کد خبر: 1099602
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران مخالفتی با احیای برجام ندارد، اما قرار هم نیست که از یک سوراخ دوبار گزیده شود؛ باید تضمینی وجود داشته باشد که دوباره آمریکایی‌ها بلافاصله نتوانند از آن خارج شوند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد اظهار نظر مقامات آمریکایی و غربی درباره مواضع ایران در روند مذاکرات برجامی، اظهار داشت: اصل مسئله برجام و فضایی که منجر به تنظیم موافقتنامه برجام شد بر اساس یک پیش فرض نادرست، غلط و برداشت نامناسب و یک سری اخبار مجهول و غلط شکل گرفت و متاسفانه باعث شد کشور ما ۱۰ -۱۲ سال دچار مشکل شود.

وی به نظارت‌ها و بازرسی‌های شدید آژانس از فعالیت‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: طی این فرایند سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به صورت مستمر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظارت‌ها و بازرسی‌های شدید قرار داد که سر آخر مشخص شد جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه انحرافی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای ندارد.

آمریکا و غرب باید پاسخ دهند که چرا بر اساس پیش‌فرض‌های نادرست ایران را تحریم می‌کنند؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر اساس قانون و عضویت در NPT (پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) دانست و افزود:، اما بر اساس رفتار‌های ظالمانه آمریکا و غرب محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران اعمال شد که این‌ها باید پاسخ دهند که چرا باید بر اساس پیش فرض‌های نادرست و خلاف واقع این مشکلات را به کشور ایران تحمیل کنند؟

مظفر ادامه داد: علی‌ای حال ایران تفاهمنامه برجام را به امضا رساند، اما سر انجام این آمریکایی‌ها بودند که زیر برجام زدند و به صورت یک‌طرفه از این توافقنامه بین‌المللی خارج شدند.

قرار نیست ایران از یک سوراخ دوبار گزیده شود

وی بیان داشت: حالا که برجام می‌خواهد احیا شود، ایران مخالفتی ندارد، اما قرار هم نیست که از یک سوراخ دوبار گزیده شود؛ باید هم تضمین وجود داشته باشد که دوباره آمریکایی‌ها بلافاصله نتوانند آن را لغو کنند در ثانی نباید این تفاهمنامه بی‌خاصیت باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید قراردادی به امضا برسد که ایران بتواند از مزایای آن بهره‌مند شود، گفت: ضروریست معاهده‌ای به امضا برسد که طی آن سوئیفت آزاد شود، نفت ایران به فروش برسد، ایران بتواند ارز جابجا کند و صادرات و واردات داشته باشد؛ همه این‌ها در چارچوب برجام است و هیچ کدام خارج از آن نیست. متاسفانه آمریکایی‌ها دوباره دچار توهم شده‌اند و برداشت غلط می‌کنند و فکر می‌کنند با باج‌خواهی ایران عقب نشینی می‌کند.

مظفر با تاکید بر اینکه ایران نه زیاده‌خواهی می‌کند نه حاضر است تن به ذلت دهد، اذعان داشت: ایران باید از محتوای برجام بهره ببرد و این موضوع باید ثبات داشته باشد؛ طرف آمریکایی و غربی تمام تلاش خود را در تحریم‌های حداکثری علیه ایران به کار گرفته‌اند و دیگر چیزی باقی نمانده است که ایران بخواهد فشار بیشتری را تحمل کند.

وی با اشاره به اینکه ایران مخالفتی در احیای برجام ندارد، گفت: ایران همواره مواضع روشن و آشکاری در همراهی و همکاری با آمریکا و اروپا داشته است، اما بالاخره باید این تواهمنامه تضمین داشته باشد و ایران بتواند از مزایای آن بهره‌مند شود و همچنین بتواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را به صورت صلح‌آمیز ادامه دهد.

تفاهمنامه بدون تضمین در مکتب لیبرال‌ها هم پذیرفته شده نیست

مظفر در پاسخ به این سوال که آیا اساساً کشوری حاضر است توافقی را به امضا برساند که مفاد آن هیچ تضمینی ندارد؟ گفت: این انتظار بی‌جایی است که آمریکایی‌ها دارند؛ توافق‌ها و پیمان‌ها اصولاً یک ارتباط دو طرفه یا چندجانبه است که طرفین هم باید به تعهدات خود پایبند باشند و هم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. اینکه توافقنامه‌ای امضا شود و چیزی گیرمان نیاید و از همه مهمتر تضمینی هم نداشته باشد در هیچ عقل و منطق و شرعی پذیرفته نیست و حتی این مسئله در مکتب لیبرال‌ها هم پذیرفته شده نیست، ولی آمریکایی‌ها می‌خواهند باج‌خواهی کنند و ایران هم زیر باج‌خواهی نخواهد رفت.

اروپایی‌ها وارد قماری شده‌اند که سراسر باخت است

وی درباره بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی مبنی بر فرصت سوزی ایران در احیا برجام گفت: اروپایی‌ها در جریان برجام وارد یک قماری شده‌اند که برای آن‌ها سراسر باخت است و حیثت، آبرو و اقتدار خود را به پای آمریکایی‌ها ریختند و برای ما هم سخت بود که چرا کشور‌های اروپایی حاضر شدند حیثت خودشان را به پای آمریکایی بریزند که حتی به آن‌ها بها نداد و با خروج از برجام به کشور‌های اروپایی بی احترامی کرد.

بیانیه‌های ضد ایرانی اروپایی‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اروپایی‌ها هم همان مسیر آمریکا را می‌روند، تاکید کرد: اروپایی‌ها با صدور بیانیه چیزی گیرشان نمی‌آید، زیرا این بیانیه‌ها بیشتر جنبه سیاسی داشته و بیشتر برای خودشان بار سیاسی منفی دارد.

اروپایی‌ها پادوی آمریکا شده‌اند

مظفر در پایان خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها می‌توانستند از این فرصت به خوبی استفاده کنند؛ با برخورد تند و خشنی که ترامپ داشت و همچنین ادامه دار بودن وضعیت نظام استکباری آمریکا در دنیا، اروپایی‌ها باید یک انسجام و اقتداری از خودشان نشان می‌دادند و به جای اینکه پادرمیانی کنند و در مقابل برخورد‌های غیرمنطقی آمریکا موضع منطقی بگیرند و آمریکا را به پذیرش قواعد و اصول بین‌المللی ملزم کنند، پادوی آمریکایی‌ها شدند و حیثت خود را به پای آمریکا گذاشتند که این اشتباهی بود که اروپایی‌ها مرتکب آن شدند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار