کد خبر: 1094399
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
نگرانی اصلاح‌طلبان تندرو از بی‌اعتبارشدن پروژه «شرطی‌سازی اقتصاد»
حزب اتحاد ملت (حزب منحله مشارکت) به تازگی در بیانیه‌ای درباره وضعیت برجام ابراز نگرانی کرده است. این حزب اصلاح‌طلب در بیانیه خود خواستار تسریع در روند احیای برجام شده و ادامه روند موجود را موجب تداوم و افزایش خسارات و فشار فزاینده بر اقتصاد کشور و معیشت و رنج روز‌افزون مردم اعلام کرده است

حزب اتحاد ملت (حزب منحله مشارکت) به تازگی در بیانیه‌ای درباره وضعیت برجام ابراز نگرانی کرده است. این حزب اصلاح‌طلب در بیانیه خود خواستار تسریع در روند احیای برجام شده و ادامه روند موجود را موجب تداوم و افزایش خسارات و فشار فزاینده بر اقتصاد کشور و معیشت و رنج روز‌افزون مردم اعلام کرده است. بیانیه حزب اتحاد ملت با این هشدار به پایان می‌رسد که «اگر فرصت احیای برجام از دست برود، معلوم نیست بتوان در آینده با تداوم این رویکرد در سیاست خارجی، با مشابه این توافق یا چند برجام دیگر از این تحریم‌های ظالمانه عبور کرد؟»
سایت خبری- تحلیلی مشرق در مطلبی انتقادی بیانیه حزب به اصطلاح اتحاد ملت را رونویس از دست افسر موساد تحلیل کرده و نوشته است:
۱: در هفته‌های گذشته مکاتبات یکی از افسران موساد (با اسم مستعار «لنی») با یکی از خبرنگاران رویترز (به نام «جان آیریش») فاش شد. در بخشی از توصیه‌های افسر موساد خطاب به خبرنگار این رسانه انگلیسی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران به مرحله‌ای رسیده که چه با برجام و چه بدون برجام، توانایی رسیدن به سوخت ۲۰درصد و بالاتر از آن را هم دارد و این نشان می‌دهد تحریم‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد ایران، کارایی قبلی خود را از دست داده اما باید فضای رسانه‌های بین‌المللی به گونه‌ای باشد که نخبگان در ایران را به این تحلیل برساند که بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد.»
واقعیت این است که محتوای بیانیه حزب اتحاد ملت کاملاً همراستا با توصیه افسر موساد درباره برجام است؛ اینکه اینگونه القا شود که «بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد.»
۲: به این موارد توجه کنید «در پایان خردادماه تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی مثبت شد و صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفت»، «رشد اقتصادی ایران که در سال ۱۳۹۹ و نیمه نخست۱۴۰۰ حدود ۵/۳ درصد بود، در پاییز سال گذشته به ۸/۴ و در زمستان هم به ۷/۵ درصد افزایش یافت. رشد بدون نفت هم در زمستان۱۴۰۰ به ۳/۶ درصد رسید»، «با توجه به سیاستگذاری دولت در مهار تورم، از شهریور۱۴۰۰ تاکنون شاهد کاهش ۱۳درصدی تورم بوده‌ایم»، «در۱۰ماه اخیر حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها حدوداً چهار برابر شده است.»

بی‌اعتباری ادعای ارتباط مشکلات اقتصادی با FATF
۳: در کنار موارد مذکور در دولت سیزدهم شاهد اجرای قرارداد سوآپ گازی با آذربایجان و ترکمنستان بوده‌ایم. اجرای این قرارداد در عدم‌قطعی گاز و برق در استان‌های شمالی در فصل سرما نقش قابل توجهی داشت. این قرارداد بدون برجام و FATF امضا و اجرا شد. همچنین واردات واکسن و تولید واکسن کرونا در داخل موجب شد ادعای جریان اصلاح‌طلب و مقامات دولت در ربط دادن واردات واکسن به مسئله برجام و FATF بیش از پیش بی‌اعتبار شود.
همچنین در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهمنامه امضا کردیم و در این مدت ۵/۱۶ میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است... در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شده و قرارداد هم امضا کرده‌اند.» این در حالی است که ارزش قرارداد توتال در دولت قبل حدود ۸/۴ میلیارد دلار بوده است. بر همین اساس مجموع ارزش قرارداد‌های نفتی در هشت ماه نخست دولت سیزدهم بیش از سه برابر ارزش قرارداد دولت قبل با شرکت بدسابقه توتال فرانسه است؛ شرکتی که یک‌طرفه قرارداد را فسخ و بدون پرداخت خسارت کنار رفت.
در هفته‌های گذشته نیز دو کشتی غول‌پیکر اقیانوس‌پیمای ایرانی- هرکدام به ارزش ۲۴۰میلیون دلار- فروخته شد. نکته قابل توجه این است که ۸۰درصد از تجهیزات و سازه‌های مورد نیاز این نفتکش‌ها از تولیدات داخل تأمین شده و چند سفارش دیگر هم در لیست انتظار است. این اقدام بسیار مهم نیز بدون برجام و بدون FATF انجام شد.
۴: دولت سیزدهم که میراث‌دار تورم ۶۰درصدی و تبعات اقتصادی دلار ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی و نقدینگی سرسام‌آور و همچنین میراث‌دار کمترین رشد اقتصادی بود، در ۱۰ماه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داده است؛ اقداماتی که بدون گره زدن معیشت مردم به برجام و FATF انجام شده و رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز به صورت جدی در آن لحاظ شده است.
۵: این رویکرد، اما گویا علاوه بر دشمنان ملت ایران، افراطیون اصلاح‌طلب را نیز نگران کرده است چراکه اگر دولت با همین دست‌فرمان ادامه دهد، رسوایی ادعا‌های این جماعت مبنی بر گره زدن همه امور به برجام و FATF بیش از پیش آشکار می‌شود؛ مسئله‌ای که در واکسیناسیون کرونا گوشه‌ای از آن عیان شد.

سانسور کارنامه دولت برآمده از اصلاحات
۶: افراطیون اصلاح‌طلب در مواجهه با کارنامه دولت رئیسی، تعمداً دو مسئله بسیار مهم را سانسور می‌کنند؛ یکی میراث دولت روحانی و دیگری وضعیت فعلی جهان در حوزه اقتصادی و کالا‌های اساسی پس از جنگ اوکراین است. این طیف به گونه‌ای فضاسازی می‌کند که گویا از یک طرف دولت روحانی، کشور را در بهترین شرایط ممکن به دولت سیزدهم تحویل داده و از طرف دیگر تمام کشور‌های جهان در بهترین وضعیت اقتصادی و معیشتی هستند و فقط ایران در وضعیت سخت قرار گرفته است.
یکی از فعالان رسانه‌ای در روز‌های گذشته در مطلبی نوشته بود: «به این خبر‌ها توجه کنید: «روزنامه بیلد آلمان: به دلیل افزایش تورم مردم مجبور به کاهش وعده‌های غذایی خود شده‌اند. از هر شش آلمانی یک نفر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک وعده غذایی خود را حذف می‌کند»، «روزنامه لوفیگارو: تورم فرانسه رکورد ۳۷ساله را شکست. قیمت مسکن، پذیرایی، بیمه، خدمات حمایت اجتماعی، اجاره، آب، جمع‌آوری زباله‌های خانگی یا حتی قیمت‌های نگهداری و تعمیر خودرو‌های شخصی و محصولات تولیدی همگی در حال افزایش هستند.»
وی در ادامه نوشته بود: «با افزایش بی‌وقفه تورم در کشور‌های غربی، از انگلیس خبر می‌رسد که به دلیل وخامت اوضاع، پارلمان این کشور از دولت بوریس جانسون خواسته است وزارت فقر غذایی تشکیل بدهد»، «جو بایدن: تورم در امریکا به دلیل حمایت از اوکراین است، مردم باید تحمل کنند»، «قیمت بنزین در امریکا در بالاترین قیمت تاریخی خود ایستاد»، «امریکا با قریب ۱۲۰فوتی در روز، تایوان با حدود ۱۰۹فوتی در روز، فرانسه با بیش از ۹۰فوتی در روز، روسیه با ۵۶ فوتی، برزیل با ۵۳ فوتی، ایتالیا با ۴۱فوتی، آلمان با ۳۰فوتی و... در جمع ۱۰کشور نخست جهان در فوتی‌های کووید۱۹ هستند.»

نگران بی‌اعتبار شدن پروژه شرطی‌سازی اقتصاد هستند
۷: بیانیه اخیر حزب اتحاد ملت گویای دو واقعیت است؛ اول اینکه شباهت این بیانیه با توصیه افسر موساد جدیدترین سندی است که نشان می‌دهد متأسفانه بخشی از جریان اصلاح‌طلب و به عبارتی افراطیون اصلاح‌طلب همراستا با دشمنان ملت ایران عمل می‌کنند. این سند را بگذارید کنار اظهارنظر سران رژیم‌صهیونیستی در سال ۱۳۸۸ که افراطیون اصلاح‌طلب را «سرمایه‌های اسرائیل در ایران» و «نمایندگان اسرائیل در ایران» نامیده بودند. دوم اینکه این بیانیه حاکی از آن است که افراطیون اصلاح‌طلب از بی‌اعتبار شدن پروژه «شرطی‌سازی اقتصاد» نگران هستند.
«سعید حجاریان» از افراطیون اصلاح‌طلب و از بازداشت‌شدگان فتنه ۱۳۸۸ پیش از این گفته بود: «در الگوی مذاکره با خارج، ابتدا باید پذیرفت بر نفس مذاکره ایرادی مترتب نیست، چه با جمهوریخواهان و چه با دموکرات‌ها، چه بی‌واسطه و چه باواسطه... از تقاطع دو متغیر «خارج» و «مذاکره» ... مقرر است میان دولت‌های خارجی و نظام مذاکراتی صورت بگیرد که اولاً در رفتار نظام تغییراتی ایجاد شود و ثانیاً بر سر مسائلی از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای، موشکی و اتمی توافقاتی حاصل شود.»
واقعیت این است که برای افراطیون اصلاح‌طلب، لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی اصلاً محلی از اعراب ندارد که اگر داشت وقتی وزیر خارجه دولت روحانی به رغم وعده‌و‌وعید‌های فراوان دولت درباره فتح‌الفتوح و لغو یکباره تحریم‌ها گفت «هدف از برجام اصلاً اقتصادی نبود»، از این اظهارنظر دفاع نمی‌کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار