کد خبر: 1095666
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
در آیین تجلیل از استادان و دانشجویان نمونه کشوری
رئیس‌جمهور گفت: زمانی در این کشور معتقد بودند نباید از ماهواره‌های ساخت نخبگان کشور رونمایی کنیم تا بهانه‌ای به دست دشمن نیفتد، اما امروز شرایط تغییر کرده و ما هرگز حرکت علمی کشور را به اخم و لبخند دیگران گره نخواهیم زد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در آیین تجلیل از استادان و دانشجویان نمونه کشوری گفت: خدا را شاکریم که تحت هدایت‌های رهبری علم‌دوست هستیم که همواره مشوق فرهیختگان و نخبگان کشور بوده و پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها شاهد آن بودیم حاصل حمایت‌ها و تشویق‌های ایشان بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اساتید و دانشجویان گام‌های بسیار خوبی در حوزه پیشرفت علم برداشته‌اند، افزود: ما همچنان نیازمند گام‌های موثر در ۱- حوزه تحقیق و پژوهش ۲- حوزه تعلیم و تربیت و ۳- خدمات علمی هستیم.

آیت‌الله رئیسی توسعه و پیشرفت را از ضروریات امروز کشور دانست و افزود: امروز وظیفه دولت این است که امر مهم پیشرفت را در کنار اجرای عدالت دنبال کند و اولویتی که در این زمینه برای دولت تعریف کرده‌ایم ایجاد تحول است.

رئیس جمهور در ادامه تحول شناختی، تحول در فرایند‌ها و تحول نهادی را سه اصل اساسی در ایجاد تحول در کشور عنوان کرد و افزود: اگر توسعه و تحول در کشور بر پایه علم نباشد نامش سلیقه است که قطعاً پایدار نیست، اما وقتی کار بر پایه علم و دانش بنا شد و دانایی را ضمیمه توانایی کردیم تحول و توسعه واقعی اتفاق خواهد افتاد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم در کشور کار‌ها را دانش‌پایه و دانش‌بنیان پیش ببریم، افزود: خوشحالیم که دانشگاه‌های کشور به این ضرورت اجتناب‌ناپذیر رسیده‌اند که علم را باید در همه مسائل کشور ضمیمه کنند.

رئیس جمهور در ادامه مسأله‌محوری در دانشگاه‌ها را مقدمه‌ای برای برون‌رفت کشور از مشکلات دانست و افزود: ما عمیقاً اعتقاد داریم که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند و همواره بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در پیشبرد امور کشور تاکید داشته‌ایم.

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به رواج مفهوم غلط از روشنفکری در جامعه، تصریح کرد: روشنفکر واقعی کسی است که جامعه و نیاز آن را به خوبی بشناسد و در جایگاه یک رصدکننده جامعه را به سمت هدف و مقصد هدایت کند و خودش هم در این میدان حاضر باشد و ایفای نقش کند.

رئیس جمهور در ادامه ۱۱۰ شهید دانشگاه علم و صنعت را از جمله افتخارات بزرگ این دانشگاه دانست و تصریح کرد: امروز شهدای ما مصداق واقعی روشنفکری در کشور هستند که با شناخت جامعه و الزامات و ضروریات آن نقش‌آفرینی کردند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز اساتید و دانشجویان ما نیز باید در مسیر شناخت نیاز جامعه و نقش‌آفرینی و رفع آن‌ها حرکت کنند، افزود: رمز موفقیت دانشمندان بزرگ ما آن است که در قلوب جای گرفتند و امام خمینی (ره) برجسته‌ترین دانشمند عصر ما بود که توانست با فتح قلوب، جامعه را به سمت تعالی سوق دهد.

رئیس جمهور در ادامه افزود: امروز دانشمندان زیادی در دنیا هستند که خدمات و آثارشان متفاوت است و نتیجه علم آن‌ها منجر به سلطه‌گری، نابودی انسان و سد راه تعالی انسان‌ها شده است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه خدمت در راه خدا را نقطه مقابل خدمت منفعت‌گرایانه دانست و افزود: راه جلب رضایت خدا از میان خلق و حل مشکلات مردم می‌گذرد و شما اساتید و دانشجویان با علم و دانش خود می‌توانید کار خدمت در مردم را آسان‌تر کنید.

رئیس جمهور هزینه برای دانشگاه را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت: دولت افتخار دارد که اکثر اعضای دولت عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و این مهم می‌تواند به ما در توجه تخصصی‌تر به مسایل کشور کمک کند.

هرگز حرکت علمی کشور را به اخم و لبخند دیگران گره نخواهیم زد

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های ارزشمند دانشگاه علم و صنعت در ساخت ماهواره، افزود: زمانی در این کشور معتقد بودند نباید از ماهواره‌های ساخت نخبگان کشور رونمایی کنیم تا بهانه‌ای به دست دشمن نیفتد، اما امروز شرایط تغییر کرده و ما هرگز حرکت علمی کشور را به اخم و لبخند دیگران گره نخواهیم زد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در همه بخش‌هایی که تحریم بودیم، بیشترین پیشرفت‌ها را داشته‌ایم، افزود: امروز در دکترین دفاعی ما سلاح هسته‌ای هیچ جایی ندارد و این را بار‌ها اعلام کرده‌ایم، اما حتماً در استفاده از فناوری هسته‌ای تعلل نخواهیم کرد و در این مسیر پیش خواهیم رفت.

حق عقب‌گرد و توقف نداریم

آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: ما نه حق عقب‌گرد داریم و نه حق توقف، تنها یک راه داریم و آن پیشرفت در همه عرصه‌هاست.

رئیس جمهور به موضوع مهاجرت نخبگان نیز اشاره کرد و افزود: ما باید با عمل و اجرا آنچنان در جامعه امید تزریق کنیم که موضوع مهاجرت نخبگان معکوس شود و همه کسانی که به دلیل احساس کمبود امکانات و شرایط مهاجرت کرده‌اند متوجه شوند زمینه رشد و پیشرفت در داخل کشور برای آن‌ها فراهم شده است.

آیت‌الله رئیسی ضعف در تبیین پیشرفت‌ها را از جمله مشکلات مبتلابه امروز کشور دانست و گفت: شما اساتید وظیفه دارید ظرفیت‌ها و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در کشور را تبیین کنید.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر منصور انبیاء «رئیس دانشگاه علم و صنعت» ضمن گزارشی از دستاورد‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه علم، دانش و پژوهش این دانشگاه برای پذیرش مأموریت حل برخی ابرچالش‌های ملی در راستای تحقق سند تحول دولت مردمی اعلام آمادگی کرد.

همچنین در حاشیه این مراسم با حضور دکتر رئیسی کتابخانه، مرکز اسناد و سالن همایش‌های امام رضا (ع) دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد این کتابخانه با زیربنای ۱۲ هزار متر مربع و ظرفیت ۲۰۰ هزار جلد کتاب امکان پذیرش ۸۰۰ دانشجو به صورت همزمان را دارد.

در این مراسم با حضور رئیس جمهور، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از ۳۶ استاد و ۱۸ دانشجوی نمونه کشوری با اهداء لوح یادبود تجلیل شد.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار