌وقت این کار را برای ما نمی‌کنند. بنابراین به صورت منطقی به سمت پرتابگر روس رفتیم. وی خاطر نشان کرد: پرتابگر سایوز پرتابگر قابل‌اطمینانی است و در پرتاب‌های اخیر شکستی نداشته‌است. برای اعزام انسان به فضا اروپایی‌ها و امریکایی‌ها پرتابگر سایوز را انتخاب می‌کنند. خود شرکت سازنده ماهواره قصد داشت از پرتابگر دیگری استفاده کند، اما ما مخالفت کردیم و آن‌ها هم قبول کردند.
صنعت فضایی کند شده‌بود
رئیس سازمان فضایی بابیان اینکه همکاری با سازمان فضایی روسیه موجب‌شده به دقت سنجش یک متری برسیم، افزود: امروز نیاز کشور در حوزه سنجشی تصاویر یک متر و حتی دقیق‌تر است. صنعت بومی فضایی در ایران از دو دهه پیش آغاز شده و این صنعت کار خود را از ماهواره‌های ساده و با دقت ۱۰۰ متر شروع کرد و به دقت ۱۰ متر و ۵ متر رسیده‌است. در چند سال اخیر صنعت فضایی کند شده و توانایی نداشت که این سنجه را بسازد و نیاز کشور را رفع کند و نمی‌توانستیم پنج سال یا ۱۰ سال منتظر بمانیم که صنعت بومی به این مرحله برسد. سالاریه درباره توانمندکردن دانش بنیان‌های ایرانی با کمک خیام هم گفت: خیام ماهواره‌ای است که کاملاً با هدف رفع نیاز‌های داخل کشور در حوزه‌های مدیریت بحران، شهری، معادن و کشاورزی طراحی و ساخته شده‌است. قرار است داده‌های ماهواره خیام را با یک تعرفه خاص به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم و دانش‌بنیان‌های حوزه برق و هوافضا را قوی‌تر کنیم.
هزینه ۴۰ میلیون دلاری خیام
سالاریه درباره هزینه‌های ساخت ماهواره‌ها به خصوص ماهواره خیام توضیح داد و گفت: قیمت ماهواره‌های سنجشی در کلاس ۱۰۰ کیلوگرم در دنیا زیر ۱۰ میلیون دلار است. هر چقدر دقت سنجنده‌های بیشتر و ماهواره سنگین‌تر می‌شود، قیمت افزایش می‌یابد و حتی ممکن است به ۱۰۰ میلیون دلار برسد. ماهواره‌های مخابراتی چندصد میلیون دلار هزینه دارند، چراکه وزن آن‌ها زیاد است. قیمت ماهواره خیام در این کلاس حدود ۴۰ میلیون دلار است.
راه‌اندازی ایستگاه سیار برای ماهواره
سالاریه درباره داده‌گیری از ماهواره خیام هم گفت: با توجه به پهناوری کشور در حال حاضر در چهار نوبت از این ماهواره داده‌گیری می‌شود. همچنین فرامین برای برخی عملکرد‌ها به این ماهواره صادر می‌شود. داده‌های این ماهواره از طریق ایستگاه ماهدشت دریافت می‌شود، ولی ما در حال تجهیز ایستگاه‌های جدید در کشور به منظور دریافت داده‌های این ماهواره هستیم. همچنین ما ایستگاه سیاری را برای این ماهواره در نظر گرفته‌ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار