کد خبر: 1094238
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
تحول در تبلیغ و به روز کردن آن همزمان با تغییر رویکرد شبهه‌پراکنی‌ها و دشمنی‌ها، رمز موفقیت کسانی است که می‌خواهند در جهاد تبیین شرکت کنند.
 مسئله تبلیغ در دین مبین اسلام از دستوراتی است که خداوند هم با صراحت به آن اشاره دارد و آ ن را از وظایف اصلی پیامبر اکرم (ص) تعیین می‌کند؛ چه آنجا که در گام‌های نخست مأمور به انذار می‌شود آنهم نسبت به خانواده و نزدیکان «و انذر عشیرتک الاقربین» و چه آنجا که در پایان راه عمر با برکت نبی مکرم اسلام، تمام رسالتش را به ابلاغ گره می‌زند و در سوره مائده می‌فرماید: یا أَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ ۖ وَإِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لا یَهدِی القَومَ الکافِرینَ؛‌ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.

تداوم این خط در زندگی اهل بیت پیامبر معظم اسلام نیز کاملا مشهود است؛ از زندگی حضرت زهرا (س) که پس از وفات پدر گرامی خود، همواره در حال تبلیغ و روشنگری است تا امیرالمومنین علی (ع). فرزندان شریف این دو چراغ هدایت بشریت تا حضرت حجت (عج) هم همواره در حال تبلیغ و هدایت بشریت بوده‌اند.

اما شیوه‌های آن‌ها در امر حیاتی و مهم به فراخور زمان تغییر کرده است، امیرمنان علی (ع) در زمان خانه‌نشینی به گونه‌ای تبلیغ می‌کند و در زمان نشستن بر مسند حکومت به گونه‌ای دیگر، امام مجتبی (ع) در دوران حیات امیر المومنین علی (ع) به نحوی تبلیغ می‌کنند و در زمان امضای پیمان صلح با معاویه به گونه‌ای دیگر.

امام حسین (ع) نیز در زمان حیات پدر و برادر بزرگوارشان و حتی پیش از مرگ معاویه به گونه‌ای تبلیغ می‌کند و پس از آن و در شرایط جدید شیوه‌های تبلیغ خود را تغییر می‌دهد و دست به مبارزه و تبلیغ عملی و جهاد برای اصلاح وضعیت جامعه می‌زند.

این روند در زندگی سایر ائمه نیز مشهود است، امام سجاد (ع) به گونه‌ای و امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) به سک و سیاقی دیگر به تبلیغ دین اسلام و مبانی و حدود آن پرداخته‌اند. از گریه‌های امام سجاد و سخنرانی‌ها درباره وقایع عاشورا برای جلوگیری از تحریف تاریخ تا کلاس‌های درس و بحث و تربیت شاگرد توسط امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) برای زنده نگه داشتن اسلام ناب و مکتب حقه شیعه.

اما آنچه مشهود است اینکه همه دارای هدفی واحد بوده‌اند؛ معرفی جریان حق و روشنگری درباره جریان باطل و یکی از شرایطی که شیوه ایشان را در تبلیغ تغییر می‌داده است رویکرد دشمنان بوده است.

امروز نیز از این شرایط مستثنی نیست؛ رهبر انقلاب از اواسط سال گذشته با مطرح کردن کلید واژه جهاد تبیین مسیر جدیدی را در حوزه تبلیغ ایجاد می‌کنند و شرط جهاد را حرکت در مسیر مقابله با دشمن تعیین می‌کنند.

بدیهی است کسی می‌تواند در این مسیر قدم بردارد که با رویکرد دشمن آشنا باشد، چرخش‌ها و تغییر تکنیک و تاکتیک دشمن را فهم کند و در کوتاه‌ترین زمان بهترین رویکرد را انتخاب و به آن عمل کند.

البته در این مسیر تهاجم هم باید کرد؛ چه آنکه رهبر انقلاب در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ و در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش اشاره به «تهاجم ترکیبی» جبهه دشمن علیه ایران یعنی تهاجم اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی تأکید می‌کنند: «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند.»

حالا، اما روز گذشته در قم همایش تبلیغ نو از سوی دغدغه‌مندان این حوزه و با حضور آیت الله محمد مهدی میرباقری از اعضای مجلس خبرگان رهبری و از مبلغین شناخته شده کشور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، از وعاظ و مبلغان مشهور برگزار شد. نخ تسبیح این همایش هم در سخنرانی‌ها لزوم بازنگری در شیوه تبلیغ با توجه به شرایط موجود بود.

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در این همایش ضمن تأکید بر لزوم حرکت رو به جلوی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه‌ای که ۱۲۰۰ سال تلاش کردیم و به این رسیدیم که رساله عملیه داشته باشیم، مانند ساختمانی است که ستون‌های بتونی دارد و به راحتی فرو نمی‌ریزد، ولی امروزه کافی نیست. مسلما امروز نیاز به سطح فهم دیگری از دین است که بتوان اداره جامعه را به صورت صحیح و دینی داشته باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر رعایت الزامات تبلیغ در دنیای امروز گفت: امروز ما با دشمنی مواجه هستیم که در عرصه تمدنی تولید دانش کرده و برای ده سال بعد هم در حال تولید برنامه است، بنابراین تبلیغ باید به این مرحله برسد که بتواند این نیازمندی را پاسخ دهد.

وی بیان داشت: تبلیغ نیاز به شبکه استنباط و عقبه علمی فقه و علوم انسانی دارد. حوزه علمیه باید سطح فقهی خود را به سطح فقه تمدن ساز و کلام تمدن ساز و فقه اداره ارتقاء دهد تا بتواند پاسخگوی نیازمندی مدیریت جامعه امروز باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاه به تخصصی بودن شبهات امروز، گفت: اگر گفته می‌شود باید فقه به عرصه استنباط مدیریت جامعه برسد، باید به این نقطه ارتقاء پیدا کند، زیرا با دنیای مدرن و پیچیده‌ای مواجه هستیم که تمدن خود را جهانی کرده است.

حجت‌الاسلام پناهیان هم در این نشست با اشاره به بایسته‌های ضروری تبلیغ، گفت: اگر می‌خواهیم در امر تبلیغ مؤثر باشیم، لازم است تبلیغ درست و حسابی و هنرمندانه باشد و اگر با وجود مخاطبین خوب، نتوانسته‌ایم در امر تبلیغ موفق عمل کنیم، باید روش تبلیغ مورد تحلیل قرار گیرد.

وی افزود: تبلیغ در زمان پیامبر (ص) با توجه به ساختار آن زمان بسیار سخت و دشوار بود، اما الان اوضاع بسیار متفاوت است. حقانیت و باطل خودش را نشان داده و همه چیز به نفع تبلیغ است. با کمترین کار می‌توانیم کار بزرگی کنیم و اگر در امر تبلیغ موفقیت نداریم، نشان از عدم برنامه‌ریزی و تحول در امر تبلیغ است.

پناهیان در ادامه با اشاره به وضعیت امروز سینمای ایران، اظهار کرد: امروز هر اشکالی در سینما است، به امر تبلیغ ما حوزویان برمی‌گردد. هر کارگردانی که فیلم می‌سازد، باید کاری کنیم مسائل را از حوزه بگیرد، اما ما چه کار کردیم؟ اگر می‌گویید فیلم خوب ساخته نمی‌شود، چون نتوانسته‌ایم با کارگردانان ارتباط برقرار کنیم. اگر فیلم خوبی ساخته نشده، اولین نقص آن به حوزه برمی‌گردد. ما باید برویم سراغ کارگردانان و نباید انتظار داشته باشم که آن‌ها به سراغ ما بیایند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار