کد خبر: 1094240
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
دوربین‌ها مثل همیشه از زمین خوردن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا غافل نماندند. بایدن صبح روز شنبه ۱۸ ژوئن در جریان دوچرخه‌سواری در پارک کیپ هنلوپن نزدیک خانه ساحلی‌اش در ایالت دلاور نتوانست دوچرخه‌اش را کنترل کند و زمین خورد.
سیدنعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

دوربین‌ها مثل همیشه از زمین خوردن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا غافل نماندند. بایدن صبح روز شنبه ۱۸ ژوئن در جریان دوچرخه‌سواری در پارک کیپ هنلوپن نزدیک خانه ساحلی‌اش در ایالت دلاور نتوانست دوچرخه‌اش را کنترل کند و زمین خورد. او تصمیم گرفته بود با دوچرخه به نزدیکی گروهی از حامیان خود برود که در امتداد مسیر وی را تشویق کرده بودند، اما هنگام پیاده شدن تعادلش را از دست داد و زمین خورد، با این حال، رئیس‌جمهور ۷۹ ساله امریکا توانست از جای خود برخیزد و به اطرافیانش بگوید: «من خوب هستم.» باید گفت که این اتفاق چندان تازگی ندارد و زمین خوردن‌های مکرر او باعث شده است شائبه‌هایی نسبت به ناتوانی جسمی و سالخوردگی‌اش بر سر زبان‌ها بیفتد، علاوه بر اینکه ناتوانی ذهنی و اشتباهات مکرر او به این شائبه‌ها دامن زده است. حالا به نظر می‌رسد این شائبه‌ها آنقدر جدی شده‌اند که نامزدی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری امریکا به شدت مورد تردید واقع شود و این تردید حتی دامن هم‌حزبی‌های او را هم گرفته است.
تردید‌های جدی دموکرات‌ها
گزارش اخیر روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز از این جهت جالب توجه است که تردید نسبت به موفقیت بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ نه از سوی رقبای جمهوریخواه و حتی نه از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، بلکه از سوی یاران خود بایدن در حزب دموکرات ابراز شده است و حتی برخی از این افراد در طیف نخبگان این حزب به حساب می‌آیند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: اکثر دموکرات‌های عالی‌رتبه ابتدا چندان تمایلی نداشتند صحبتی در مورد آینده بایدن بکنند و در گفتگو با آن‌ها هیچ نشانه‌ای از بداندیشی نسبت به بایدن دیده نمی‌شد، اما شکست‌های متوالی بایدن در زمینه‌های مختلف قانونگذاری، اقتصادی، مقابله با همه‌گیری و خشونت‌های خیابانی و نژادی باعث شده است آن‌ها نتوانند توضیحی در مورد این شکست‌ها بدهند. مسائلی نظیر تورم بی‌سابقه امریکا طی چهار دهه گذشته، افزایش قیمت گاز، تداوم همه‌گیری، تیراندازی‌های گسترده، تلاش یک دادگاه عالی برای پایان دادن به حق فدرال سقط جنین و مخالفت دموکرات‌های کلیدی عضو کنگره برای بایدن برای بازسازی یا طرح او برای گسترش حق رأی از جمله مصیبت‌هایی است که به نظر دموکرات‌ها باعث شده است اوضاع از کنترل بایدن خارج شود. به این جهت است که نیویورک‌تایمز در گزارش خود می‌نویسد: «بسیاری از قانونگذاران دموکرات و مقامات این حزب در نیمه سال۲۰۲۲ در حال ابراز ناامیدی خود از تقلای جو بایدن بر پیشبرد اهدافش هستند، نسبت به توانایی وی برای نجات این حزب از شکست پیش‌بینی‌شده در انتخابات میان‌دوره‌ای ابراز تردید می‌کنند و وی را به چشم لنگری می‌بینند که باید برای انتخابات۲۰۲۴ جدا شود.» نیویورک‌تایمز همچنین از جلسات دموکرات‌ها در اتاق‌های پشتی کنگره و دورهمی‌های حزبی می‌گوید که در مورد رهبری بایدن، سن و توانایی‌هایش در مقابل ترامپ در انتخابات آینده ابراز نگرانی می‌کنند.
نگاه دموکرات‌ها به ترامپ
گزارش ۱۵ ژوئن واشنگتن‌پست تصویری بدتر از تصویر نیویورک‌تایمز در مورد وضعیت بایدن در میان دموکرات‌ها به نمایش می‌گذارد. گزارش این روزنامه مشهور امریکایی به قلم مارک تیسن است. او ابتدا به نشست اخیر کمیته تحقیقات قضایی کنگره اشاره می‌کند که در مورد حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ تشکیل شده بود و به نظر این نویسنده «هدف کمیته دموکرات تحقیق قضایی تنها یک چیز است و آن حصول اطمینان به اینکه ترامپ هرگز برای بار دیگر رئیس‌جمهور نخواهد شد.» با این حال، او به تغییر قابل توجه در رویکرد دموکرات‌ها نسبت به انتخابات ۲۰۲۴ اشاره می‌کند و می‌نویسد: حالا به نظر می‌رسد دموکرات‌ها با این تغییر موضع فاحش خواهان پیروزی ترامپ باشند. مشکل قابل توجه از نظر تیسن جدای از مشکلات به بار آمده به دست دولت بایدن، عدم‌پایبندی او به شعار‌هایی است که تا قبل از انتخاب‌شدنش باعث امید در میان رأی‌دهندگان دموکرات شده بود و او را فردی میانه‌رو و خوش‌مشرب می‌دیدند که می‌تواند جانشین مناسبی برای ترامپ باشد، اما به محض ورود به کاخ سفید از وعده‌هایی که داده بود فاصله گرفت و اسیر جریان‌های داخلی حزب دموکرات و به عبارت دیگر، سیاست‌زدگی حزبی شد. این تحلیل تیسن را می‌توان با فاصله گرفتن بایدن از شعارهایش در زمان انتخابات و در مورد مسائلی نظیر پیگیری جدی پرونده قتل جمال خاشقجی، تجدیدنظر در روابط امریکا و عربستان سعودی، پایان دادن به جنگ یمن و بازگشت به برجام دید که حالا بعد از گذشت ۵/۱ سال، دولت بایدن نه تنها به تحقق این شعار‌ها نزدیک نشده بلکه اقداماتش در این مدت درست برخلاف این شعار‌ها و بر اساس صلاحدید حزبی بوده است. شاید بتوان گفت تیسن در تحلیلش و تأکیدش به رویگردانی دموکرات‌ها از بایدن و توجه آن‌ها به ترامپ اغراق کرده، اما دست‌کم این نکته قابل قبول است که بسیاری از رأی‌دهندگان در انتخابات ۲۰۲۰ شاید حاضر نباشند با این کارنامه بایدن، بار دیگر در ۲۰۲۴ به او رأی دهند.
جدایی یاران
باید گزارش ۱۸ ژوئیه واشنگتن‌تایمز را هم به این مجموعه اضافه کرد که خبر از استعفای دسته‌جمعی مشاوران ارشد بایدن می‌دهد. این گزارش نه تنها به خروج جن ساکی، سخنگوی پیشین کاخ سفید و جفری دی زنیتز، هماهنگ‌کننده کاخ سفید برای مقابله با کووید-۱۹ اشاره دارد که پیش از این دولت را ترک کرده بودند بلکه جدایی مایک گوین، مایکل کیکوکاوا، ودانت پاتل، آماندا فینی و تعداد قابل توجهی از مشاوران و دستیاران کاملا هریس، معاون بایدن از دولت را برمی‌شمرد. هر چند جدایی از کاخ سفید و جابه‌جایی کارمندان ارشد دولتی امر معمولی در واشنگتن است، اما وضعیت فعلی دولت بایدن باعث شده است این روزنامه چنین نتیجه بگیرد: «استعفا‌های دسته‌جمعی مشاوران ارشد بایدن بقیه کارکنان کاخ سفید را ناامید کرده است. منتقدان می‌گویند خروج مشاوران بایدن نشان می‌دهد اطرافیان او به شکل فزاینده‌ای نگران به راه افتادن حمام خون برای دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای و امکان کسب اکثریت از سوی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا هستند.» باید گفت این نگرانی بی‌وجه نیست. هر چند بایدن در روز‌های گذشته سعی کرده است فرافکنی کند و مشکلات فعلی از جمله تورم بالا، افزایش هزینه انرژی و به خصوص بنزین و کمبود برخی کالا‌ها نظیر شیر خشک نوزادان را به گردن روسیه و جنگش با اوکراین بیندازد، اما حتی هم‌حزبی‌های او هم معتقدند مقصر اصلی سیاست‌های غلط خود بایدن است، برای مثال، لورنس سامرز، مدیر شورای اقتصاد ملی در زمان باراک اوباما، یک سال قبل از حمله روسیه به اوکراین هشدار داده بود بودجه یک‌تریلیون و ۹۰۰ میلیون دلاری دولت بایدن برای مقابله با کووید-۱۹ باعث فشار تورمی فزاینده بر مردم امریکا خواهد شد تا حدی که «ما پیش از این هرگز شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم.» در مورد افزایش قیمت بنزین نیز بسیاری از منتقدان معتقدند به جای حمله روسیه به اوکراین، این سیاست‌های دولت بایدن در قبال تولیدکنندگان داخلی نفت بود که باعث کاهش تولید داخلی و وابستگی به واردات نفت از خارج شد و به دنبال کاهش واردات ناشی از این جنگ، امریکا ناگهان شاهد جهش قابل توجه قیمت بنزین شد. این انتقاد‌ها حالا باعث شده است بسیاری از دموکرات‌ها انتظار شکست سنگین حزب‌شان در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر داشته باشند و معتقدند بایدن به دلیل اشتباهاتش باید بار این شکست را به دوش بکشد و به این دلیل است که تمایل به جدایی از او دارند. هیچ جای تعجب نیست که دموکرات‌ها از حالا به این فکر افتاده‌اند به جای بایدن به دنبال جایگزین دیگری برای انتخابات ۲۰۲۴ باشند و از شخصیت‌های مطرح حزب نظیر ایمی کلوبشار، برنی سندر، الیزابت وارن، کوری بوکر، پیت بودجج و بتو اورورک نام می‌برند و برخی هم به کاملا هریس توجه دارند. به هر صورت، وضعیت در میان دموکرات‌ها به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد بایدن در زمین سیاست چنان به زمین خورده که بعید است بتواند بلند شود و کار معقول از نظر هم‌حزبی‌هایش این است که از همین حالا انصراف خود را برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار