کد خبر: 1075998
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
با اتهام‌زنی دوباره به آماده شدن روسیه برای حمله به اوکراین
به‌رغم اینکه روس‌ها گفته‌اند قصدی برای حمله به خاک اوکراین ندارند، غربی‌ها بر طبل جنگ با مسکو می‌کوبند. مقامات امریکایی بار دیگر مدعی شدند اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد روسیه به دنبال بهانه‌ای برای حمله احتمالی به اوکراین است و متعهد شدند که در صورت حمله، از منافع کی‌یف دفاع کرده و پرونده را به شورای امنیت خواهند برد.

به‌رغم اینکه روس‌ها گفته‌اند قصدی برای حمله به خاک اوکراین ندارند، غربی‌ها بر طبل جنگ با مسکو می‌کوبند. مقامات امریکایی بار دیگر مدعی شدند اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد روسیه به دنبال بهانه‌ای برای حمله احتمالی به اوکراین است و متعهد شدند که در صورت حمله، از منافع کی‌یف دفاع کرده و پرونده را به شورای امنیت خواهند برد.
در حالی که به نظر می‌رسید با شروع مذاکرات روسیه و غرب بر سر مسائل امنیتی در شرق اروپا، تنش‌ها بین دو طرف کاهش یابد، از اظهارات مقامات امریکایی اینگونه بر می‌آید که این مذاکرات نتوانسته اختلافات را حل کند و مقامات امریکایی و اروپایی مجدداً جنگ لفظی علیه روسیه را شروع کرده‌اند. وزارت دفاع امریکا شامگاه جمعه مدعی شد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه به دنبال بهانه‌ای برای حمله احتمالی به اوکراین است. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقامات دفاعی امریکا گزارش داد: «روسیه در نظر دارد از طریق عوامل خود در شرق اوکراین به نیرو‌های روسی حمله کند و بهانه جنگ علیه اوکراین را فراهم نماید.» به گفته مقامات امریکایی، جامعه اطلاعاتی این کشور دریافته است که روسیه مشغول استقرار گروهی از عوامل خود در شرق اوکراین است. بر اساس این گزارش، «اساساً چیزی که نهاد‌های اطلاعاتی می‌گویند تصویری شبیه به آن چیزی است که در سال ۲۰۱۴ رخ داده بود. نهاد‌های اطلاعاتی امریکا می‌گویند این اقدام بخشی از نمایش روسیه خواهد بود که به کمک آن می‌خواهد وضعیتی ایجاد کند تا بتواند به جامعه بین‌المللی بگوید که روس‌ها باید از خود واکنش نشان دهند». به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از مقامات دولت امریکا که نامش فاش نشده به این نکته اشاره کرد که در صورت حمله روسیه، ایالات متحده از اوکراین حمایت خواهد کرد و به عنوان بخشی از این کمک‌ها نیرو‌های نظامی امریکا ممکن است در خاک اعضای ناتو مخصوصاً لهستان، رومانی و اسلواکی به نیرو‌های اوکراینی آموزش بدهند. این مقام امریکایی افزود: «ایالات متحده به احتمال زیاد به تسلیح اوکراین خواهد پرداخت و این احتمال نیز وجود دارد که ناتو و واشنگتن تجهیزات پزشکی نیز در اختیار کی‌یف قرار بدهند.» ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه امریکا هم دیروز مدعی شد که واشنگتن و متحدانش آماده هستند در صورت اقدام تهاجمی روسیه علیه اوکراین، هزینه‌های زیادی را به مسکو تحمیل کنند.

واکنش روسیه
سفارت روسیه در امریکا ادعا‌ها درباره زمان حمله روسیه به اوکراین را اطلاعات نادرست توصیف کرد و آن‌ها را در راستای پروپاگاندای رسانه‌ای دانست. به گزارش «تاس»، سفارت روسیه جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقامات امریکایی بدون ارائه هیچ مدرکی سناریو‌های چنین اقدامات تحریک‌آمیزی را با جزئیات شرح می‌دهند و تاریخ آغاز برای عملیات تعیین می‌کنند.» این سفارت با بیان اینکه طرح موضوع به این شکل مؤید فشار مداوم رسانه‌ای علیه روسیه است، عنوان کرد: «سناریو‌ها بار‌ها در رسانه‌ها پمپاژ، تکرار و در نهایت به اخبار مهمی تبدیل می‌شوند. مسکو از مقام‌های امریکا می‌خواهد تا بر مبنای پیش‌نویس پیشنهادی روسیه در زمینه تضمین‌های امنیتی اقدام کنند. مسکو از راه‌حل دیپلماتیک برای همه مشکلات بین‌المللی حمایت می‌کند.» به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در پی تعلل غرب برای دادن تضمین‌های امنیتی به مسکو گفت: «صبر ما رو به اتمام است. غرب به واسطه غرور و گستاخی هدایت می‌شود و با تشدید تنش‌ها اقدام به نقض الزامات و تعهداتش می‌کند. امریکا و متحدانش در روز‌های آینده به درخواست‌های روسیه به صورت مکتوب واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها باید بفهمند که کلید همه چیز همان تضمین‌هایی است که ناتو نباید به سمت شرق پیشروی کند.»
طی هفته‌های اخیر و همزمان با اتهام‌زنی اوکراین و برخی کشور‌های عضو ناتو به روسیه درباره تدارک برای حمله به اوکراین، رزمایش‌های نظامی در منطقه شدت یافته است. روسیه بار‌ها اعلام کرده که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد و آمادگی خود را برای حل اختلافات با غرب اعلام کرده است، اما سازمان ناتو به جنگ‌افروزی‌های خود ادامه می‌دهد. اعضای ناتو تلاش می‌کنند به بهانه حمله روسیه به اوکراین، نیرو‌های بیشتری را در مرز‌های روسیه مستقر کنند تا از نزدیک تحولات رقیب را رصد کنند. غربی‌ها درصددند با عضویت اوکراین در ناتو حصار امنیتی علیه مسکو را تنگ‌تر کنند، اما مقامات روسی نسبت به این اقدام تحریک آمیز واکنش نشان داده‌اند. روسیه توسعه ناتو به شرق را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و هشدار داده که برای مقابله با تهدیدات آن به اقدام نظامی نیز متوسل می‌شود.

مراجعه به شورای امنیت
با تشدید تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین، امریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت نیاز پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهند داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «اگر روسیه اقدامی انجام دهد، ما در جست‌وجوی پاسخ مناسب در شورای امنیت و نیز دفاع از اصول منشور سازمان ملل تردید نخواهیم کرد.» وی افزود: «همه گزینه‌ها برای پاسخ شورای امنیت روی میز است و ما در حال مذاکره با سایر اعضای شورای امنیت و شرکای خود هستیم.» یکی دیگر از مقامات امریکایی هم گفت: «شورای امنیت سازمان ملل مکانی خواهد بود که اگر روس‌ها گزینه تشدید تنش را انتخاب کنند، می‌توانید شاهد گفت‌وگوی علنی بین ایالات متحده و روسیه باشید، این بسیار واضح است. اما ما رویکرد دیپلماتیک را برای حل بحران بین غرب و روسیه بر سر اوکراین ترجیح می‌دهیم و فکر می‌کنم متحدان‌مان هم یکصدا در این مورد صحبت کردند.» امریکا درحالی می‌خواهد پرونده اوکراین را به شورای امنیت ببرد که روسیه از اعضای دائم آن به شمار می‌رود و از حق وتو برخوردار است. همچنین روسیه از پشتیبانی قاطع چین نیز برخوردار است و دو کشور اجازه صدور قطعنامه را نخواهند داد و عملاً غربی‌ها بازنده از این مناقشه بیرون خواهند آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار