کد خبر: 1074457
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از تخریب هنرمندانه بنا‌های تاریخی!
محمد صادقی

نباید در فضا‌های تاریخی فیلم و سریال ساخته شود، زیرا با آسیب جدی به بنای تاریخی باعث نابودی بنا و آثار موجود در آن خواهد شد.
نبود استودیو‌های مجهز فیلمسازی و شهرک‌های فیلمسازی مناسب در ایران باعث شده است اغلب فیلم‌ها و سریال‌هایی که با محوریت تاریخ ایران ساخته می‌شود، در لوکیشن‌های اصلی ساخته شود. سریال‌های تاریخی مربوط به دوران قاجار در کاخ‌های گلستان و عمارت‌های بزرگ و کوچک قاجاری ساخته شود یا فیلم‌های مربوط به دوران پهلوی سر از کاخ‌های نیاوران و سعدآباد درآورد. در سینما دایره استفاده از لوکیشن‌های تاریخی حتی فراتر از تلویزیون رفته و فارغ از دوره تاریخی فیلم، لوکیشن‌های تاریخی استفاده شده است. نمونه متأخر آن فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی است که بخشی از لوکیشن آن آثار تاریخی استان فارس بوده است، با وجود این همیشه حضور گروه‌های فیلمسازی در لوکیشن‌های تاریخی بدون ضرر و آسیب نبوده است. در زمان فیلمبرداری مجموعه «مدار صفر درجه» بخشی از آثار تاریخی تخت جمشید دچار آسیب جدی شد و زمان فیلمبرداری «معمای شاه» به کاخ سعدآباد آسیب رسید.
با آنکه وزارت میراث فرهنگی از طریق مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی، با اجاره اماکن تاریخی درآمد دارد و بحث اقتصادی باعث شده است روی حضور گروه‌های فیلمسازی در اماکن تاریخی تساهل و تسامح صورت گیرد، موضوعی باعث انتقاد‌های زیادی شده است.
سیداحمد محیط‌طباطبایی، رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌ها) ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی را با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همین‌طور آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم فیلمبرداری در موزه‌ها و اماکن تاریخی، ممنوع و غیرضروری می‌داند. او بر اساس استاندارد‌های جهانی می‌گوید: فیلمبرداری و عکاسی در بنا‌های تاریخی و موزه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود که هر یک شرایط خاص خود را دارد چراکه به هر حال در بازدید از موزه اخلال ایجاد می‌کند و عکاسی و فیلمبرداری باید به گونه‌ای باشد که مانع بازدید نشود. محیط‌طباطبایی در ادامه درباره ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی داستانی تصریح می‌کند: این‌گونه فیلم‌ها و سریال‌ها مطلقاً نباید در موزه‌ها و اماکن تاریخی فیلمبرداری شود چراکه آسیب‌زاست و جریان بازدید را مختل و متوقف می‌کند. در واقع موزه و مکان تاریخی برای معرفی و بازدید عموم ساخته شده و نه برای فیلمبرداری و این کار موزه و آن مجموعه تاریخی را از عملکرد اصلی خود دور می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار