کد خبر: 1077378
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
پس از پاسخ به روسیه
امریکا و ناتو سرانجام پاسخ خود را به بسته پیشنهادی روسیه برای استقرار امنیت در شرق اروپا به مسکو ارائه کردند، اما پس از آنکه پاسخ واشنگتن به دست مقامات مسکو رسید، نه فقط از شدت تنش‌ها در شرق اروپا کاسته نشد

امریکا و ناتو سرانجام پاسخ خود را به بسته پیشنهادی روسیه برای استقرار امنیت در شرق اروپا به مسکو ارائه کردند، اما پس از آنکه پاسخ واشنگتن به دست مقامات مسکو رسید، نه فقط از شدت تنش‌ها در شرق اروپا کاسته نشد، بلکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه درباره احتمال وقوع جنگ گفت: مسکو اجازه نخواهد داد که منافع امنیتی‌اش نادیده گرفته شود. حتی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا صراحتاً پیش‌بینی کرده که وقوع جنگ در اوکراین طی ماه آتی میلادی محتمل است. گویی غربی‌ها به جای صحنه‌آرایی دیپلماتیک اکنون ترجیح می‌دهند در میدان جنگ وارد تقابل با مسکو شوند.

به گزارش «جوان»، پس از حدود یک ماه که مسکو پیشنهادات امنیتی خود را درباره وضعیت ثبات امنیتی به اروپا و امریکا ارائه داد، روز چهار شنبه واشنگتن و ناتو پاسخ‌های خود را به بسته پیشنهادی روسیه ارائه دادند، اما این پاسخ نتوانسته جوابی برای کاهش تنش‌ها در شرق اروپا باشد.
پاسخ امریکا هنوز علنی نشده، اما گفته شده امریکا در پاسخ خود درخواست اصلی روسیه را برای خودداری از بررسی درخواست پیوستن اوکراین به پیمان نظامی ناتو رد کرده، هرچند تأکید دارد که «مسیر جدی دیپلماتیک» پیش پای روسیه گذاشته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز گفت که پاسخ رسمی امریکا به درخواست‌های اخیر روسیه «اصول اساسی» امریکا را روشن می‌کند؛ از جمله در مورد حاکمیت ملی اوکراین و حق این کشور در پیوستن به ائتلاف‌های امنیتی مثل ناتو.
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه یک روز بعد از پاسخ امریکا در روز پنج شنبه گفت: من به جای کسانی که این پاسخ را نوشته‌اند، شرمنده‌ام. سرگئی لاوروف گفت: پاسخ ناتو به پیشنهادات روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی در مقایسه با پاسخ امریکا که تقریباً یک مدل دیپلماتیک داشت، بسیار ایدئولوژیک است.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به پاسخ نامناسب غربی‌ها به بسته پیشنهادی مسکو افزود: من در داخل پرانتز ذکر می‌کنم که با توجه به یادداشتی که از ناتو برای ما ارسال شد، پاسخ امریکایی‌ها تقریباً الگویی از تناسب دیپلماتیک داشت. پاسخ ناتو آنقدر ایدئولوژیک است که من برای کسی که این پاسخ‌ها را نوشته، ابراز تأسف می‌کنم.
وزیر امور خارجه روسیه درباره احتمال وقوع جنگ نیز گفت: اگر جنگ به روسیه بستگی داشته باشد، جنگی رخ نخواهد داد، اما مسکو اجازه نخواهد داد منافع امنیتی‌اش نادیده گرفته شود و ما اجازه نمی‌دهیم که به منافع ما حمله شود.
هشدار بایدن درباره حمله روسیه
پس از ارائه پاسخ واشنگتن و ناتو به روسیه، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هشدار داده است که احتمال حمله روسیه به اوکراین در ماه آینده وجود دارد.
همچنین «امیلی هورنای»، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت که رئیس‌جمهور این کشور «علناً و ماه‌هاست که در مورد احتمال حمله هشدار داده است.» در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن در خلال گفت‌وگوی خود، آمادگی امریکا و متحدان و شرکایش را برای دادن پاسخ قاطع در صورت حمله روسیه به اوکراین اعلام کرده است.
با این حال سایت خبری امریکایی آکسیوس به نقل از منابعی که نام‌شان را اعلام نکرده، گزارش کرده که بایدن و زلنسکی، رؤسای جمهور امریکا و اوکراین در تماس تلفنی درباره قریب‌الوقوع بودن حمله اختلاف‌نظر داشته‌اند. «متیو چَنس» خبرنگار سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های اوکراینی که نام‌شان فاش نشد، گزارش داد: «بایدن به زلنسکی گفت که حمله روسیه به محض ایجاد شرایط مناسب قطعی است. بایدن گفت که روسیه تلاش خواهد کرد کی‌یف را اشغال کند و از زلنسکی خواست برای این امر آماده شود.»
ماهیگیری واشنگتن از آب گل‌آلود
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا پنج شنبه در گفتگو با رادیوی ملی امریکا ضمن اشاره به خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا و کشور آلمان گفت: «اگر روسیه به نحوی به اوکراین حمله کند، خط لوله نورد استریم‌۲ اجرایی نخواهد شد.»
از آنجا که خط لوله گازی نورداستریم ۲ قرار است بخش قابل‌توجهی از نیاز‌های انرژی آلمان را تأمین کند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز وابستگی آلمان به گاز روسیه را نادیده نگرفته و بر تعامل با آلمان برای متوقف کردن این طرح تأکید کرد.
همچنین برخی مقام‌های آلمان هم از احتمال تحریم طرح خط لوله گازی نورداستریم ۲ در صورت حمله روسیه به اوکراین خبر داده‌اند و «آنالنا بوئرباک»، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی در پارلمان این کشور گفت: «کشور‌های غربی در حال تهیه یک بسته تحریمی علیه روسیه هستند که ممکن است شامل خط لوله نورد استریم‌۲هم باشد.»
خط لوله نورد استریم‌۲ که ۱۲۲۵ کیلومتر طول دارد، از راه دریای بالتیک گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل می‌کند. احداث این خط لوله پنج سال طول کشیده و ۱۱ میلیارد دلار هزینه داشته است. هدف از احداث این خط لوله، دو برابر کردن ظرفیت صادرات گاز روسیه به آلمان است. در حال حاضر، راه‌اندازی این خط لوله به علت مغایرت با بعضی از قوانین آلمان با تأخیر مواجه شده است. نورد استریم ۲ در سپتامبر تکمیل شد، اما هنوز فعال نشده است، چون سازمان‌های ناظر بر مقررات آن را تأیید نکرده‌اند. اتحادیه اروپا یک سوم نیاز نفت خام و گازش را از روسیه تأمین می‌کند و امریکا در تلاش است منابع جایگزینی را برای آن پیدا کند. سه شنبه گذشته نیز که کاخ سفید اعلام کرد که امیر قطر را برای دیدار با بایدن با واشنگتن دعوت کرده است، بسیاری گفتند که دعوت امیر قطر به واشنگتن به رایزنی‌ها درباره تأمین گاز مورد نیاز اروپا از سوی قطر در میانه تشدید تنش‌ها با روسیه مرتبط است. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که این سفر فرصتی برای مشورت در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه دو طرف از جمله تضمین ثبات عرضه جهانی انرژی است. با این حال منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: حتی اگر عرضه بیشتر گاز به اروپا منافع سیاسی برای قطر به همراه داشته باشد، این کشور حوزه خلیج فارس نمی‌خواهد شراکت‌های آسیایی خود را به خطر بیندازد و در صورت مختل شدن جریان صادرات گاز روسیه به اروپا، قادر نخواهد بود عرضه گاز طبیعی را به این منطقه به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار