کد خبر: 1099704
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
گفتگو‌های رفع تحریم امروز هم در وین در جریان است و در همین راستا تیم‌های مذاکره کننده ایران و روسیه صبح امروز دیدار و گفتگو کردند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: گفتگو‌های رفع تحریم امروز (جمعه) ۱۴ مرداد ماه نیز در وین پایتخت اتریش ادامه دارد. این گفتگو‌ها از دیروز در وین آغاز شد. تیم مذاکره کننده ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز وارد پایتخت اتریش شد.

در همین راستا صبح امروز دیدار دوجانبه‌ای بین علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی و میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده فدراسیون روسیه برگزار شد. رایزنی با هیأت‌های دیگر نیز در دستور کار امروز قرار دارد.

دیروز (پنجشنبه) همچنین هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری و هیأت اتحادیه اروپا به ریاست انریکه مورا در هتل کوبورگ دیدار و گفتگو کردند. قبل از آن هم جلسه‌ای دوجانبه بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران و چین و همچنین ایران و روسیه برگزار شد و علی باقری و انریکه مورا نیز دیداری دوجانبه داشتند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر سفر هیأت ایرانی به وین برای شرکت در این مذاکرات گفت: در این دور از گفتگو‌ها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفتگو‌ها فراهم کنند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب ۱۲ مرداد ماه در توئیتی درباره سفرش به وین برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آن‌هایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین روز چهارشنبه در دیدار دیپلمات ایتالیایی با بیان این‌که آمریکا نمی‌تواند برای ایران که عضو برجام است، قید و شرط تعیین کند، گفت: در مذاکرات پیش رو، اراده جدی و واقعی آمریکا برای دستیابی به توافق راستی آزمایی می‌شود.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها ۲۰ اسفند ماه در وین دچار وقفه شد و پس از سفری که بورل در اوایل تیرماه به تهران انجام داد توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود که بر همین اساس روز‌های هفتم و هشتم تیر ماه این مذاکرات در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و به واسطه انریکه مورا برگزار شد. ایران این مذاکرات را مثبت خواند و آمریکا مدعی شد که ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان رد شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار