کد خبر: 1092184
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد؛
تولیت آستان قدس رضوی گفت: زیارت به معنای قرار گرفتن زندگی زائر در مسیر آموزه‌های امام است وامام رضا(ع) اسوه ایستادگی و دفاع از بی پناهان بودند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: از لحظه‌ای که زیارت امام هشتم(ع) آغاز می‎شود و زائر مؤمن به بارگاه قدس رضوی مشرف می‌شود، در حقیقت به وادی بهشت پا می‌گذارد و به آرامش، سکون و قرار می‌رسد.

بنا به این گزاراش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در جشن شب میلاد حضرت امام علی بن موسی‌الرضا(ع) که با حضور مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی در صحن بزرگ پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به عظمت جایگاه امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام تنها برای دو تن از حضرات معصومین لفظ (بضعه)، پاره تن خود را به کار برده‌اند که یکی از آن‌ها حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگری امام رضا(ع) است.

وی در ادامه به اثرات زیارت امام هشتم(ع) اشاره و تصریح کرد: وادی امامت و ولایت باب ورود به عالم توحید و راه رسیدن به خداوند متعال بوده و کسی که به مرقد و زیارت امام رضا(ع) مشرف شود، قدم به وادی نورانی توحید گذاشته است.

تولیت آستان قدس رضوی توحید را وادی فضیلت‎ها و سعادت‎ها دانست و با بیان اینکه همه دعوت انبیا الهی برای این بوده که مردم در وادی توحید قدم بگذارند؛ ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام در روایتی می‌فرمایند «پاره تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب گرداند.»

وی افزود: واجب شدن بهشت بر زائر امام رضا(ع) معنایش آن نیست که خداوند پس از رحلت مزد زیارت زائر را بهشت قرار داده‌، مسئله عمیق‌تر از این است، یعنی زیارت امام علی بن موسی‌الرضا(ع) برای کسی که او را بامعرفت زیارت کند، اثر وضعی دارد و فرد از همان لحظه زیارت وارد بهشت می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه به برخی خصوصیات بهشت بر اساس آیات و روایت اشاره و عنوان کرد: آیات و روایاتی که در خصوص بهشت وارد شده تصریح دارند که در آنجا غم، غصه و نگرانی وجود ندارد؛ پیغمبر اکرم(ص) می‌فرماید کسی که با معرفت حضرت رضا(ع) را زیارت کند در حقیقت به وادی بهشت وارد شده و درد و غم و غصه از او زدوده می‎شود.

وی افزود: چه بسیار کسانی که با دلی تنگ و پر از غصه در این بارگاه نورانی قدم گذاشته و به صحن و سرای رضوی مشرف شده و تمام غصه‎هایشان را فراموش کرده‌اند و آرامش گرفته‌اند؛ بهشتی که پیامبر(ص) برای زیارت امام رضا(ع) وعده داده‎اند تنها آن بهشت اخروی نیست؛ آن بهشت از همین دنیا و از لحظه زیارت آغاز می‎شود و زائر مؤمن با قدم گذاشتن در این حرم در حقیقت به وادی بهشت پا می‌گذارد و به آرامش، سکون و قرار می‌رسد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: زائر به هر میزان که نسبت به حضرت رضا(ع) معرفت و محبت داشته باشد، به همان میزان با تشرف به بارگاه رضوی آرامش و طمأنینه قلبی و باطنی پیدا می‎کند.

وی با بیان اینکه لطف و رحمت از جانب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بر ما تمام است، بیان کرد: میزان بهره‌مندی انسان از رحمت حضرات معصومین(ع) به میزان معرفت، محبت و اطاعت‌پذیری اوست؛ به هر میزان اطاعات پذیری از ائمه اطهار(ع) بیشتر باشد به همان میزان لطف و رأفت ایشان بیشتر شامل حال او خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سنخیت با امام رضا(ع) موجب بهره‎مندی انسان از برکات زیارت آن امام رئوف می‌شود، تصریح کرد: اطلاق زیارت در تشرف به بارگاه‌های منور ائمه اطهار(ع) به آن معناست که انسان از خود و هر امر مادی عدول پیدا می‌کند و تمام توجه او به حجت خدا و عالم روحانیت می‎شود؛ زیارت در یک کلام به معنای آن است که انسان خودش در را ساحت نظام تربیتی ولی خدا قرار دهد.

 

وی اضافه کرد: زائری که به حرم امام رضا(ع) مشرف می‎شود، عرض توسل می‎کند و نماز و زیارت‌نامه می‎خواند اما توجهی به دستورات و اخلاقیات امام و سیره نورانی آن حضرت ندارد، اگرچه ثواب کسب می‌کند اما چنین زیارتی انسان را به کمال نمی‎رساند.

 

زیارت به معنای قرار گرفتن زندگی زائر در مسیر آموزه‌های امام است

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی زیارت حقیقی را قرار گرفتن اعمال، گفتار و سلوک زندگی زائر بر اساس آموزه‎های امام دانست و با اشاره به خصوصیت رأفت و مهربانی امام رضا(ع) حتی با دشمنانشان؛ ادامه داد: کسی که بعد از زیارت هنوز کینه و سوءظن نسبت به خواهر و برادر دینی خود در دل دارد، یعنی رفتار او به سیره و اخلاق رضوی نزدیک نشده است.

وی با بیان اینکه حضرت رضا(ع) پناه بی‌پناهان و دردمندان هستند، تصریح کرد: امام رضا(ع) در طول زندگی مبارکشان پناه هر دردمندی بودند و زائر و محب آن حضرت نیز باید در حد توان این صفت را در خود نهادینه و به میزان توان و مقدورات برای حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی دیگران تلاش کند و رنج مردم را درد خود بداند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ظلم‌ستیزی امام علی بن موسی‌الرضا(ع)، گفت: دفاع از دین دلیل هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو بود؛ آن حضرت در طول زندگی مبارکشان از هر فرصتی برای دفاع از دین و قرآن و مقابله با ظالمان و ستمگران استفاده کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی تصریح کرد: کسی که شیعه و محب امام رضا(ع) است نمی‌تواند نسبت به ظالمان و ستمگران و به ظلمی که به مظلومین عالم می‌شود، بی‌تفاوت باشد.

 

نور خدا با حرکت‌های ابلهانه خاموش شدنی نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در واکنش به توهین یک فیلم به مقدسات اسلامی، تصریح کرد: نور خدا با حرکت‌های ابلهانه‎ خاموش شدنی نیست و دشمن می‎خواهد با استفاده از ابزار هنر و رسانه بین مردم و مراکز معنوی فاصله ایجاد کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: کار آن‌ها برای ساخت این فیلم همانند کسی است که به سمت خورشید، خاک بپاشد و این نشانه بلاهت آن‌هاست، زیرا نمی‌توانند با ساخت یک فیلم و برنامه حقیر، نور خدا را خاموش کنند.

وی به عشق و ارادت مردم به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: این‌گونه کارهای و رفتار جاهلانه جز اینکه احساسات پاک مردم را بیش از گذشته برانگیزد هیچ تأثیر دیگری ندارد و مردم بیشتر به مضجع‌های شریف توسل پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با اشاره به ۲ سال کرونا و محرومیت مردم از فیض زیارت امام رضا(ع)، اظهار کرد: در ۱۵ روز تعطیلات نوروز طبق آمار بیش از ۷۰ میلیون تردد در حرم رضوی انجام شد و در ایام دهه کرامت بر اساس آمار حدود ۲ میلیون نفر به زیارت امام رضا(ع) آمدند، آن‌هم در چنین شرایطی که وضعیت اقتصادی و معیشتی مطلوب نیست.

وی ابراز کرد: استقامت و مقاومت ملت شریف ایران در طول انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس و حمایت از قدس شریف و دفاع از حریم و حرم و ایستادگی در برابر فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، نتیجه آموزه‌های زندگی امام علی بن موسی‌الرضا(ع) است؛ لذا دشمنان از همه ابزاری استفاده می‌کنند تا میان مردم و مضجع‌های نورانی و حیات آفرین ائمه اطهار(ع) جدایی ایجاد کنند.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: از امام رضا(ع) و میهمانان ایشان بابت کمبودها و قصورهای احتمالی عذرخواهی کرده و حلالیت می‌طلبم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار