کد خبر: 1076351
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر:
روز گذشته و همزمان با برپایی مراسم قرعه‌کشی جدول اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، خبر میزبانی برج میلاد از این رخداد سینمایی اعلام شد.
محمدصادق عابدینی

روز گذشته و همزمان با برپایی مراسم قرعه‌کشی جدول اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، خبر میزبانی برج میلاد از این رخداد سینمایی اعلام شد.
یک روز پس از اعلام برپایی جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو، جشنواره فیلم فجر با تغییر رویکرد ۱۸۰ درجه‌ای، دوباره میزبانی را به برج میلاد سپرد. اعتراض اهالی رسانه به میزبانی پردیس چارسو و پیگیری‌های رئیس سازمان سینمایی از دلایل بازگشت جشنواره به برج میلاد بود.
روز گذشته و با انجام مراسم قرعه‌کشی که در محل موزه سینما برگزار شد، جدول نمایش فیلم‌های حاضر در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر مشخص شد. در این دوره از جشنواره که از ۱۱ تا ۲۱ بهمن برگزار خواهد شد، در هر روز دو فیلم سینمایی اکران خواهد شد.

مشخص شدن چینش فیلم‌های فجر
بنا بر سنت چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر، نوبت اکران فیلم‌ها بر مبنای قرعه مشخص شد. قرعه‌کشی باعث از بین رفتن گلایه فیلمسازانی شده است که پیش از این و بنا به تصمیم دبیرخانه جشنواره، در روز‌های پایانی فجر اکران می‌شدند و فرصت خوبی برای دیده شدن و فضا‌سازی رسانه‌ای نداشتند.
در مراسم روز گذشته که با حضور اهالی رسانه و صاحبان آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، جدول اکران‌ها در ۱۰ روز برگزاری رویداد سینمایی فجر مشخص شد. به قید قرعه، اولین فیلمی که در جشنواره فجر امسال اکران خواهد شد، «بیرو» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی است. این فیلم با نگاهی به زندگی علیرضا بیرانوند، دوازه‌بان تیم ملی فوتبال ساخته شده است. در سانس دوم روز اول، فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان اکران می‌شود. در روز‌های بعدی به ترتیب فیلم‌های «علفزار» و «شادروان»، «برف آخر» و «لایه‌های دروغ»، «ملاقات خصوصی» و «ماهان»، «بی‌مادر» و «دسته دختران»، «شب طلایی» و «هناس»، «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی (باکری)»، «بی‌رؤیا» و بدون قرار قبلی، «شهرک» و «۲۸۸۸»، «ضد» و «خائن کشی»، «درب» و «نمور» اکران خواهند شد.
در این مراسم یاد و خاطره سینماگران درگذشته و خبرنگاران فقید حوزه سینما گرامی داشته شد.

جشن فرهنگی سینمای ایران
در پایان مراسم قرعه‌کشی اکران‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، مسعود نقاش‌زاده، دبیر این دوره از جشنواره در سخنانی گفت: جشنواره فیلم فجر بهترین و بزرگ‌ترین جشن فرهنگی سینمای ایران است که با اهتمام سینماگران برگزار می‌شود. از همه هنرمندانی که آثار خود را ارائه کردند، ممنون هستم. فیلم‌هایی که بیرون جشنواره ماندند هم آثاری بسیار وزین بودند، اما همواره در هر مسابقه‌ای عده‌ای بیرون می‌مانند.
نقاش زاده در انتهای سخنانش ابراز امیدواری کرد که همه بتوانند از این گردهمایی بزرگ سینمای ایران لذت ببرند.

بازگشت جشنواره به میلاد
میزبانی چهلمین جشنواره فیلم فجر به برج میلاد رسید. این خبر همزمان با برگزاری مراسم قرعه‌کشی اکران‌های جشنواره فیلم فجر اعلام شد. روابط عمومی جشنواره فجر با اعلام میزبانی میلاد از رویداد سینمایی فیلم فجر نوشت: «در جلسه مشترک معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و رئیس سازمان سینمایی کشور و دبیر جشنواره، خانه جشنواره به برج میلاد برگشت.» در این گزارش آمده است: «در پی تعاملات بین شهرداری با سازمان سینمایی و قول مساعد مبنی بر حل مشکلات برج میلاد به طور شبانه‌روزی از سوی همکاران شهرداری، برج میلاد و مؤسسه سینما شهر برای رفع اشکالات و فراهم شدن شرایط زیرساختی خانه جشنواره چهلم به میلاد برمی‌گردد.» در این جلسه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ضمن تأکید بر لزوم هم‌گرایی مراکز و دستگاه‌های مختلف فرهنگی در برگزاری باشکوه جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: «فجر ظرفیت بی‌بدیل سینمای ایران و جشن‌های انقلاب است. جشنواره فیلم فجر گرانیگاه سینمای ایران است و با برگزاری باشکوه این رویداد زمینه‌های لازم برای شکوفایی سینمای ایران را فراهم می‌آوریم.» در این جلسه، امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز با اعلام آمادگی شهرداری برای تأمین شرایط مورد نیاز میزبانی و رفع اشکالات عنوان کرد: «با همکاری این مجموعه و تعامل با همکاران سازمان در مؤسسه سینماشهر به زودی موارد مطرح شده برای استاندارد‌های برگزاری حل می‌شود.»
نقاش‌زاده، دبیر جشنواره نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد مهم سینمایی گفت: کرونا در دو سال اخیر شرایط را برای سینمای ایران و مدیران فرهنگی تلخ کرده است. برخی امکانات سینمایی در این دوران دچار اختلال شده و نیاز است تمام دستگاه‌ها برای رفع این مورد وارد عمل شوند. در این جلسه مقرر شد با همکاری سازمان سینمایی و شهرداری تهران، تعاملات خوبی در زمینه فعالیت‌های سینمایی انجام شود.

برگزاری نشست گفتمان گام دوم سینما
در ادامه برگزاری نشست‌هایی با عنوان «گام دوم سینما» که از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی برگزار می‌شود، کارشناسان و صاحبنظران در این هفته موضوع «تأثیرات جشنواره فیلم فجر بر اقتصاد سینمای ایران» را بررسی می‌کنند.
در این جلسه، حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما گفت: «من اعتقاد دارم لزومی به برگزاری این تعداد کثیر جشنواره‌های سینمایی در طول سال نیست. می‌توان بودجه این امور را به سالن‌سازی اختصاص داد. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند که چرخه اقتصادی سینمای ایران فلج شود. در گذشته گاهی می‌دیدیم که فیلم‌ها به الف، ب و ج رده‌بندی می‌شدند و فیلم‌هایی که در رده الف بودند، هفت هفته بر پرده می‌ماندند، اما فیلم‌های رده ج به سرعت از پرده پایین می‌آمدند و نکته قابل بحث این است که این رده‌بندی‌ها ارتباطی با سلیقه مخاطب پیدا نمی‌کرد و اتفاقاً فیلم‌هایی که می‌توانستند گردش اقتصادی ایجاد کنند، عملاً خارج از گود می‌ماندند.»
در این جلسه، محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی است، گفت: «متأسفانه می‌بینیم که در روند اکران به این نکته توجه نمی‌شود و ما باید ریل‌گذاری برای تعدد مخاطب ایجاد کنیم.»
قاسمی ادامه داد: «هر وقت نگاه ما از مردم فاصله بگیرد، اتفاقات خوبی برای آثارمان رخ نمی‌دهد. باید بدانیم که فروش و جایگاه کیفی آثار می‌توانند هم‌عرض هم باشند و به صورت موازی پیش بروند.» این تهیه‌کننده تأکید کرد: «باید سیاست‌های کلی جشنواره ثابت بماند، وگرنه در نهایت سینمای ایران و فیلم‌های ایران از بین می‌روند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار