کد خبر: 1089756
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱

به خاطر طرح‌هایی که در دو سال گذشته در بحث برخورد با لوازم‌خانگی قاچاق در سطح عرضه اجرا شد، عرضه این کالا‌ها به فضای مجازی گرایش پیدا کرده‌است و از طریق شبکه‌های اجتماعی بازاریابی و تبلیغ می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پرهام‌فر، مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در خصوص طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی افزود: از ابتدای امسال برای پنج گروه عمده کالایی در حوزه قاچاق که هم سهم عمده‌ای در قاچاق دارند و هم ضربه جدی به تولید داخل وارد می‌کنند، هدف‌گذاری شده‌است.
وی گفت: هدف‌گذاری وزارت صمت شناسه‌گذاری ۵۳ گروه کالایی دیگر که عمده آن‌ها مشمول استاندارد اجباری و کالا‌های بسیار حساسی هستند و با امنیت جانی سر و کار دارند تا نیمه مرداد ماه است و با پایان فرایند شناسه‌گذاری و کد رهگیری، کالا‌های فاقد شناسه در بازار که منشأ قانونی دارد، فراخوان و با شناسه‌دار شدن قابل رصد می‌شود. دومین گروه که الان جلسات هماهنگی آن در وزارت صمت در حال برگزاری است، گروه لوازم خانگی است.
پرهام فر با اشاره به افزایش کشفیات قاچاق طی دو سال اخیر نسبت به سال‌های قبل گفت: «در سال ۱۳۹۹ کشفیات قاچاق در حوزه لوازم‌خانگی نسبت به سال قبل از آن با ۳۱۵ درصد افزایش بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال بود.»
قاچاق لوازم خانگی ۴/۱ میلیارد دلار
مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق کالا با بیان اینکه هم اکنون میزان قاچاق کالا در زمینه لوازم خانگی حدود ۴/۱ میلیارد دلار است، گفت: هم‌اکنون شاهد تغییر رفتار در نوع قاچاق هستیم. به این معنی که قبلاً قاچاق در سطح عرضه را بیشتر می‌دیدیم، اما به خاطر طرح‌هایی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در بحث برخورد با لوازم‌خانگی قاچاق در سطح عرضه اجرا شد، عرضه این کالا‌ها یک مقداری به فضای مجازی گرایش پیدا کرده و از طریق شبکه‌های اجتماعی بازاریابی و تبلیغ شده‌است و به صورت تحویل در منزل عرضه می‌شود.
پرهام فر افزود: به موازات این تغییر رفتار بازار رویکرد مبارزه با قاچاق هم کلاً عوض‌شده و از روش مبارزه سنتی که رویکرد کیس‌محور بود، به مبارزه چند لایه یعنی برخورد با قاچاق کالا از زمان ورود به کشور تا زمان عرضه علاوه بر نقطه کشف رسیده‌است.
وی گفت: دستور رئیس‌جمهور درباره لوازم خانگی بیشتر بر مقابله با سوء استفاده از معافیت‌های مبادی ورودی مانند معافیت‌های مرزنشینی و ته‌لنجی است که به قاچاق عمده کالا تبدیل شده‌است. با دستورالعمل جدید همه کالا‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور و بدون دریافت کدرهگیری و شناسه کالا در سطح کشور عرضه می‌شد، از ابتدای ورود به کشور ثبت و شناسه‌دار می‌شو‌د.
مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز افزود: در مرحله بعد حمل و نقل، نگهداری، توزیع و خدمات پس از فروش شامل این طرح می‌شود که بخشی از این‌ها در قانون جدید و از دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ لازم‌الاجرا شده‌است.
وی درباره تعیین جرم برای قاچاق کالا افزود: تا قبل از این فقط جرم حمل کالای قاچاق بود، الان طبق ماده ۲۰ اصلاحی جدید، وسیله حامل کالای قاچاق به اندازه ارزش کالای قاچاق جریمه مستقل به آن تعلق می‌گیرد، علاوه بر ارزش کالای قاچاق، برخورد‌ها شدیدتر و بازدارنده شده و حوزه حمل را شامل می‌شود.
پرهام فر درباره حذف کولبری و ته‌لنجی گفت: تجربه نشان داده حذف این رویه‌ها موفقیت‌آمیز نبوده‌است و باید با اعطای برخی معافیت‌ها به شرط ثبت کالا و دریافت کد رهگیری به دنبال ساماندهی آن باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار