کد خبر: 1095400
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
دبیرکل جامعه نمایندگان ادوار مجلس مطرح کرد
دبیرکل جامعه نمایندگان ادوار مجلس گفت: اگر در مذاکرات، آمریکایی‌ها مسیر گذشته را پیش ببرند، آنچه که در دوحه رخ داده، به نتیجه نمی‌رسد، اما ایستادگی بر سر مواضع، باعث کوتاه آمدن آن‌ها می‌شود.
محسن کوهکن دبیرکل جامعه نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن بیان نکاتی حول محور مذاکرات ایران در دوحه گفت: نکته اول در این خصوص این است که هیچ شبهه‌ای در بدعهدی و موذیانه برخورد کردن طرف‌های غربی، به خصوص آمریکایی‌ها وجود ندارد. اگر کسی فکر کند که آن‌ها در روش و منش خود تغییر ایجاد کرده‌اند، سخت در اشتباه بوده و مشخص است که با صفات آن‌ها و عالم سیاست در دنیای امروزی آشنا نیستند.

وی افزود: نکته دوم در این رابطه اطلاعاتی است که ما داریم. این دولت بر ایستادگی روی مواضع اصولی تاکید دارد که به نظر بنده، این روش جوابگو خواهد بود؛ جمهوری اسلامی ایران یک تجربه بیش از ۴۰ ساله در داخل کشور و یک تجربه هم در منطقه دارد. هرجا که ایران محکم ایستاد، محترمانه و سنگین حرفش را زد، توانست طرف‌های مقابل را به ناچار به سمت کوتاه آمدن و دست برداشتن از مواضع خصمانه بکشاند.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با ذکر نمونه‌ای خاطرنشان کرد: روز‌های اول که دولت وهابی عربستان به یمن حمله کرد، اگر مصاحبه‌های آن‌ها را ببینید، همزمان با حمله، خودشان را فاتح آن حمله و جنگ معرفی کردند. اما مردم مظلوم یمن با درس گرفتن از انقلاب اسلامی و ایستادگی بر مواضع، باعث شدند که عربستان به اهدافش نرسد، خسارت‌های سنگینی را متحمل شود، امروز هم هیچ گریزی ندارد که در مقابل حوثی‌ها کوتاه بیاید، راهی برایش نمانده است.

«ایستادگی» در مذاکرات جواب می‌دهد

کوهکن ضمن اشاره به اینکه این موضوع یک تجربه است، اظهار کرد: طرف مقابل دولت وهابی عربستان، کسانی هستند که یک نمایی از منش و مسیر ما را دنبال می‌کنند. اگر به مسائل داخل کشور برگردیم، تعداد بسیار زیادی موارد قابل مطرح کردن و استناد وجود دارد برای زمان‌هایی که روی حرف‌مان ایستادیم، اعتماد نکردیم و بازی هم نخوردیم. در این صورت توانستیم کار را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: اکنون نمی‌توانم بگویم که صددرصد به مذاکرات امیدوارم؛ اما من به این مسیر، روش و منشی که سیاست خارجی در دولت جدید درحال اعمال کردن است، اعتقاد دارم. یعنی بنده به سیاست ایستادگی معتقدم. ایستادگی یعنی مقاومت دربرابر مواضع اصولی. یقین داشته باشید که این روش، جواب خواهد داد؛ ضمن آنکه آمریکایی‌ها هم قابل اعتماد نیستند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: از مجموعه مذاکراتی که در دولت جدید انجام شد، از رسانه‌ها نشنیدیم که بگویند هیئت ایرانی از مواضع خود کوتاه آمدند. البته گاهی اوقات افرادی بودند که با عینک سیاه سیاسی و باندی نگاه می‌کردند، اصل را رها کرده و به فرعیات می‌پرداختند. به جزئیات صورت مذاکره‌کنندگان اهمیت می‌دادند. همه می‌دانند این‌ها کم ارزش است.

کوهکن با بیان اینکه اگر از مذاکرات دوحه به نتیجه برسیم، مفهومش جواب گرفتن از سیاست ایستادگی در این مقطع است، گفت: اگر در مذاکرات، آمریکایی‌ها سر عقل نیایند و مسیر گذشته را پیش ببرند، آنچه که در دوحه رخ داده، به نتیجه نمی‌رسد، اما شک نکنید که ایستادگی بر سر مواضع، باعث کوتاه آمدن آن‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز اتفاقاتی در دنیا افتاده مانند وضعیت اقتصادی، نفت، افزایش قیمت‌های جهانی، آثاری که تحریم‌ها گذاشته‌اند، اروپایی‌ها را وادار کرده تا معاملاتی را منظور کنند و فقط به قدرت نظامی خود در مذاکرات نگاه نکنند. بنده امیدوارم که خروجی مذاکرات دوحه، یک گام رو به جلو باشد. حتی اگر خروجی این مذاکرات به جایی هم نرسد، در جلسات بعدی نتیجه خواهد داد.

آمریکایی‌ها باید واقعیتی به نام جمهوری اسلامی را بپذیرند

دبیرکل جامعه نمایندگان ادوار مجلس گفت: آمریکایی‌ها چه بخواهند، چه نخواهند باید یک واقعیتی را به نام جمهوری اسلامی، با همه ویژگی‌های آن در این نقطه از دنیا به رسمیت بشناسند، حقوق مردم را محترم بشمارند و قطعاً هیچ گریزی به غیر از این ندارند. چون اگر جمهوری اسلامی را به ۸ یا ۹ مقطع پنج ساله تقسیم کنیم و معادلات و مؤلفه‌های قدرت را برای برخورد با آن‌ها بررسی کند، نموداری که در این مورد تعریف می‌شود، نزولی نیست، نمودار صعودی است.

کوهکن بیان کرد: این نمودار صعودی قدرت، می‌تواند به امتیازدهی طرف مقابل کمک کند تا آن سیاست «برد بردی» که دیگران مطرح می‌کردند، تحقق پیدا کند. اما اینکه فکر کنیم همه امیدمان به دوحه و مذاکرات است و بخواهیم مسیر گذشته را پیش بگیریم، اشتباه است.

وی با تشریح اینکه دولت‌های گذشته، رؤسای جمهور اسبق را به چالش می‌کشیدند، خاطرنشان کرد: رئیسی این روش غیراخلاقی را دنبال نکرد. اگر هم در مواردی مطرح کرد، بسیار با لطافت خاصی همراه بوده و برای کسی شائبه‌ای ایجاد نشده است.

۹۵ درصد سخنان رئیس جمهور سابق، ربط دادن مشکلات اقتصادی به مذاکرات بود

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: یک زمانی، فرد رئیس جمهور سابق، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، عمده مشکلات اقتصادی را به بحث‌های مدیریتی گره می‌زد. وقتی که وی به ریاست جمهوری رسید، بالای ۹۵ درصد از آنچه که از زبانش نسبت به مشکلات اقتصادی شنیدیم، ربط دادن آن‌ها به برجام و مذاکرات بود. مشاورانش نیز همه چیز را مانند ازدواج جوانان و آب خوردن را هم به برجام ارتباط می‌دادند. درواقع بازی با این کلمات سیاسی، تأثیر منفی در بازار و روان جامعه می‌گذارد.

کوهکن اظهار کرد: در گذشته به نوعی نظارت، جلسه مستمر گذاشتن، شنیدن حرف تولیدکننده، رفع مشکلات مردم، هدایت یارانه‌ها به سمت اثربخشی، وجود نداشت، اما اکنون تمام این اقدامات درحال انجام است. بخش عمده‌ای از مشکلات به تصمیمات گذشته، فرهنگ عمومی و ساختار اقتصادی برمی‌گردد.

وی ضمن بیان اینکه اگر هر اتفاقی رخ دهد، به عملکرد خودمان مربوط است گفت: این دولت با روش خود می‌تواند میدان افزایش جنگ روانی در حوزه اقتصاد را تنگ‌تر کرده و میدان بحث‌های آزاد و کارشناسی اقتصادی را باز می‌کنیم. بنده معتقدم که می‌شود هم فرهنگ اقتصادی و هم ساختار اقتصادی را اصلاح کرد و زمینه افزایش بنیه نظارتی در بحث تخلفات را در پی گرفت. مجموعه این‌ها دو نتیجه دارد: ایجاد آرامش و برطرف کردن مشکلات و دغدغه‌ها.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار