کد خبر: 1089782
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند جریانات و رسانه هایی که امروز با یک جمله آیت الله رئیسی در پی ملتهب کردن فضا هستند، همان هایی هستند که در مقابل ناکارآمدی های دولت قبل سکوت کردند.
 

چندی پیش رئیس جمهور در مراسم نخستین رویداد خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران تاکید کرد که قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم، همین جمله گمانه زنی هایی را در سطح رسانه ای و افکار عمومی کشور ایجاد کرد.

بعد از سخنان رئیس جمهور مخالفان دولت تلاش کردند اینگونه القا کنند که دولت به دنبال گران کردن بنزین است و با این موضوع تلاش کردند فضای جامعه را ملتهب و به سمت ناامیدی سوق دهند.

برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند جریانات و رسانه هایی که امروز با یک جمله آیت الله رئیسی به دنبال این هستند تا فضا را ملتهب کنند، همان جریاناتی هستند که در آبان 98 و در ایام سرکار بودن دولت روحانی سکوت پیشه کرده و هیچ انتقادی نسبت به گران شدن یک شبه بنزین نداشتند.

این درحالی است که مسئولان دولت دوازدهم از ابتدای سال 98 بارها اعلام کردند که قصد افزایش بنزین را ندارند و حتی در نزدیکی اجرا شدن این طرح نیز بیژن زنگنه وزیر نفت دولت سابق به صراحت بحث افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد، با این حال در بامداد 24 آبان 98 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران آغاز سهمیه‌بندی بنزین و قیمت‌های جدید را اعلام کرد! موضوعی که باعث شد جامعه با یک شوک ناگهانی روبه رو شود و اعتراضاتی به این تصمیم دولت صورت گیرد.

ماجرا از جایی پیچیده تر شد که رئیس جمهور وقت به جای صحبت با مردم و اقناع آن ها از این طرح دولت، در مقابل دوربین حاضر شد و با خنده بیان کرد که « من هم مانند شما صبح جمعه متوجه گرانی قیمت بنزین شدم!»  همین حرف باعث ناراحتی بیشتر مردم شد؛ زیرا پذیرفتن صحبت های رئیس جمهور و شیوه مدیریتی و چگونگی اجرای طرح در آن برهه برای مردم قابل پذیرش نبود. باور اظهارات رئیس جمهور وقت مبنی بر اینکه از تصمیم به ان مهمی بی خبر بوده، برای کسی قابل پذیرش نبود و بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد بودند عالی ترین مقام اجرایی کشور، نمی تواند نسبت به اجرای چنین موضوع مهمی بی اطلاع باشد.

منتقدان دولت روحانی که تعدادشان کم هم نیست امروز معتقدند کسانی که به دولت سیزدهم خرده می گیرند و فشارهای رسانه ای علیه آن ایجاد می کنند در مقابل بی تدبیری های دولت قبل سکوت می کردند و حاضر نبودند کوچکترین انتقادی به دولت مورد حمایت خود داشته باشند.

برخی از کارشناسان سیاسی می گویند که دولت سیزدهم برخلاف دولت دوازدهم قبل از انجام طرح ها و سیاست های خود ابتدا جامعه را اقناع می کند که نمونه عینی آن اصلاح نظام پرداخت یارانه ای در کشور بود که قبل از اجرا تمام دولتمردان در رسانه ها نحوه اجرایی کردن آن را تشریح کردند و همچنین قبل از آزادسازی قیمت برخی کالاهایی اساسی، یارانه آن را به حساب مردم واریز کردند. 

دولتمردان می گویند منظور رئیس جمهور از بیان جمله «قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم» به هیچ وجه بحث افزایش قیمت بنزین یا کالای دیگری نیست بلکه مبارزه با فساد و ورود درست به مسئله خصوصی سازی ها بود. برهمین اساس دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با انتشار مطلبی نوشت: «وقتی رئیس‌جمهور از اراده قوی دولت برای مقابله با رانتخواران در عرصه خصوصی‌سازی خبر می‌دهد و از آن به عنوان «تصمیم سخت» یاد می‌کند، کاملا قابل درک است که ‌مفسدان برای انحراف افکار عمومی دست به کار شوند. شایعات را جدی نگیرید.»

بی شک امروز همه متوجه شده اند رویه دولت کنونی با دولت قبل در اداره کردن کشور کاملا متفاوت است. رئیس دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل دولت تاکید کرد که دولت اهل تصمیم های شبانه نیست و مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار خواهیم داد. رئیس دولت سیزدهم بارها تاکید کرده که « به همکارانم در دولت گفته‌ام افکار عمومی را در جریان تصمیمات دولت قرار دهند و مردم بدانند چیزی پنهان از آنها نداریم و آنها را در جریان تصمیمات دولت قرار خواهیم داد. دولت در کنار مردم است و اگر هم بخواهیم اقدامی در کشور انجام دهیم حتما مردم را محرم خواهیم دانست و به آن ها اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

مسئولان دولت سیزدهم معتقدند باید قبل از هر اقدام مهمی مردم را در جریان قرار داد و نباید کاری کرد که مردم صبح جمعه متوجه شوند که یک اتفاق مهم در کشور به واسطه تصمیم دولت رخ داده است. به نظر می رسد آیت الله رئیسی بر خلاف اتفاقاتی که در دولت یازدهم و دوازدهم افتاد تلاش دارد مردم را با اقدامات مهم دولت همراه سازد، برای همین هم می بینیم قبل و بعد از هر اقدام مهمی دولتمردان و وزرا را مکلف می کند که با حضور در جمع مردم و رسانه ها دلایل تصمیمات دولت را تبیین کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار