کد خبر: 1088930
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
شکست قاطع جریان غربگرا در انتخابات لبنان
با اعلام نتایج نهایی انتخابات لبنان، حزب‌الله و متحدان با دستیابی به ۶۲ کرسی به اکثریت آرا دست یافتند. این تعداد کرسی از شمار کرسی‌های ۸ مارس در انتخابات سال ۲۰۱۸ کمتر است، ولی این کاهش کرسی‌ها به تعداد کرسی رقبای غربی حزب‌الله اضافه نکرده، بلکه در تحولی بی‌سابقه بین ۱۲ تا ۱۶ نامزد مستقل که عمدتاً مخالف فساد رهبران جریان غربگرای ۱۴ مارس هستند، وارد پارلمان شدند. منابع اسرائیلی تأیید می‌کنند که حزب‌الله همچنان پرنفوذ‌ترین جریان اثرگذار در لبنان باقی می‌ماند.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات لبنان، حزب‌الله و متحدان با دستیابی به ۶۲ کرسی به اکثریت آرا دست یافتند. این تعداد کرسی از شمار کرسی‌های ۸ مارس در انتخابات سال ۲۰۱۸ کمتر است، ولی این کاهش کرسی‌ها به تعداد کرسی رقبای غربی حزب‌الله اضافه نکرده، بلکه در تحولی بی‌سابقه بین ۱۲ تا ۱۶ نامزد مستقل که عمدتاً مخالف فساد رهبران جریان غربگرای ۱۴ مارس هستند، وارد پارلمان شدند. منابع اسرائیلی تأیید می‌کنند که حزب‌الله همچنان پرنفوذ‌ترین جریان اثرگذار در لبنان باقی می‌ماند.

به گزارش «جوان»، وزارت کشور لبنان روز سه شنبه نتایج نهایی رسمی را پس از شمارش آرای تمامی ۱۵ حوزه انتخاباتی اعلام و نسبت مشارکت را ۴۱درصد تعیین کرد. طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات حزب‌الله لبنان و جنبش امل ۳۱ کرسی به دست آورده‌اند، ولی با احتساب آرای متحدان حزب‌الله و امل، یعنی «التیارالوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) به رهبری جبران باسیل، وزیر خارجه پیشین لبنان و «تیار المرده» تعداد کرسی‌های این جریان، معروف به ۸ مارس به ۶۲ کرسی رسیده است. حزب‌الله و متحدان برای دستیابی به اکثریتی که بعد از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ از آن برخوردار بودند، به ۶۵ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی مجلس نیاز داشتند که به آن دست پیدا نکردند. با این حال، همچنان با بیشترین تعداد رأی در میان جریان‌های سیاسی، برنده قاطع انتخابات هستند. حزب‌الله در جنوب لبنان دو کرسی خود را از دست داده، ولی بیشترین ریزش کرسی‌ها را جریان ۱۴ مارس تجربه کرد. «القوات‌اللبنانیه» به رهبری سمیر جعجع ۲۰ کرسی، جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل ۱۸ کرسی و حزب سوسیال پیشرو به رهبری «تیمور جنبلاط» نیز ۹ کرسی به دست آوردند. حزب مسیحی «نیرو‌های لبنانی» به رهبری سمیر جعجع، از مخالفان حزب‌الله و نزدیک به عربستان توانست با کسب ۲۰ کرسی به بزرگ‌ترین گروه مسیحی پارلمان لبنان تبدیل شود، ولی بعید است با این تعداد کرسی بتواند چالش بزرگی مقابل حزب‌الله و متحدان به وجود بیاورد. مهم‌ترین تحول، دستیابی نیرو‌های مستقل به ۱۲ تا ۱۶ کرسی است که در انتخابات لبنان کم سابقه یا احتمالاً بی‌سابقه است.
حزب‌الله دنبال دولت ائتلافی
«محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در مراسم جشن پیروزی در انتخابات خطاب به جریان غربگرای ۱۴ مارس گفت: «اگر دولت ملی نمی‌خواهید، لبنان را به ورطه نابودی خواهید کشید»؛ موضعی که نشان می‌دهد حزب‌الله به‌رغم دستیابی به اکثریت، بر موضوع سنتی دولت وحدت ملی اصرار دارد. سعد الحریری رهبر جریان المستقبل که چند ماه قبل از انتخابات از فضای سیاسی کناره‌گیری کرده بود، در پیامی توئیتری انتخابات اخیر را «ورود خون تازه‌ای به حیات سیاسی» لبنان توصیف کرد و گفت که لبنان در آستانه نقطه عطفی جدید و یک پیروزی واقعی است. او گفته که خروج جریان سیاسی‌اش از فعالیت‌های انتخاباتی سبب به‌لرزه درآمدن ساختار‌های ناکارآمد سیاسی این کشور شده است. با این حال، این موضع حریری بیشتر شبیه به نوعی تعارف سیاسی است. روزنامه الاخبار لبنان نوشته که روز دو‌شنبه، در حوزه دوم بیروت که وارثان سعد حریری و نیز مهره‌های عربستان سعودی تلاش زیادی برای اجرای پروژه ضد حزب‌الله خود کرده بودند، از ساعت ۷ صبح که صندوق‌های رأی باز شد تا زمان بسته شدن آن‌ها در ۷ شب، صدای بالایی از سنی‌ها به گوش نمی‌رسید. روزنامه الدیار لبنان هم نوشته که در سایه تحریم انتخابات از سوی سعد حریری و جریان المستقبل میزان مشارکت سنی‌ها در این انتخابات بسیار پایین بود که به نفع جریان ۸ مارس است.
حزب‌الله تضعیف نشده
برخی منابع از سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری امریکا برای پیروزی جریان‌های غربگرا در انتخابات خبر داده‌اند. حسن هانی‌زاده در گفتگو با ایسنا گفته ایالات متحده با همکاری عربستان و امارات حدود ۴۰ میلیون دلار از چند ماه پیش تا روز انتخابات هزینه کردند تا بتوانند جریان قوات‌اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع را در این راه تقویت و پیروز میدان اعلام کنند. دیروز دیوید شنگر، سفیر سابق امریکا در لبنان هم ضمن تأیید حمایت از گروهی که او آن‌ها را جریان مستقل خوانده در یک مصاحبه تلویزیونی با یک شبکه محلی در بیروت گفت: «به نظر من جامعه مدنی تاکنون حدود ۱۰ کرسی به دست آورده است که این اتفاق خوبی است.» برخی منابع گفته‌اند شرایط اقتصادی که به خصوص بعد از انفجار سال ۲۰۲۰ بیروت در وخیم‌ترین وضع است، به نفع جریان‌هایی تمام شده که برای نخستین‌بار داخل مجلس شده‌اند. با این حال، اینکه آیا این جریان حداکثر ۱۶ نفری قادر به ایجاد تحول عمده‌ای خواهد بود یا نه، با، چون چرای جدی روبه‌رو است. دیوید شنگر دیروز تلویحا تأیید کرد که نتیجه انتخابات، مطابق آن چیزی نیست که امریکا به دنبال آن بوده است: «شاید اگر به نوعی متحد می‌شدند و به عنوان یک اپوزیسیون منسجم با جامعه مدنی وارد می‌شدند، می‌توانستند آرای بیشتری کسب کنند.» تایمز اسرائیل دیروز در گزارشی نوشت: «بلوک حزب‌الله اکثریت پارلمانی خود را در رأی‌گیری روز یک شنبه از دست داد - از ۷۱ کرسی به ۶۲ کرسی در این هیئت ۱۲۸ عضوی کاهش یافت - و حزب قویاً ضد حزب‌الله و ضد سوریه قوات لبنانی به بزرگ‌ترین گروه مسیحی در پارلمان تبدیل خواهد شد.
با این حال ژاک نریا، تحلیلگر خاورمیانه در مرکز روابط عمومی بیت‌المقدس به تایمز اسرائیل گفته است: «هرگونه انتظاری مبنی بر اینکه لبنان متحول شده یا اینکه تهدید حزب‌الله علیه اسرائیل در حال کاهش است، «تفکری رؤیایی» است.»‌مایکل هراری، سفیر سابق اسرائیل در قبرس، از مؤسسه میتویم نیز معتقد است «هیچ‌کس قرار نیست سلاح حزب‌الله را بگیرد؛ این موضوع اصلاً در دستور کار نیست.» همچنین دیوید داوود، کارشناس لبنان در شورای آتلانتیک، می‌گوید: «نتیجه این انتخابات پارلمانی، هر چه که باشد، هرگز تأثیر عمده‌ای بر نفوذ حزب‌الله در داخل کشور نخواهد داشت». به گفته داوود، آن‌ها (حزب‌الله) از طرق مختلف، توانسته‌اند زرادخانه (تسلیحاتی) خود را حفظ و زیرساخت‌های سازمانی خود را توسعه دهند و به کار‌هایی در سوریه، عراق و یمن دست بزنند که این کارشناس اسرائیلی آن‌ها را «ماجراجویی» نامیده است. همچنین آموس گیلاد، مدیر اجرایی مؤسسه سیاست و استراتژی در دانشگاه رایشمن هرتزلیا می‌گوید: «بین بیروت و مرز [اسرائیل]۱۵ هزار موشک وجود دارد و کسی که آن‌ها را عملیاتی می‌کند نصرالله است. حزب‌الله تنها بازیگری است که در آنجا سازماندهی شده است.» گیلاد می‌گوید: «انتخابات این مسائل را حل نمی‌کند. نتایج به گونه‌ای است که یا حزب‌الله رهبری می‌کند یا از این بحران [اقتصادی]برای قوی‌تر شدن استفاده می‌کند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار