کد خبر: 1100081
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
در حالی که پیش‌نویس مذاکرات وین برای اظهارنظر نهایی در اختیار پایتخت‌های طرف مذاکرات قرار گرفته و جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی و مصالح کشور در حال ارزیابی پیشنهادات است، جریانی در داخل همسو با رسانه‌های غربی می‌کوشد، به گونه‌ای القا کند که توافق به نقطه پایان رسیده و هرگونه توقف احتمالی یا شکست مذاکرات متوجه جمهوری اسلامی ایران است!

در حالی که پیش‌نویس مذاکرات وین برای اظهارنظر نهایی در اختیار پایتخت‌های طرف مذاکرات قرار گرفته و جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی و مصالح کشور در حال ارزیابی پیشنهادات است، جریانی در داخل همسو با رسانه‌های غربی می‌کوشد، به گونه‌ای القا کند که توافق به نقطه پایان رسیده و هرگونه توقف احتمالی یا شکست مذاکرات متوجه جمهوری اسلامی ایران است!
خبرگزاری فارس با رصدی در میان مطالب منتشرشده توسط برخی رسانه‌های داخلی و فعالان سیاسی خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضدانقلاب را تحلیل کرده است.

هم‌صدایی ابتکار با اینترنشنال‌سعودی درباره حسینیان و یزیدیان
روزنامه ابتکار (به مدیرمسئولی «محمدعلی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم) در یادداشتی با عنوان «یاران حسین در داخل، یاران حسین در خارج» نوشت: «مخالفان و منتقدان حکومت... تفسیر خود را از صحنه دارند. به زعم اینان، در عرصه داخلی صف حسینیان در حکومت تعریف نمی‌شود. به گمان اینان، آن کس که اعتراف می‌ستاند، ظالمانه زندانی می‌کند، زورمندانه و غیرقانونی بازداشت و شکنجه می‌کند، به سر مردم و گاهی هم به پای آنان شلیک می‌کند، آزادی‌ها را سلب می‌کند، هیئت و جلسه و حزبی را که نمی‌پسندد، تعطیل می‌کند، بخشی از ملت را از حق انتخاب محروم می‌کند، به زعم اینان در جبهه یزیدیان قرار دارد و آن کس که با این اقدامات مخالف است و با دستان خالی با آن می‌ستیزد، به حکم تاریخ در صف حسینیان است.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «ما اکنون دو صحنه داریم که صف یزیدیان و حسینیانِ آن باهم مطابقت ندارند! جبهه نزدیک به حکومت در خارج در صف حسینیان و مظلومان است، اما در داخل جانب مظلومان را نمی‌گیرد و منتقدان حکومت که در داخل خود را در جانب مظلومان می‌پندارند و در خارج به جبهه مظلومان طعنه می‌زنند. بزرگان جبهه مقاومت در خارج، به هر کس که جبهه آنان را تضعیف کند، مظنون هستند، حتی اگر کسی در داخل حرف راستی بزند که غیرمستقیم جبهه مقاومت در خارج را تضعیف کند، به‌هیچ‌وجه برتابیده نمی‌شود. معتقدم میرحسین قربانی همین امر شد. او حرف مسموع و مشروعی در داخل می‌زد که معادلات خارجی را علیه جبهه مقاومت در منطقه تغییر داد، لذا گرفتار قهر شد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «انقلاب۵۷ البته هم مدعی دادِ مظلومان داخلی بود و هم مظلومان خارجی، اما به گمانم از زمانی به بعد، شاید از ۱۳ آبان ۵۸ و بعد از آن جنگ هشت‌ساله، آرمان داخلی قربانی آرمان خارجی شد و صف مظلومان داخل و خارج از هم جدا شد، از آن زمان دیگر ایده‌ای که بتواند این دو صف را جمع کند، متولد نشد!»
توصیف این روزنامه اصلاح‌طلب درباره حسینیان و یزیدیان دقیقاً مشابه خط تبلیغاتی رسانه‌های سعودی- انگلیسی است.
نویسنده یادداشت مذکور از موسوی نیز تمجید کرده است، این در حالی است که وی در عاشورای ۸۸ و پس از آنکه فتنه‌گران پرچم عزای امام حسین (ع) را آتش زدند و هلهله و پای‌کوبی و عزاداران را سنگ‌باران کردند و با رفتاری وحشیانه، لباس از تن مخالفان خود درآوردند، این جماعت را «مردمان خداجو» نامید.
این روز‌ها و همزمان با عاشورای حسینی تصاویر جنایات اخیر صهیونیست‌ها و کودک‌کشی این رژیم غاصب در رسانه‌ها منتشر شده است. توصیفی از این گویاتر درباره «شمر زمانه» و «یزید زمانه» وجود ندارد. نکته قابل تأمل این است که سران این رژیم وحشی در سال ۸۸ از فتنه‌گران با عنوان «سرمایه‌های اسرائیل» در ایران نام بردند.

بلندگو‌های برجامی کاخ سفید در واشنگتن و تهران
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «ترس اصولگرایان رادیکال از توافق» نوشت: «این روز‌ها و همزمان با افزایش دیدار‌ها در وین، در زیر پوست تحولات سیاست داخلی کشورمان، کشاکشی آشکار میان اصولگرایان با رمز عملیات «نفی برجام» شکل گرفته است تا برجام بر سر یک دوراهی تاریخی «نفی» یا «احیا» قرار گیرد؛ دو راهی عجیب در ساختاری ظاهراً یکدست که بر ابتدای یکی از دو مسیر، محافظه‌کاران سنتی و نئواصولگرایان قرار دارند که معتقدند، مشکلات اقتصادی و تورم افسارگسیخته به اندازه‌ای گلوی مردم را می‌فشارد که تداوم آن ممکن است، مشکلات لاینحلی برای کشور ایجاد کند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «در یک سوی دیگر آن نیز اعضای جبهه پایداری و طیف‌های رادیکال راست نشسته‌اند که معتقدند احیای برجام برای اصولگرایان، هیچ ارزش افزوده سیاسی نخواهد داشت؛ جماعتی که این سند بین‌المللی را به میدان مینی تشبیه می‌کنند که توسط دولت میانه‌رو روحانی به یادگار گذاشته شده است تا ابتکار عمل را از اصولگرایان گرفته و سرنوشت محتومی را پیش روی آنان قرار دهد.»
همزمان با تحلیل این روزنامه اصلاح‌طلب، وب‌سایت صدای امریکا- ارگان رسانه‌ای کاخ سفید- و از حامیان اصلی تحریم و جنایت علیه مردم ایران در تحلیلی با عنوان «زیان ایران از احیانشدن برجام» نوشت: «رهبران ایران باید به سرعت تصمیم بگیرند که آیا توافق اتمی را احیا می‌کنند یا می‌خواهند خود را با خطرات ناشی از شکست آن، روبه‌رو سازند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «برای احیای برجام، چند هفته بیشتر فرصت نمانده است. در این فرصت کوتاه، ایران هنوز هم می‌تواند از موضع قدرت، مذاکرات اتمی را نهایی کند، اما با توجه به خطرات نظامی و اقتصادی شکست مذاکرات اتمی، در آینده نخواهد توانست چنین کند.»
واقعیت این است که امریکا به احیای برجام به شدت نیازمند است، اما در این میان صرفاً به منافع خود توجه می‌کند و به هیچ عنوان در پی احقاق حقوق ایران در حوزه‌های مختلف و از جمله رفع تحریم‌ها نیست.
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا وعده داده است قیمت بنزین را در این کشور کنترل کند. این مسئله یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت امریکاست. بایدن همچنین وعده داده است با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی توسعه صنعت نفت را که اصلی‌ترین منبع تولید سوخت‌های فسیلی در امریکا به شمار می‌رود، محدود خواهد کرد. برای رسیدن به هدف اول دولت امریکا باید جلوی افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را بگیرد و برای رسیدن به هدف دوم نیز افزایش قیمت نفت چالشی جدی خواهد بود، بنابراین برای تحقق هر دو هدف دولت امریکا باید قیمت نفت را پایین بیاورد.
کارشناسان معتقدند گزینه‌های امریکا برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت، یکی پس از دیگری از روی میز کنار رفته و بهترین گزینه در این میان، احیای برجام و حضور پررنگ‌تر ایران در بازار نفت است. در ظاهر این مسئله به نفع ایران است، اما در حقیقت هدف اصلی امریکا از این گزینه، کاهش قیمت جهانی نفت، از کارافتادن رویکرد خنثی‌سازی تحریم در ایران و ممانعت از دستیابی ایران به درآمد حاصل از فروش نفت است.
امریکا حاضر نیست شروط اساسی ایران ذیل برجام از جمله لغو دائمی تمامی تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و اعمال راستی‌آزمایی از سوی ایران را بپذیرد، با این حال برخی رسانه‌ها در داخل هم‌صدا با بلندگوی کاخ سفید در امریکا، فرمول ضدایرانی برجام را تبلیغ می‌کنند.

خانم جلودارزاده، چرا اظهارات حامیان منافقین را تکرار می‌کنید؟!
«سهیلا جلودارزاده» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در مصاحبه با وب‌سایت خبرآنلاین گفت: «انسان موجودی راست قامت است و مغز، فکر و اندیشه‌اش در بالاترین قسمت وجود او قرار دارد. در مسئله عمل و رفتار نیز همین جایگاه را دارد، یعنی وقتی که می‌خواهد تصمیم بگیرد، فکر می‌کند و انتخاب می‌کند و این تصمیم را به یک رفتار تبدیل می‌کند. حالا چطور شده که ما فکر می‌کنیم انسان را با زور می‌شود به یک رفتاری وادار کرد، البته یک چیزی در عوام هست که می‌گویند با زور نمی‌شود کاری را انجام داد، مگر اینکه سمبه خیلی پرزور باشد.»
وی در ادامه گفت: «حالا اگر خدای ناکرده، مثل طالبان و بعضی از این فرقه‌ها جوری باشد که بخواهیم خیلی پرزور یک کاری را بکنیم، شدنی است ولی اینکه دیگر اسلام نیست. اینکه دینداری نیست، «لا اکراه فی الدین»، اساس کار خداوند است. خداوند می‌فرماید بگذارید انتخاب کنند، معلوم شود که چه کسی چه کاره است، یعنی بار‌ها و بار‌ها خداوند انسان را آزاد می‌گذارد، بعد امتحان می‌کند که این خالص جلو برود. اصلاً شیطان خلق شده تا بندگان خالص و مخلص از بندگان فریبکار جدا شوند، حالا ما هی بخواهیم با زور حجاب را در جامعه به وجود بیاوریم، قطعاً انجام نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسیم، کما اینکه ۴۰ سال گذشته هم به نتیجه نرسیدیم.»
برچسب‌زنی به حامیان حجاب در ایران و ادعای هم‌صدایی آنان با طالبان، رویکردی است که هم از سوی رسانه‌های معاند دنبال می‌شود و هم برخی رسانه‌ها و فعالان منتسب به جریان اصلاح‌طلب در داخل، آن را دنبال می‌کنند.
سؤال این است که چرا امثال سروش محلاتی و جلودارزاده، دقیقاً همراستا با رویکرد رسانه‌های معاند از جمله اینترنشنال سعودی- حامی گروهک تروریستی منافقین- درباره مسائل مختلف و از جمله حجاب اظهارنظر می‌کنند؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار