کد خبر: 1075999
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
سید رحیم نعمتی

روسیه طی هفته قبل سه نشست کاری فشرده و پی‌درپی با غرب داشت؛ اول ۱۰ ژانویه نشست هیئت‌های روسیه و امریکا در ژنو، دوم ۱۲ ژانویه تشکیل شورای روسیه- ناتو در بروکسل و سوم ۱۳ ژانویه نشست روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین بود. می‌توان به طور خلاصه گفت که موضوع اصلی هر سه نشست تضمین‌های امنیتی است که روسیه درخواست کرده تا تهدید غرب را در مرز‌های خود خنثی کرده باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که سه نشست مختلف در شهر دیپلماتیک اروپایی نتیجه‌ای برای روسیه نداشت تا این کشور هم مجبور شود برای نشان دادن جدیت خود دست به مانور اعلام نشده‌ای در روز جمعه ۱۴ ژانویه در مرز با اوکراین بزند. واکنش امریکا و متحدان اروپایی‌اش به این مانور قابل انتظار است، اما مسئله اینجا است که دولت امریکا چه گزینه‌ای در برابر آن دارد.
امریکا پیش از این گزینه تحریم‌های اقتصادی بیشتر و شدیدتر را علیه روسیه مطرح کرده بود، اما حالا رو به سازمان ملل آورده و مدعی است که از شورای امنیت برای واکنش به روسیه استفاده می‌کند. خبرگزاری فرانسه با دو مقام امریکایی مصاحبه کرده که این موضوع را مطرح کرده‌اند و خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود. این دو گفته‌اند که در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا به دنبال «پاسخ مناسب در شورای امنیت» خواهد بود و حتی مدعی شده‌اند که امریکا از حالا رایزنی با دیگر اعضای شورای امنیت را شروع کرده است. شکی نیست که امریکا در این موضوع می‌تواند روی حمایت متحدان اروپایی خود در این شورا و به خصوص دو کشور دارنده حق وتو، بریتانیا و فرانسه، حساب کند، اما دو مسئله قابل توجه در این مورد وجود دارد؛ اول اینکه چرا امریکا به شورای امنیت متوسل شده و دوم اینکه آیا این گزینه نتیجه‌ای برای امریکا دارد.
توسل امریکا به شورای امنیت بی‌شک به این دلیل است که واشنگتن متوجه شده گزینه‌های تحریم اقتصادی تأثیری بر عزم مسکو برای تضمین امنیتش ندارد. هرچند که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، در نشست ویدئویی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، همتای خود را تهدید به تحریم‌های شدید اقتصادی و «بهای سنگین» کرد، اما معلوم است که نیاز اروپا به منابع انرژی روسیه و روابط اقتصادی نزدیک روسیه با چین باعث می‌شود این گزینه نتواند چندان نقشی در بحران فعلی بین روسیه و غرب داشته باشد. از سوی دیگر، گزینه نظامی نیز به طور کلی روی میز نیست، زیرا مشخص است که امریکا به خاطر اوکراین یا هر کشور دیگری حاضر نمی‌شود تا مستقیما با روسیه وارد جنگ بشود و خطر جنگی فراگیر با پیامد‌هایی نامعلوم را به جان بخرد.
بنابراین، توسل امریکا به شورای امنیت بیش از هر چیز از سر ناچاری است، اما باید گفت که این گزینه نیز فایده‌ای به حال امریکا و متحدان ندارد. نه تنها حق وتوی روسیه مانع جدی بر سر راه این گزینه است، بلکه حمایت چین از روسیه باعث می‌شود توسل امریکا به شورای امنیت فقط باعث عمیق‌تر شدن شکاف موجود بین شرق و غرب در این شورا شود. تنها نتیجه این کار تنش در شورا و مجادلات شدید بین روسیه و امریکا است که همراه با حمایت پکن در یک سو و بریتانیا و فرانسه در سوی مقابل خواهد بود. شاید به این دلیل است که خبرگزاری فرانسه به نقل از این دو مقام امریکایی از «گفت‌وگوی علنی بین امریکا و روسیه» گفته که به معنای رودررویی صریح بین این دو است، اما به جز این، نمی‌توان انتظار پیامد دیگری را داشت. به عبارت دیگر، امریکا نمی‌تواند با توسل به شورای امنیت نه تنها قطعنامه، بلکه حتی بیانیه غیرالزام‌آوری را برای مقابله با روسیه به دست بیاورد و مسلم است که نتیجه استفاده از این گزینه جز یک شکست دیپلماتیک برای امریکا چیز دیگری نخواهد بود؛ بنابراین و با توجه به ناکارآمدی گزینه‌های اقتصادی، نظامی و توسل به شورای امنیت، امریکا در برابر بحران فعلی با روسیه دستش خالی‌تر از گذشته است و میز امریکا به وضوح خالی از گزینه‌ای جدی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار