کد خبر: 1096642
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
تخلفات ادامه‌دار سازمان تعاون روستایی در ۹ ماه گذشته، از خرید میوه شب عید تا واگذاری واردات نهاده‌ها به یک شرکت خاص «آریو تجارت سهیل» سرانجام وزیر جهاد کشاورزی را به صحن علنی مجلس کشاند. نمایندگان حاضر در صحن مجلس از توضیحات سیدجواد ساداتی‌نژاد قانع نشدند و با ۷۹رأی موافق، ۱۲۱رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ رأی به او کارت زرد دادند.
بهناز قاسمی

تخلفات ادامه‌دار سازمان تعاون روستایی در ۹ ماه گذشته، از خرید میوه شب عید تا واگذاری واردات نهاده‌ها به یک شرکت خاص «آریو تجارت سهیل» سرانجام وزیر جهاد کشاورزی را به صحن علنی مجلس کشاند. نمایندگان حاضر در صحن مجلس از توضیحات سیدجواد ساداتی‌نژاد قانع نشدند و با ۷۹رأی موافق، ۱۲۱رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ رأی به او کارت زرد دادند.
اسفند سال گذشته بود که تخلف محرز سازمان تعاون روستایی در خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید منتشر شد. زمانی که در پاییز ۱۴۰۰ قیمت سیب و مرکبات حدود ۷ تا ۸ هزار تومان بود این سازمان میوه شب عید را به یک شرکت غیرحرفه‌ای واگذار کرد و سیب و مرکبات با قیمت‌های ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان ذخیره‌سازی شد. امسال نیز توسط همین سازمان واردات نهاده‌های دامی در فروردین ماه به یک شرکت خاص با عنوان آریو تجارت سهیل واگذار شد. به‌رغم دریافت پول نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه، نهاده‌ای تحویل دامداران نشد و کالایی که باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد، به دلیل تخلف این شرکت بار مالی بسیار زیادی به دوش وزارت جهاد و پشتیبانی امور دام گذاشت. موارد فوق تنها گوشه‌ای از تخلفات تعاون روستایی است که در دولت سیزدهم اتفاق افتاده و بسیاری از تخلفات هنوز رسانه‌ای نشده‌اند. این ماجرا‌ها باعث شد تا نمایندگان مجلس برای گرفتن پاسخ از وزیر جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد را به صحن علنی مجلس احضار کنند.
عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی در زمینه میوه شب عید
روز گذشته در جریان سؤالی از ساداتی‌نژاد، محمد صفایی دلویی، نماینده سؤال‌کننده از وزیر جهاد عملکرد او درباره مدیریت در تعاون روستایی را مورد پرسش قرار داد. علاوه بر این از تخلفاتی در خرید زعفران، سامانه بازارگاه پرده برداشت. به گزارش تسنیم، صفایی دلویی در تشریح سؤالش از وزیر جهاد کشاورزی گفت: «بنده این سؤال را در بهمن ماه طرح کردم و اسفندماه در کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهادکشاورزی این مسائل و تخلفات بیان شد، اما وی حمایت کرد. حتی در جلسه‌ای هم که در دفتر وزیر داشتیم، مجدد حمایت کرد و در سومین جلسه نیز که در خردادماه برگزار شد، متأسفانه همچنان از این روند حمایت کرد.»
وی تأکید کرد: «مرکز پژوهش‌های وزارت جهادکشاورزی اقدامات این وزارتخانه را در فروردین امسال با سال ۱۴۰۰ که ۲۱۰ میلیون دلار منفی است، مقایسه کرده که نشان می‌دهد اگر با این شرایط پیش برویم تا پایان سال ۵/۲ میلیارد دلار کارکرد منفی دارد، ضمن اینکه برنامه‌های این وزارتخانه همچون برنامه بازارگاه قرار بود مایحتاج مردم را به در منازل برسانند که شعاری بیش نبود.»
۱۸۰۰ میلیارد تومان زیان بیت‌المال از خرید میوه‌های فاسد
صفایی دلویی تصریح کرد: «عملکرد وزارت جهادکشاورزی در زمینه خرید میوه شب عید، افزایش هزینه‌های دولت بین ۳ هزار ۴۶۲ تا ۲ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال در موضوع تنظیم بازار بوده است، سیب درختی را ۵۸ درصد و پرتقال تامسون را ۷۳ درصد گران‌تر خریده‌اند و این پول به جیب باغداران نرفته بلکه نصیب دلالان شده است.»
صفایی دلویی افزود: «واگذاری غیرقانونی امر بازرسی و نظارت به کیفیت میوه خریداری شده به شرکت تازه تأسیس میزان سنجش سیمرغ آریا که فاقد پروانه بازرسی از سوی سازمان ملی استاندارد است، یعنی میوه در دی‌ماه خریداری شده و پروانه ایشان در ۲ اسفندماه ملغی شده که کاملاً غیرقانونی است. از سوی دیگر عدم توجه به تکلیف ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و عدم توجه به تعیین تکلیف بند «الف» ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه و تخطی این وزارتخانه از تکلیف بند «ر» ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه از دیگر تخلفات صورت گرفته است.»
وی تأکید کرد: «هزار و ۸۰۰ میلیارد، ۱۸ هزار تن از این میوه فاسد شده، در سه صفحه به آقای جبلی نامه زده‌اند که چرا این موضوع از رسانه ملی پخش شده است.»
صفایی دلویی خاطرنشان کرد: «در بحث زعفران ۲ تن غیرقانونی از انبار خارج می‌شود و به خانه‌ای در خیابان عنصری مشهد برده شده، سپس از کشور خارج و فروخته شده است. بعد ایرج ناصری مقدم به رئیس تعاون روستایی نامه می‌زند مبنی بر اینکه خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به اینکه عرضه محصول خارج از روال عرضه در بورس صورت پذیرفته ساز و کار حقوقی توسط معاون مالی و اداری سازمان مرکزی در نظر گرفته شود تا در آینده مشکل حقوقی برای سازمان ایجاد نشود و بخشی از پول نیز به حساب همسر آقای شاه میری و سایر افرادی رفته که از آن‌ها نام نمی‌برم.»
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: «در بحث مربوط به تخلفات بازارگاه فروش بیش از ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی ناموجود از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی تولیدکنندگان جمع آوری می‌شود، ایجاد کوتاج تقلبی، تبعیض و رانت در به کارگیری شرکتی که اهلیت و اعتبارسنجی نشده است، به صورت محرمانه بدون رعایت تشریفات قانونی و سرمایه ثبتی این شرکت یک میلیون تومان بوده و بعد قرار بوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده وارد کند، ضمن اینکه چندین مرحله تلاش و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی از طریق تنظیم نامه محرمانه رسمی برای تخصیص و پرداخت بیش از ۷۰۰ میلیون یورو ارز صورت گرفت.»
صفایی دلویی گفت: «برخلاف ادعای غلط بنابر مستندات موجود مکاتبات زیادی از طرف وزارت جهاد کشاورزی جهت تخصیص بیش از ۷۰۰ میلیون یورو برای کالای وارد نشده، پرداخت شده و واگذاری تعهدات انجام نشده است، یک شرکت خصوصی به شرکت دولتی پشتیبانی امور دام تخلف کرده است، عدم برخورد با برنامه‌ریزان، عاملین و عامرین و تخلف از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت دولت در حوزه‌های تجاری این‌ها کوتاج‌هایی است که به صورت تقلبی نصب شده است.»
وی افزود: «امروز ساداتی‌نژاد و همکارانش موشکی به دام و طیور کشور زدند که سال‌ها زمان می‌برد به جای اول برگردد، کما اینکه در این ۱۰ ماه ۳۵ درصد شیر تولیدی ایران کاهش یافته و اگر این روال تداوم یابد، نیازی نداریم نهاده وارد کنیم بلکه باید گوشت، پنیر، شیر و تخم مرغ وارد کنیم. وقتی رئیس‌جمهور برای عزل مدیر متخلف وارد می‌شود وزیر جهاد کشاورزی با وجود همه این اسناد باز هم از این روند حمایت می‌کند که جا دارد این روش به اغنای نمایندگان منجر نشود.»
ساداتی‌نژاد: تمام تلاش تعاون روستایی فقط حمایت از کشاورزان است
سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سؤال نماینده گناباد و بجستان درباره علت تخلفات مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: «سؤال نمایندگان از دستگاه‌های اجرایی در راستای بهبود امور است باید توضیح دهم در شرایط حساس جهانی کشور‌ها برای تأمین غذا اقدامات متعددی انجام داده‌اند و از اسفند سال گذشته بخش زیادی از تلاش کشور‌ها در جهت تأمین غذا بوده است.»
وی افزود: «سازمان تعاون روستایی از جمله سازمان‌های مهم در حوزه امنیت غذایی و تنظیم بازار است؛ نقش حمایت از کشاورز و دامداران به عهده این سازمان است و به نوعی سازمان تجارت و بازرگانی کشور محسوب می‌شود. از سوی دیگر نگاه حمایتی به مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی دارد. تمام تلاش این سازمان حمایت از کشاورز و تولیدکنندگان است و زمانی که قیمت محصول زیر قیمت تمام شده باشد، خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می‌دهد تا از تولیدکننده حمایت شود.»
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: «اخیراً شاهد مازاد تولید در بازار بودیم که اگر این مازاد از بازار جمع نمی‌شد منجر به حذف تولید، تولیدکننده می‌شد؛ بر همین اساس سازمان تعاون روستایی نقش زیادی در حمایت از تولید دارد و با شفافیت باید کار خود را ادامه دهیم.»
بر اساس این گزارش، در نهایت توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند و در انتها هم وزیر از مجلس کارت زرد گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار