کد خبر: 1076982
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و همزمانی آن با رزمایش ایران، چین و روسیه نشانه تعامل در ابعاد مختلف با پیام‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.
فؤاد ایزدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه سه کشور روسیه، ایران و چین زیرفشار‌ها و تحریم‌های غیرقانونی امریکا هستند، اظهار داشت: تحریم‌های امریکا برخلاف انتظار این کشور منجر به نزدیک شدن روابط سه قدرت منطقه‌ای شده است.
وی با بیان اینکه رزمایش اخیر این سه قدرت منطقه‌ای در شمال اقیانوس آرام حاوی نکات ویژه‌ای است، بیان داشت: کشور‌های منطقه با روسیه و چین روابط بسیار خوبی دارند. روابط این دو کشور با ایران در حوزه نظامی ابعادی وسیع دارد که برخی کشور‌های منطقه هرگز در این سطح با روسیه و چین رابطه نظامی پیدا نخواهند کرد. این موضوع نشان‌دهنده جایگاه ویژه ایران نزد روسیه و چین در تعاملات بین‌المللی است.
ایزدی ادامه داد: همکاری نظامی مشترک چین و روسیه با ایران، نشانه دشمنی روسیه و چین با کشور‌های منطقه نیست بلکه این پیام را به حاکمان منطقه می‌دهد که سه کشور به درجه‌ای از همکاری‌های مشترک رسیده‌اند که بروز آن در تعاملات نظامی نمایان شده است. این کارشناس مسائل بین‌الملل به سفر رئیس‌جمهور به روسیه اشاره کرد و گفت: همزمانی برگزاری این رزمایش با سفر رئیس‌جمهور به روسیه اتفاقی نبوده است.
در دنیای سیاست کمتر مسئله‌ای رخ می‌دهد که اتفاقی باشد. بدون شک این سفر و همزمانی آن با رزمایش سه قدرت برتر نظامی منطقه می‌تواند نشانه‌ای از تعامل ایران، چین و روسیه در ابعاد مختلف با پیام‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.
وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۴ بیان کرده بود نیاز به همکاری نظامی و امنیتی در قاره آسیا میان کشور‌های آسیایی داریم. برداشت ما از این اظهارات این است که همانطور که اروپا ناتو در اختیار دارد، در آسیا هم ناتوی آسیایی باید شکل بگیرد. ایزدی ادامه داد: این نیاز برای تشکیل ناتوی آسیایی هم در چین، هم در ایران و هم در روسیه دیده می‌شود. دلیلی که این سه کشور برای شکل‌گیری ناتوی آسیایی دارند، این است که اگر اتفاقی در اروپا رخ دهد، ناتو دخالت می‌کند، بنابراین اگر در آسیا مسئله‌ای ایجاد شود، بدون نیاز به حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای این ناتوی آسیایی باشد که در موضوع ورود کند. این کارشناس برجسته مسائل بین‌الملل بیان داشت: اگر الان ما در یمن درگیری داریم، اگر ناتوی آسیایی وجود داشت نیاز به حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای نبود. امیدواریم این همکاری‌های نظامی منجر به همکاری‌های بیشتر کشور‌های منطقه برای برطرف کردن چالش‌هایی شود که با آن رو به‌رو هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار