کد خبر: 1092231
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی سالی پر از ناامنی را برای تل‌آویو رقم زده؛ ناامنی‌ای که همه جا و همه وقت همراه صهیونیست‌ها شد تا معادلات درگیری را تغییر دهد.
 رژیم صهیونیستی در یک‌سال گذشته شاهد موجی از ناامنیها بود. ناامنی‌ که پس از وقوع عملیات‌های مقاومتی در سرزمین‌های اشغالی به وجود آمد از هر سطحی تاثیرگذارتر و تلخ‌تر بود؛ چرا که صهیونیست‌های شهرک‌نشین را با عمق خلاهای امنیتی و ناتوانی نظامیان اشغالگر روبه‌رو کرد. فلسطینیان به گونه‌ای عملیات‌های شهادت‌طلبانه خود را در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف اجرا می‌کردند که در عمل وقت و توانی برای محاسبه و پیش‌ بینی نیروهای امنیتی تل‌آویو باقی نمی‌ماند.

ناامنی عمیق و گسترده‌ی سرزمین‌های اشغالی، یک‌سال تمام به روش هر سال، بر رژیم صهیونیستی حاکم بود؛ اما در ماه‌های اخیر آمار و تلفات ناشی از این عملیات های مقاومتی به حدی بالا بود که عملاً شهرک‌نشینان صهیونیست را به یک جهنم سه‌ماهه وارد کرد. وضعیت بحرانی رژیم صهیونیستی فقط موردتوجه فلسطینیان و جنبش‌های مقاومت نبود؛ بلکه از رسانه‌های عبری و شهرک‌نشینان تا نظامیان و مقامات تل‌آویو همگی به شرایط حاد خود پی برده و اذعان نگرانی می‌کردند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از وضعیت ضدامنیتی پیش آمده در ماه‌های اخیر را به رکورد تاریخی عملیات‌های استشهادی در فلسطین توصیف کردند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در پی افزایش عملیات‌های مقاومتی و هشدار جنش‌های مقاومت فلسطین، درباره بازگشت تل‌آویو به روزهای تاریک هشدار داد. این رسانه در گزارشی اعلام کرد که ماه مارس جاری، میانگین تعداد عملیات‌های شهادت‌طلبانه در فلسطین اشغالی، یک رکورد تاریخی را به ثبت رساندند؛ چرا که این آمار عملیات‌ها در مجموع یک ماه، ۱۶ عملیات شهادت‌طلبانه از سوی ۱۱ شهید فلسطینی بوده‌اند و منجر به کشته‌شدن ۱۱ شهرک‌نشین و زخمی‌شدن ۳۲ صهیونیست دیگر شده‌اند. به همین خاطر این عملیات‌ها به عنوان شدیدترین عملیات از زمان انتفاضه چاقو در سال ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می‌شوند. مسئله‌ای که بار دیگر عجز و ضعف رژیم موقت صهیونیستی و سرویس‌های امنیتی آن در توقف این عملیات‌ها را ثابت کرد.

موج گسترده عملیات‌های شهادت‌طلبانه از مارس آغاز شد؛ جایی که در جریان حمله با چاقو در شهر «بئر السبع» در جنوب فلسطین اشغالی، چهار صهیونیست به هلاکت رسیدند و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند. گروه‌های مقاومت فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی تأکید کردند که عملیات استشهادی بئرالسبع نشان داد که مردم فلسطین به مبارزه با صهیونیست‌ها ادامه خواهند داد. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس ضمن تمجید از این عملیات، گفت که وضیت مقاومت نشانگر این است که ملت فلسطین برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی، در حالت پویا قرار دارد.

تلاش نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی برای پاکسازی محل عملیات «بئرالسبع»

این حالت پویا با عملیات استشهادی دو فلسطینی در جنوب «حیفا» در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت. منابع خبری در پوشش این عملیات اعلام کردند چند صهیونیست در جریان حادثه تیراندازی در جنوب حیفا کشته و شماری هم زخمی شدند. شبکه الجزیره گفت که در جریان تیراندازی و زیرگیری در منطقه «الخضیره» در جنوب حیفا که توسط دو جوان فلسطینی صورت گرفت، چند نظامی اسرائیلی مورد اصابت قرار گرفتند. المیادین نیز نوشت که در این عملیات دست کم ۶ نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که حال ۴ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

تصویری از عملیات استشهادی در جنوب «حیفا»

سه روز بعد از عملیات جنوب حیفا، یک عملیات مقاومتی تیراندازی در منطقه «بنی براک» در شرق تل‌آویو روی داد که به کشته‌شدن پنج صهیونیست و زخمی شدن سه نفر دیگر منجر شد. منابع صهیونیستی درباره این عملیات گزارش دادند که در این حادثه راکب موتور سیکلت با سلاح کلاشینکوف به سمت شهرک‌نشینان صهیونیست شلیک کرد که بر اثر آن دست‌کم پنج شهرک‌نشین زخمی شدند که هر پنج نفر آن‌ها بر اثر شدت جراحات در جا کشته شدند.


عملیات مقاومتی تیراندازی در منطقه «بنی براک» در شرق تل‌آویو

به دنبال افزایش عملیات‌های مقاومتی در فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی نیرو و تسلیحات بیشتری درخواست کرد. تل‌آویو در واکنش به عملیات‌های مقاومت، درخواست نیرو و سلاح کرد در حالی که اراده ملت فلسطین برای تداوم عملیات‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شد. به نقل از رسانه‌ها ارتش رژیم صهیونیستی شب بعد از عملیات تیراندازی د رمنطقه بن‌براک اعلام کرد که نیروهای خود را افزایش و تمهیدات امنیتی را در نوار غربی سرزمین‌های اشغالی تقویت کرده است. براساس بررسی‌های انجام‌شده توسط نیروهای ارتش، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی برای محورهای خط التماس، یهودا و نوار غربی [در سرزمین‌های اشغالی] درخواست اعزام نیروهای بیشتر کرده بود.

منطقه «خط تماس» نماد یک طرح امنیتی از سوی تل‌آویو است که مبتنی بر حضور نظامی در منطقه نزدیک خط سبز، بیت المقدس و همسایگی‌های آن است؛ این منطقه بین بلوک‌ شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و مناطق فلسطینی‌نشین قرار دارد که هدف آن جلوگیری از نفوذ فلسطینیان از کرانه باختری به شهرک‌ها است.
طبق توضیحات ارتش رژیم صهیونیستی، در اولین افزایش نیرو، چهار گردان دیگر در این مناطق مستقر شدند تا تمهدیدات امنیتی را در مقابل احتمال عملیات مقاومتی فلسطینیان تقویت کنند.

با ابن وجود و چند روز بعد، فلسطینیان عملیات‌های استشهادی را به قلب تل‌آویو بردند. منابع خبری عبری‌زبان گزارش دادند که تیراندازی‌ای در در مرکز تل‌آویو صورت گرفته نُه صهیونیست زخمی شده‌اند که دو نفر از آنان نیز به کشته شدند. هم‌زمان با این اخبار، شبکه هفت رژیم صهیونیستی از وقوع تیراندازی‌های دیگر در چند منطقه از شهر تل‌آویو گزارش دادند. برخی از منابع عبری نیز در توضیح جزئیات این عملیات گزارش دادند، یک فرد فلسطینی در ابتدا به سمت یک رستوران تیراندازی کرد که در جریان آن، هفت صهیونیست زخمی شدند.


عملیات مقاومتی در رستورانی در شهر «تل‌آویو»

پس از تداوم این عملیات‌ها، مقام‌های صهیونیست ادعا کردند که به عملیات‌های فلسطینی واکنش سختی نشان خواهند داد و به تعبیر نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، آن‌ها در هوشیاری کامل هستند. این اذعان به وجود امنیت در حالی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی مخابره می شد که عملیات تیراندازی به رستورانی در تل‌آویو، چهارمین عملیات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطینی به شهرک‌های اشغالی در کمتر از سه هفته بود. حیرت‌زدگی و وحشت، حالت غالب صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی بود؛ پس از آن گزارش‌های رسانه‌ای جهان حاکی از آن شد که شکل جدید عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی، قدرت بازدارندگی را به طور کامل از نهادهای امنیتی تل‌آویو گرفته و سراسر فلسطین اشغالی را در وحشت و احساس ناامنی فرو برده است. آمار ۴ عملیات استشهادی موفق در عمق اراضی اشغالی تنها در ۱۸ روز و کشته شدن ۱۴ صهیونیست، ثابن کرد که شهرک‌نشینان ناامنی را کاملاً احساس کرده‌اند.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی تحلیلی به این مسئله پرداخت و نوشت: «اسرائیل در روز پس از عملیات تل‌آویو در حالی شوکه و زخم‌خورده به نظر رسید که به انتظار عملیات‌های بیشتری نشسته است. شهرک‌نشینان آرام آرام دارند احساس امنیت را از دست می‌دهند و اعتمادشان به مقاماتشان رو به کاهش نهاده است. نهاد امنیتی تل‌آویو عاجز از پاسخ، اما در مقابل فلسطینی‌ها با موفقیت به شهرهای اسرائیلی می‌رسند و از اشغالگران هزینه می‌گیرند. عوامل عملیات‌ها، چه چند فرد یا چند گروه کوچک باشند، از بالا دستور نمی‌گیرند و این همان چیزی است که تل‌آویو در حال حاضر توجه خود را معطوف آن کرده است. زیرا هیچ گونه تنبیه بازدارنده‌ای در برابر این چالش کارساز نیست؛ تبیه‌هایی که اشغالگران پیش از این همواره از آن برای مقابله با فلسطینی‌ها استفاده می‌کردند. به دیگر بیان، مجریان عملیات‌ها مراکز ثقل و فرماندهی ندارند که در صورت حمله به آن، انگیزه و ابتکار از آن‌ها گرفته شود».

عملیات استشهادی دیگر به فاصله چند روز بعد در منطقه «العاد» در نزدیکی تل‌آویو رخ داد. خبرگزاری «شهاب» به نقل از منابع عبری گزارش داد که این عملیات با چاقو توسط یک شهروند فلسطینی صورت گرفته و در جریان آن شش صهیونیست زخمی شده‌اند. رادیو رژیم صهیونیستی اما به صورت رسمی خبر داد که در جریان این عملیات سه صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند. برخی از منابع نیز گفته‌اند که این عملیات، با ساطور انجام شده است و برخی دیگر از انجام عملیات با تبر خبر می‌دهند.

عملیات استشهادی منطقه «العاد» در نزدیکی تل‌آویو

یک هفته پس از عملیات در «العاد» در فلسطین اشغالی، «ایتمار بن جبیر» از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را عامل اصلی به راه افتادن موج عملیات‌های مقاومتی خواند و مدعی شد باید منزل السنوار در غزه با بمب هدف قرار بگیرد. در پی این تهدید به ترور، حماس شب بعدش در اعلام همبستگی و حمایت از السنوار، یک راهپیمایی در «خان‌یونس» به سمت منزل وی ترتیب داد. نه تنها دست صهیونیست‌ها به السنوار نرسید بلکه مقامات تل‌آویو با تهدیدهای ترسناک‌تری مواجه شدند. مقاومت فلسطین به تل‌آویو هشدار داد که هرگونه اقدامی علیه رهبران مقاومت به معنای باز شدن درهای جهنم به روی رژیم اشغالگر آنان خواهد بود.

تاکتیک ناموفق دیگر صهیونیست‌ها، بررسی حمله به غزه و جِنین بود. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای ۴ساعته، تصمیمات و اقدامات لازم در مواجهه با عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان را بررسی کردند. منابع خبری صهیونیست اعلام کردند که این گفت‌وگوهای امنیتی با هدف دست‌یابی به یک استراتژی مشخص در سایه عملیات‌های مقاومتی ادامه پیدا خواهند کرد؛ علاوه‌ بر این درخواست‌هایی نیز برای پاسخ به فلسطینیان در غزه و همینطور اقدامات تهاجمی علیه مردم جِنین وجود دارد. طبق این گزارش‌ها، مقامات امنیتی تل‌آویو به این نتیجه رسیده‌اند که در این مرحله تقریباً تمام عملیات‌های مقاومتی از جِنین آغاز می‌شود. اما صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانستند که درگیری در جنین منجر به عملیات‌های بیشتری خواهد شد و نظامیان آن‌ها را وادار خواهد کرد تا به مناطق دیگری نیز یورش ببرند. ترس از عملیات‌های مقاومتی در سرزمین‌های اشغالی باعث شد تا «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بگوید خواهان درگیری با فلسطینیان نیست و در حد توان پاسخ خواهد داد.

با این حال، یک هفته بعد رسانه‌های رژیم صهیونیستی از هلاکت یک افسر نیروهای ویژه طی درگیری با نیروهای مقاومت فلسطینی خبر دادند. شبکه ۱۱ رژیم صهیونیستی گزارش داد که یک افسر نیروهای ویژه «یمام» که طی درگیری با نیروهای مقاومت فلسطینی در اردوگاه «جنین» به شدت زخمی شده بود، به هلاکت رسیده است. به نقل از خبرگزاری شهاب، این افسر ۴۷ساله صهیونیستی «نوعم راز» نام داشت و سازمان بازرسی نظامی رژیم صهیونیستی پیش از این به رسانه‌ها اجازه انتشار خبر مجروحیت وی را داده بود.


هلاکت یک افسر نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی در «جِنین»

بعد از این گروهان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای جزئیاتی از عملیات کمین رزمندگان این گروه برای نظامیان صهیونیست منتشر کرد. سرایا القدس اعلام کرد یکی از نظامیان صهیونیست را به هلاکت رساند و شماری دیگری را زخمی کرده است. در بیانیه این گروه مقاومت فلسطینی آمده بود: «دشمن، صبح امروز با ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و صدها نفر از نیروهای ویژه خود و با پشتیبانی هوایی به منطقه هدف در پیرامون اردوگاه جنین در کرانه باختری یورش آورد تا محمود الدبعی یکی از رزمندگان گردان جنین در سرایا القدس را بازداشت کند».

در پی عملیات‌های مقاومتی و عبور فلسطینی‌ها از مرزهای کرانه باختری که عملیات خود را در عمق اراضی اشغالی انجام می‌دادند، ارتش رژیم صهیونیستی یک تیپ جدید تشکیل داد. وبگاه خبری «عکا» در این خصوص اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در راستای جلوگیری از نفوذ فلسطینی‌ها از کرانه باختری به مناطق دیگر در اراضی اشغالی، یک تیپ ویژه نظامی تشکیل داد. بنابراین گزارش، هدف اصلی این تیپ جدید جلوگیری از نفوذ جوانان فلسطینی به عمق اراضی اشغالی جهت انجام عملیات ضدصهیونیستی است.

صهیونیست‌ها نتوانستند به این هدف برسند و آمار‌های رسمی حاکی از آن شد که در ۴۸ ساعت بعد از آن، فلسطینیان ۲۳۵ عملیات مقاومتی علیه رژیم اشغالگر در قدس و کرانه باختری رود اردن انجام دادند. مرکز اطلاعات فلسطین (معطی) در گزارش دوره‌ای ای خود درباره فعالیت‌های مقاومت فلسطین در کرانه باختری رود اردن نوشت که ۲۳۵ عملیات مقاومتی در دو روز ثبت کرده است و بر اثر آن تاکنون ۲۲ اسرائیلی در سطوح مختلف زخمی شده اند. بر اساس این گزارش، ۱۲ عملیات تیراندازی و درگیری مسلحانه با نظامیان صهیونیست رخ داده که بارزترین آن‌ها در استان‌های «جنین»، «بیت لحم»، «الخلیل» و «نابلس» بوده است. استان‌های مختلف کرانه باختری رود اردن صحنه درگیری فلسطینیان با نیرو‌های اشغالگر بوده است؛ ۳۹ مورد پرتاب نارنجک و ۲۴ مورد پرتاب بطری‌های آتش‌زا ثبت شده که بر اساس آن تعدادی از خودرو‌های صهیونیست‌ها در آتش سوخته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار