کد خبر: 1079872
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد
به گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ۲۷۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در ۱۱ ماهه سال‌جاری ايجاد شده و در صورت تداوم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال، ۳۰۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال محقق می‌شود.

به گزارش جوان آنلاين، مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در نشست خبری با بیان اینکه کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی را برنامه‌ریزی کرده بود، گفت: تا ابتدای اسفند ماه ۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و امیدواریم با ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها به طرح‌های معرفی شده مددجویان، وعده ۳۰۰ هزار فرصت شغلی محقق شود.

 

وی با اشاره به اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۰ به طرح‌های اشتغال مددجویان، اضافه کرد: تاکنون ۷۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به طرح‌های شغلی مددجویان تخصیص یافته و مابقی تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به برگزاری نشست شورای عالی اشتغال اشاره کرده و ادامه داد: بر اساس مصوبات این شورا که نخستین جلسه آن در دولت جدید با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با توجه به تجارب کمیته امداد در حوزه اشتغال، این نهاد مکلف به ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ شده است.

 

وی بسترسازی برای فراهم کردن زمینه ایجاد ۵۰۰ هزار شغل در سال آینده را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی باید زمینه پرداخت تسهیلات برای مددجویان فراهم شود. همچنین رایزنی‌هایی با مجلس شورای اسلامی برای تخصیص منابع مورد نیاز انجام داد‌ه‌ایم که این جلسات موثر بوده است.

 

فیروزآبادی اختصاص تسهیلات متناسب با این ماموریت بزرگ را خواستار شد و تاکید کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان در سال آینده پیش‌بینی شده است که معتقدیم این رقم تا ۳۵ هزار میلیارد تومان قابل افزایش است و امیدواریم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با تاکید بر ضرورت تسهیل در شرایط ضمانت وام مددجویان، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری بانک مرکزی تغییراتی در راستای ضمانت بانکی مددجویان و نیازمندان فراهم شود چرا که شرایطی که هم‌اکنون برای پرداخت وام و تسهیلات از سوی بانک‌های عامل در نظر گرفته شده است شرایط سختی را برای اقشار ضعیف‌تر ایجاد کرده است. تقاضای ما از دولت و بانک مرکزی این است که به سمت اعتبارسنجی افراد حرکت کنند.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق ضمانت وام مددجویان در کمیته امداد گفت: بنا داریم ضمانت پرداخت تسهیلات به مددجویان را از این طریق تامین کنیم که خوشبختانه کمیسیون تلفیق مجلس با این بخش موافق است و امیدواریم با مصوبه مجلس و با همکاری بانک مرکزی این کار اجرایی شود.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد: یکی دیگر از شرایط فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای مددجویان، موضوع صدور مجوزهای لازم در فرآیند اشتغال است که امیدواریم این بخش نیز تسهیل شود. در این زمینه گشایش‌هایی انجام شده و قرار است کسب و کار خانگی به سرعت مجوز دریافت کنند.

 

فیروزآبادی با بيان اینکه افزایش درآمد مددجویان از طرح‌های اشتغال یکی از سیاست‌های کمیته امداد در سال آینده است، گفت: تلاش خواهیم کرد درآمد مددجویان از اشتغال در سال آینده افزایش پیدا کند که در همین زمینه طرح هایی را از جمله اجرای طرح‌های زنجیره‌ ارزش را در دستور کار داریم.

 

وی با تاکيد براینکه طرح راهبری شغلی با هدف تشکیل زنجیره ارزش در سال آینده تقویت خواهد شد، تصریح کرد: باید مشاغلی ایجاد کنیم که زنجیره فقر را قطع کنند که نوغانداری و فرش دستباف از جمله این موارد است.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزایش تسهیلات اشتغال مددجویان را خواستار شد و اضافه کرد: سقف تسهیلات بانکی اشتغال هم‌اکنون ۱۰۰ میلیون تومان است که معتقدیم برای برخی رشته‌های مشخص شده همچون دامپروری، صیادی و ... که ۲۰ عنوان را شامل می‌شود، سقف تسهیلات به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

 

فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت مهارت‌آموزی مددجویان ادامه داد: در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده تا مهارت‌آموزی با کیفیت و متناسب با نیاز بازار برای جوانان پیگیری شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی باید منجر به درآمد شود و در کمیته امداد افرادی که گواهینامه مهارتی نداشته باشند، وارد فرآیند اشتغال‌زایی و ارائه تسهیلات نخواهند شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار