کد خبر: 1095026
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
چهارمین دهکده فناوری و نوآوری حوزه کشاورزی کشور در زنجان راه‌اندازی می‌شود.
پروانه سهرین بیگلو

چهارمین دهکده فناوری و نوآوری حوزه کشاورزی کشور در زنجان راه‌اندازی می‌شود.
نادرعباسی در جلسه شورای دانش بنیان در محل استانداری زنجان، با تأکید بر اینکه امنیت غذایی مأموریت اصلی وزارت جهادکشاورزی است، گفت: رمز بقای هر کشوری سه نوع امنیت است؛ امنیت غذایی، دفاعی و بهداشتی که امنیت غذایی محور و اساس موارد دیگر است.
وی افزود: کمیته راهبردی فناوری نانو و همچنین پردیس‌های فناوری و نوآوری هم در وزاتخانه جهاد کشاورزی تشکیل شده که از بین ۱۰دهکده فناوری پیش‌بینی شده برای کشور، چهارمین دهکده فناوری و نوآوری حوزه کشاورزی کشور در زنجان راه‌اندازی می‌شود.
عباسی گفت: امنیت غذایی زیربنای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و منظر ارزش‌های بنیادین به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق فرد و جامعه محسوب می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان گفت: نظام‌های ناپایدار کشاورزی، کاهش سطح کیفیت محصولات کشاورزی، تخریب اراضی، کاهش تنوع زیستی، تغییر اقلیم، کاهش منابع آب شیرین، تخریب محیط زیست و افزایش جمعیت از جمله مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی به شمار می‌روند. عباسی با اشاره به اقداماتی در جهت تشکیل قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان افزود: با توجه به نیاز بخش کشاورزی و شعار سال، قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان در دست اقدام بوده و سعی بر این است در این قرارگاه بر عقب‌افتادگی‌های حوزه کشاورزی و برنامه‌های دانش‌بنیان پرداخته شود.
وی ادامه داد: این حرکت راهبردی علاوه بر تحقق امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای را در خلق ثروت، اشتغالزایی، افزایش بهره‌وری، ارتقای درآمد و رشد اقتصادی کشور خواهد داشت. عباسی افزود: دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی سیاست اصلی دولت و نظام است و در همین رابطه تا پایان سال‌جاری ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایجاد می‌شود.
در ادامه این جلسه رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: مصوبه مربوط به تأمین زمین برای پارک علم و فناوری در اراضی «گرده داغ» با همکاری اداره کل راه و شهرسازی در حال طی مراحل اداری و در واقع روی ریل است. علی آذر پیوند افزود: امور مصوبات مربوط به سوله راه‌اندازی کارخانه نوآوری، فعالیت پارک در محل ستادی تغییر سهامداران صندوق پژوهش و فناوری ارزش آفرین اشراق و تخصیص زمین ۲۲۰ هکتاری برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان هم در حال پیگیری است. وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری رویداد «تانا» در ۲۲ تیرماه خبر داد و گفت: برای برگزاری این دوره که با حضور مسؤلان پارک‌های کشوری برگزار می‌شود نیازمند همکاری ارگان‌ها هستیم تا به صورت آبرومند برگزار شود.
زنجان و ظرفیت‌های ارزشمند علمی
محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در جلسه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه زنجان ظرفیت‌های ارزشمند علمی و انسانی برای ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان دارد، به تغییرات به وجود آمده در حوزه اقتصاد کشور نسبت به چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: این تغییرات در بخش دانش‌بنیان به حدی جدی شده که به ادبیات مقام اول کشور وارد شده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دیگر حالت فانتزی ندارد و تبدیل به یک مقوله ارزشمند شده است.
استاندار زنجان با تأکید بر اینکه یکی از ابزار‌های ارزش‌گذاری به نیرو‌ها احساس مفید بودن و قدردانی از توانمندی آنهاست، بر ضروری بودن ایجاد زیست بوم برای اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: استان زنجان در این حوزه با اعداد و ارقام پیش می‌رود و در این میان ضمن اعطای تسهیلات و امکانات عملکرد‌ها هم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. وی به تنوع سبد صنایع در استان اشاره کرد و ابراز داشت: ساختار‌های لازم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته، چراکه زمین و مبلغ ریالی مورد نیاز برای این ساختار تأمین شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار