کد خبر: 1077374
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
توضیحات معاون فنی صداوسیما درباره حادثه پنج‌شنبه
نفـوذ به پخش شبکه‌هــای رادیـو و تلـویـزیـونی از طـریق امـکانـاتـی که از قبـل روی سیستـم‌هـا در نظـر گـرفته بـودند، اتفاق افتاده است.
محمد صادقی

نفـوذ به پخش شبکه‌هــای رادیـو و تلـویـزیـونی از طـریق امـکانـاتـی که از قبـل روی سیستـم‌هـا در نظـر گـرفته بـودند، اتفاق افتاده است.
رضا علیدادی، معاون فنی صداوسیما درباره حادثه روز پنج‌شنبه که باعث اختلال در پخش شبکه یک سیما و شبکه‌های رادیویی «جوان»، «قرآن»، «پیام» و «آوا» شد، گفت: «به نظر می‌آید این اتفاق یک کار ساده نیست، فوق‌العاده پیچیده است و تنها صاحبان این تکنولوژی می‌توانند از بک‌دور‌ها و امکاناتی که از قبل روی سیستم‌ها در نظر گرفته‌اند، بهره‌برداری کنند و صدمه بزنند.»
معاون رسانه ملی همچنین از پیگیری این مسئله خبر داد و تأکید کرد: «همکاران ما در حال بررسی هستند تا علت و محدوده مشکل را پیدا و اعلام کنیم.»
روز پنج‌شنبه برای چند ثانیه، پخش شبکه اول سیما دچار اختلال شد و تصاویر سران گروه تروریستی منافقین از این شبکه پخش شد. همزمان نیز چند شبکه رادیویی دچار حملات مشابهی شدند.
برخی گمانه‌زنی‌های اولیه احتمال «هک» سامانه‌های پخش صداوسیما را مطرح کرده‌اند، با این حال توضیحات معاون فنی صداوسیما این فرضیه را تقویت می‌کند که نفوذ به سیستم‌های صداوسیما ناشی از یک طراحی قبلی بوده که امکانات آن از پیش جای‌گذاری شده بوده است.
با وجود گذشت دو روز از واقعه روز پنج‌شنبه، هنوز روابط عمومی صداوسیما توضیحی درباره اقدامات انجام‌شده ارائه نکرده است. این سکوت باعث شده است رسانه‌ها حدسیات خود را مطرح کنند. از جمله سایت تبیان که در مطلبی فرضیه «هک» را رد کرده و نوشته است: «سیستم‌های فنی و پخش صداوسیما کاملاً ایزوله است و پروتکل‌های امنیتی قابل قبولی دارد و امکان دسترسی از طریق اینترنت ندارد. منافقین توانسته‌اند از طریق سامانه پخش برنامه‌های بازرگانی و بخش‌های ضبطی رادیویی برای لحظاتی روی آنتن صداوسیما خودنمایی کنند.» مهر نیز در گزارش مشابهی موضوع «هک» را غیرممکن دانسته و نوشته است: «با توجه به بسته بودن سیستم‌های رایانه‌ای پخش، احتمال حمله هکری بسیار پایین است، چراکه این سیستم‌ها امکان دسترسی از طریق اینترنت را ندارند. یکی از کارشناسان مطلع در گفتگو با مهر اعلام کرد، احتمال می‌رود کد‌های مخرب از طریق عامل انسانی به این سیستم‌ها وارد شده باشند. در این خرابکاری، هیچ کدام از برنامه‌های زنده صدا و سیما مختل نشده است، اما منافقین توانسته‌اند هنگام پخش آگهی‌های بازرگانی و برنامه‌های ضبط شده، برای لحظاتی خودنمایی کنند.»
در ماجرای اختلال در پخش شبکه یک سیما، باکس آگهی این شبکه مورد حمله قرار گرفت و صداوسیما در روز پنج‌شنبه سایر باکس‌های آگهی را حذف کرد تا از تکرار حادثه مشابه جلوگیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار