کد خبر: 1076207
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
محمدرضا کائینی منتشر کرد
از جمله خصال شهید سید مجتبی نواب صفوی رهبر فدائیان اسلام، علاقه اش به لباس روحانیت بود.

از جمله خصال شهید سید مجتبی نواب صفوی رهبر فدائیان اسلام، علاقه اش به لباس روحانیت بود. هماره آن را، "کسوت سیادت" خویش می نامید و هیچگاه در مجامع عمومی، بدون آن ظاهر نشد. هر چند در پوشش این لباس، ابتکاراتی نیز داشت. مثلا: به گونه ای خاص عمامه می بست و گاه از پارچه سبز، برای دستار خویش استفاده می کرد و در مواقعی نیز، کفش بنددار می پوشید، که به راحتی بتواند حرکت کند و حتی بگریزد!
القصه، پس از دستگیری او در آذرماه سی و چهار، از اولین دستورات فرماندار نظامی تهران، این بود که لباس روحانی اش را بستانند و به جای آن، پالتویی به برش کنند! احتمالا به قصد تحقیر وی، یا عدم برانگیختن حساسیت روحانیت. در آغازین روز از دادگاه بدوی، هنگامی که نواب پا به محلِّ آن نهاد و عکاسان مطبوعات را دید، بلافاصله شال خویش را از کمر باز کرد و خواست تا آن را به سر ببندد. در همین حین عکاس روزنامه اطلاعات، به ثبت لحظه مبادرت کرد. (تصویر ذیل آمده). بلافاصله یکی از افسران حاضر، به سوی او رفت و به جبر، شال را از دستش درآورد! نواب اما به خروش آمد: " به جدم قسم، با همین لباس به شهادت خواهم رسید!". دیری نپائید که آرزوی او محقق گشت و‌ در نیمه شب ظلمانی بیست و ششم دی ماه، به عنوان خواسته پیش از اجرای حکم، جامه اش را طلب کرد که با آن، به دیدار حق نائل شود. آنان که در آن لحظات، او را دیده اند، شادی اش را از بازستاندن لباس روحانی، به تاریخ سپرده اند!

این شمه ای از حالات و مقامات رهبری شجاع و پرصلابت بود، که در بی ثباتی فرهنگی و سیاسی ایران، در دهه بیست و نیمه اول دهه سی، شعار: "همه کار و همه چیز، تنها برای خدا" را سر داد! روحش شاد و یادش گرامی باد.

تصویری کمتر دیده شده از شهید نواب صفوی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار