کد خبر: 1073434
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
پس از ۵۰ سال و برای اولین بار لوح حسابداری دوران آغاز ایلامی در شهر سوخته کشف شد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: سیدمنصور سیدسجادی سرپرست هیئت باستان‌شناسی شهرسوخته، با اعلام این خبر گفت: کشف این‌گونه لوح‌ها را در مناطق غربی ایران امری عادی است، اما نکته اینجاست که باستان‌شناسان تا کنون در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران به چنین کشف منحصربه‌فردی دست نیافته بودند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی شهرسوخته، با بیان‌اینکه این لوح نشان از ارتباط جامعه شهرسوخته با مردم آغاز ایلامی دارد، افزود: حسین مرادی باستان‌شناس و معاون هیئت باستان‌شناسی در عمق ۴متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسیده است.

سیدسجادی این کشف را تا حدودی غیرمنتظره خواند و گفت: در همایش باستان‌شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیئت باستان‌شناسی به این کشف دست خواهد یافت.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی، در بیان مشخصات این لوح حسابداری گفت: این لوح ۱۱سانتی‌متر طول و ۷سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است.

وی اظهارکرد: یکی از علامت‌ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله شکل‌های مستطیلی عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارند که فعلا برای ما ناآشنا است.

سیدسجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه‎‌ای ارسال کننده بر روی آن خواند و گفت: طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده‌گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آن‌ها بر اساس نظام شصت‌گانی بوده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اشاره به اینکه تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود تصریح‌کرد: در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد.

وی در پایان اظهار کرد: هم‌اکنون و در روز‌های پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده است.»

باستان‌شناسان در روز‌های پایانی نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته بعد از ۵۰ سال کاوش‌های ادامه‌دار در این محوطه، برای نخستین‌بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار