کد خبر: 1094900
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کاشت و وقف درختان نوعی صدقه جاریه به شمار می‌آید و تا زمان وجود درخت، ثواب بیشمار نصیب شخصی می‌شود که در کاشت و نگهداری آن نقش داشته است. حالا و در همین راستا مردم دهرم در استان فارس با محوریت امام جماعت محله خود، هزار نخل را کاشتند و شروع به مراقبت از آن کردند تا به ثمر برسد و در آینده درآمد آن صرف کمک به نیازمندان شود.
سیداحمد هاشمی اشکا

کاشت و وقف درختان نوعی صدقه جاریه به شمار می‌آید و تا زمان وجود درخت، ثواب بیشمار نصیب شخصی می‌شود که در کاشت و نگهداری آن نقش داشته است. حالا و در همین راستا مردم دهرم در استان فارس با محوریت امام جماعت محله خود، هزار نخل را کاشتند و شروع به مراقبت از آن کردند تا به ثمر برسد و در آینده درآمد آن صرف کمک به نیازمندان شود.

یکی از نعمت‌های الهی که در قرآن کریم و روایات معصومین بر آن تأکید فراوان شده، کاشت و نگهداری از درخت است و پیامبران و ائمه اطهار به این مهم توجه ویژه‌ای داشتند، به گونه‌ای که مولای متقیان حضرت علی (ع) با دستان خویش چاه حفر و نخلستان و باغ‌های فراوانی را در راه استفاده مسلمین وقف کرد.
پیش‌نماز مسجد محله دهرم در استان فارس دست به یک اقدام ابتکاری زده و از سنت وقف برای یاری رساندن به مردم نیازمند استفاده کرده است.
وی از مردم خواسته است پای کار بیایند و هر کس در حد توان خود یک یا چند درخت نخل را بکارد و از آن مراقبت کند تا به ثمر برسد و در آینده درآمد این‌ها صرف کمک به نیازمندان شود.
این امام محله اقدامات ابتکاری مختلفی را انجام داده تا هم در حوزه‌های فرهنگی در منطقه پویایی ایجاد شود و هم منشأ رفع محرومت در دهرم باشد.
حجت‌الاسلام صادق منفردیان امام جماعت محله شهر دهرم استان فارس در تشریح فعالیت‌های فرهنگی خود به مهر می‌گوید: به دنبال این بودم تا حرکتی را راه‌اندازی کنم که مورد استقبال مردم واقع شود. به همین دلیل در ایام اربعین مراسم پیاده‌روی را شروع کردیم.
این معتمد که در مناطق هدف بنیاد علوی فعالیت می‌کند، می‌افزاید: این برنامه در فاصله بین دو امامزاده شهر برگزار می‌شود و جمعیتی بین ۴ تا ۵ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است.
وی با بیان این نکته که طلبه باید دست مردم را بگیرد، خاطرنشان می‌کند: سعی کردم در عمل و با کار خود تأثیر معنوی و اقتصادی داشته باشم. برای همین اقدام به کار کشاورزی کردم.
حجت‌الاسلام منفردیان اقدامات زیادی در رابطه با کمک مسجد به نیازمندان انجام داده که به گفته خودش، برای دخیل کردن مردم و دریافت کمک‌های خرد آن‌ها طرح سبد مهربانی به اجرا درآمده است. در قالب این طرح از مردم خواسته شده تا ضایعات نان و سایر ضایعاتی را که قابلیت فروش دارند برای کمک به نیازمندان اهدا کنند.
وی می‌گوید: ابتدای کار ضایعات را در اول و وسط هرماه جمع آوری می‌کردیم، اما در ادامه سبد‌هایی را در محله‌ها نصب کردیم تا افراد ضایعات خود را در آن‌ها بریزند و ما آن‌ها را جمع آوری می‌کنیم. پس از جمع‌آوری و فروش ضایعات مبالغ حاصل از این کار به صورت شفاف در فضای مجازی منتشر و سپس برای کمک به نیازمندان هزینه‌می‌شود.

شناسایی نیازمندان در هر فامیل
درخت از گرانبهاترین آفریده‌های خداوند است که نقش حیاتی در زندگی تمام موجودات زنده دارد، بنابراین در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته و در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز بار‌ها شاهد بوده‌ایم مقام معظم رهبری در کاشت درخت شرکت دارند و مردم را به کاشت و نگهداری از درختان و جنگل‌ها تشویق می‌کنند. حالا پیش‌نماز یک محله به فکر گسترش مهربانی افتاده و برای رسیدن به این مهم وقف هزار نخل برای نیازمندان را با مردم به اجرا درآورده است.
حجت‌الاسلام منفردیان در مورد نحوه اجرای طرح وقف هزار درخت می‌گوید: برای توجیه مردم از هر یک از فامیل‌های ساکن در شهر یک نفر را مأمور کردیم تا طرح را برای مردم تشریح کنند. در ادامه همین افراد موظف شدند تا افراد نیازمند فامیل خود را به ما معرفی کنند. بدین ترتیب خانواده‌های بی‌بضاعت را شناسایی کردیم.
وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از اقداماتی که با کمک مردم انجام دادیم کمک به درمان بیماران بود. هزینه رفت و آمد هشت نفر از بیماران که باید برای درمان مدام به شیراز سفر می‌کردند از جمله این اقدامات بود. با یکی از داروخانه‌ها نیز هماهنگ شده و درصدی از هزینه داروی بیماران نیازمند از درآمد ناشی از سبد مهربانی تأمین می‌شود.
این امام محله تأکید می‌کند: با رایزنی‌هایی که انجام شده یک طبقه از حسینیه‌ای در شهر شیراز هماهنگ شده تا بیماران بتوانند تا زمان طی مراحل درمان خود در این مکان ساکن شوند و مجبور نباشند مدام در رفت و آمد باشند.
وی به انتقاد یکی از اهالی نسبت به طرح سبد مهربانی اشاره می‌کند و می‌گوید: این فرد ابتدا به من گفت در شأن یک روحانی نیست که ضایعات جمع کند، اما وقتی ماجرای طرح را برای او توضیح دادم و فهمید با این طرح چگونه مشکلات نیازمندان حل می‌شود، نظرش عوض شد.
حجت‌الاسلام منفردیان ادامه می‌دهد: با پیشنهاد همین فرد و با هزینه شخصی یک وانت دوکابین خریداری کردم و در اختیار کار‌های عام‌المنفعه قرار دادم. افراد کار‌های خود اعم از جابه‌جایی و نظایر آن را با این خودرو انجام می‌دهند و هزینه آن را می‌پردازند که این مبالغ نیز صرف کمک به نیازمندان می‌شود.
به گفته این معتمد و پیش‌نماز محله، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری که باعث مشارکت همه مردم شده و سال‌های سال ثمرات آن ادامه خواهد داشت، همین کاشت نهال نخل است.
وی می‌گوید: از مردم خواستیم تا هرکس در حد توان خود و در مکان‌هایی نظیر باغچه یا مقابل منزلش یک یا چند نخل بکارد و از آن‌ها مراقبت کند و در آینده ثمرات آن برای کمک به همسایگان و خانواده‌های کم برخوردار هزینه شود. وقتی می‌بینیم تا کنون بیش از هزار نخل سر به آسمان کشیده است، خدا را شکر می‌کنیم و برای انجام کار‌های بعدی بسیار دلگرم‌تر پیش می‌رویم.
در کنار دیدگاه‌های مذهبی به درخت، فراموش نمی‌کنیم که این نعمت الهی نماد آبادانی، شاخص سبزی، مظهر زندگی، تلطیف کننده هوا و موجب آسایش انسان و از طرفی عامل صفا و پاکی طبیعت است و نقش مهمی در تعادل دمای محیط دارد که بر جسم و جان آدمی آثار مثبت بسیاری دارد.
طبق سخنان پیشوایان دین، کاشت و وقف درختان به عنوان صدقه‌ای که پایانی برای آن نیست در نظر گرفته شده و به همین علت معصومان به پیروان خویش تعلیم کرده‌اند تا با وقف درختان این صدقه را ابدی کنند و تا هر وقت این درخت وجود داشته باشد ثواب و برکت آن برای کسی که آن را کاشته و مراقبت کرده وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار