کد خبر: 1070579
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
بازرگانان و صادرکنندگان کشورمان نباید در مسیر فعالیت‌های خود با مشکل اداری و بوروکراسی مواجه باشند، لذا دولت مصمم است تحولی در ساختار‌های اداری کشور ایجاد کند تا تسهیل‌کننده فعالیت صادرکننده باشد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: بازرگانان و صادرکنندگان کشورمان نباید در مسیر فعالیت‌های خود با مشکل اداری و بوروکراسی مواجه باشند، لذا دولت مصمم است تحولی در ساختار‌های اداری کشور ایجاد کند تا تسهیل‌کننده فعالیت صادرکننده باشد.

دولت سیزدهم می‌خواهد پیوند ایرانیان خارج از کشور با ایران قطع نشود و «ملیت» نقطه اشتراک همه ایرانیانی باشد که بسته به شرایط، در هر جای کره زمین ساکن هستند. این نقطه اشتراک زمانی قوام می‌یابد که نه فقط در شناسنامه و احساس قلبی بلکه در عملکرد و مواضع هم تلاش برای پیشرفت ایران، محور کلی باشد. طبعاً یکی از مصداق‌های چنین مفهومی، سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران و اشتغال‌آفرینی و تولید ثروت برای کشور، در کنار افزایش سرمایه خود است. هم از این روست که سیدابراهیم رئیسی در کنار تأکید بر «لزوم ارتباط ایرانیان مقیم خارج کشور» با «فرهنگ ایرانی» بر وجود زمینه «جذب سرمایه‌گذاری» آنان در ایران هم تأکید می‌کند. رئیسی البته خود می‌داند و اشاره هم می‌کند که آن سرمایه‌گذار باید «مطمئن باشد که سرمایه او تضمین شده است».
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در سفر خود به ترکمنستان که ششم آذر ماه آغاز شد، در کنار شرکت در اجلاس سران اکو و نیز دیدار‌های جداگانه با سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، دو دیدار هم با هموطنان ایرانی داشت. دیدار اول به طور عمومی با ایرانیان مقیم ترکمنستان بود و دیدار دوم به طور اختصاصی با تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی کشورمان در ترکمنستان انجام گرفت. محور سخنان رئیسی در این دو دیدار، دعوت آنان به حفظ ارتباط مستمر فرهنگی و اقتصادی با کشور بود.
مسیری که دولت رئیسی می‌خواهد طی کند، در مرحله اول نیاز به اعتمادآفرینی دارد تا سرمایه‌گذار بداند که در ایران مسیر پیشرفت برای او و سوددهی سرمایه‌اش وجود دارد. در واقع اگر دولت از تجار ایرانی خارج از کشور دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کند، باید مسیر را هم برای آنان هموار کند. از سویی یک ایرانی هم اگر دل در گرو کشورش دارد، طبعاً اولویتش برای سرمایه‌گذاری را کشور خود می‌داند.

شرایط ارتباط مستمر ایرانیان مقیم خارج با داخل فراهم شود
رئیسی شنبه شب در دیدار ایرانیان مقیم ترکمنستان در سفارت کشورمان در عشق‌آباد با تأکید بر اینکه باید ارتباط ایرانیان مقیم خارج کشور با فرهنگ، آداب، رسوم و تمدن کهن
ایرانی- اسلامی حفظ شود، افزود: باید شرایط مناسبی برای ارتباط مستمر و همیشگی ایرانیان مقیم خارج با داخل کشور فراهم شود و زمینه جذب، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان در کشور وجود داشته باشد و چنانچه کسی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بود، مطمئن باشد سرمایه او تضمین شده است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایرانیان مقیم خارج کشور سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند و از فرهنگ و تمدن ایران- اسلامی و ملت بزرگی نمایندگی می‌کنند که بیش از ۴۰ سال است در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌طلبی‌ها ایستادگی و مقاومت کرده‌اند و این افتخار بزرگی برای هر ایرانی است. رئیس‌جمهور با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و قلبی دو ملت ایران و ترکمنستان گفت: ایران و ترکمنستان فراتر از رابطه دوستی و برادری، رابطه خویشاوندی و ارتباط قلبی، عقیدتی، فرهنگی و تمدنی با یکدیگر دارند.
وی با اشاره به ارادت و اعتقاد مردم ترکمنستان به امام رضا (ع) و دلدادگی این مردم به اسلام و تمدن اسلامی گفت: ایرانیان مقیم ترکمنستان نیز فرهنگ، تمدن و دینمداری ملت ایران را نمایندگی می‌کنند و لازم است رایزنان فرهنگی کشورمان فرهنگ و تمدن ایرانی و پیوند‌های عمیق دو ملت ایران و ترکمنستان را معرفی کنند.
رئیسی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت به دنبال گسترش روابط با همه کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه و منطقه است، گفت: کشور‌های همسایه و منطقه به خدمات و تولیدات ایرانی علاقه و اعتماد دارند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم. ایران و ترکمنستان در زمینه‌های گوناگون به ویژه نفت و گاز، انرژی و ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط برخوردار هستند و مصمم هستیم سطح همکاری‌های خود را در همه این عرصه‌ها هر چه بیشتر افزایش دهیم.
رئیس‌جمهور گفت: با نگاه جدیدی که امروز در کشورمان به وجود آمده است، امیدوارم بتوانیم اقداماتی در جهت رشد و توسعه ارتباطات و روابط کشورمان با کشور‌های منطقه و همسایه و نیز شکوفا شدن ظرفیت‌های موجود در ایران عزیز انجام دهیم. به راحتی می‌توان سهم صادرات کشورمان در بازار اقتصادی منطقه را به دو برابر و حدود ۴۰ تا ۵۰میلیارد دلار افزایش داد و باید از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده شود.

عضویت ایران در شانگ‌های بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای فراهم کرده است
سیدابراهیم رئیسی همچنین صبح یک‌شنبه در دیدار تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی کشورمان در ترکمنستان، ایجاد تحول در همه حوزه‌ها به ویژه بخش اقتصادی، تجاری و بازرگانی را از اولویت‌های اقتصادی دولت دانست و گفت: لازمه دستیابی به رونق اقتصادی و افزایش صادرات این است که شرایط موجود به خوبی بررسی و راهکارهای مناسبی برای رفع موانع و مشکلات اتخاذ شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه همکاری با کشور‌های همسایه و منطقه گفت: زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری مناسبی برای توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای کشورمان وجود دارد و باید با تسهیل فعالیت تجار و صادرکنندگان در این مسیر گام برداریم.
رئیسی خاطرنشان کرد: با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگ‌های بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده است و شاهد گشایش‌های خوبی در زمینه ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه هستیم. مشکل جدی و خاصی در توسعه روابط با کشور‌های همسایه و منطقه وجود ندارد و با پیگیری و تعامل دوسویه و درک متقابل می‌توان ضمن رفع مشکلات موجود، گام‌های مؤثری در مسیر تقویت و تحکیم روابط برداشت.
رئیس‌جمهور با اشاره به گفتگو با همتای ترکمنستانی خود در زمینه توسعه روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش گاز و ترانزیت، اظهار داشت: امروز با پیگیری‌های انجام شده، ترکمنستان اطمینان یافته است دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و موانع موجود اراده‌ای جدی دارد.
وی تصریح کرد: قرارداد گاز ایران و ترکمنستان حتماً احیا خواهد شد. بازرگانان و صادرکنندگان کشورمان نباید در مسیر فعالیت‌های خود با مشکل اداری و بوروکراسی مواجه باشند، لذا دولت مصمم است تحولی در ساختار‌های اداری کشور ایجاد کند تا تسهیل‌کننده فعالیت صادرکننده باشد.
رئیس‌جمهور همچنین بر تلاش برای اجرای موافقتنامه‌های همکاری سازمان اکو تأکید کرد و گفت: با جدیت موضوع اجرای موافقتنامه‌های همکاری را پیگیری خواهیم کرد.
رئیسی با تأکید بر لزوم بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت: در این زمینه باید باز نگاهی در روند امور انجام شود تا رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و تجار، خسارتی برای آنان نداشته باشد. متأسفانه برخی از مسائل با کشور‌های همسایه به خاطر عدم‌پیگیری بموقع، به مشکل تبدیل شده است و مصمم هستیم ضمن حل این مشکلات، از تکرار چنین مواردی جلوگیری کنیم.

دستاورد‌های اقتصادی سفر به تاجیکستان
در این دیدار مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در سخنانی با اشاره به دستاورد‌های اقتصادی سفر آیت‌الله رئیسی به تاجیکستان و دیدار و گفتگو با رئیس‌جمهور این کشور اظهار داشت: پس از این سفر گشایش‌های اقتصادی قابل توجهی در مناسبات و همکاری‌های اقتصادی تهران و دوشنبه ایجاد شده است و ضمن رفع موانع و مشکلاتی که در روابط دو کشور ایجاد شده بود، شاهد ارتقای حجم تبادلات اقتصادی دو کشور هستیم.
همچنین تعدادی از تجار و بازرگانان کشورمان در سخنانی مشکلات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را برای تقویت فعالیت‌های تجاری خود بیان کردند و رئیس‌جمهور دستور داد بلافاصله پس از سفر، مشکلات مطرح شده بررسی و برطرف شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار