کد خبر: 1070462
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور در واکنش به برگشت ۴۴۵ نخل ارسالی به قطر گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، متوجه شدیم در گواهی بهداشت گیاهی این نخل‌ها دست برده شده و اسناد نخل‌ها دستکاری شده است.
مهدی قائمیان در یک نشست خبری در خصوص «بازگشت محموله نخل از کشور قطر» اظهار داشت: گواهی بهداشت گیاهی، گواهی‌ای است که کشور‌ها برای محموله‌های کشاورزی صادر می‌کنند و براساس آن ضمانت می‌کنند همراه این محموله کشاورزی، آفت قرنطینه‌ای که برای کشور مقصد است، جابه‌جا نمی‌شود. قائمیان تأکید کرد: اگر قرار باشد محموله کشاورزی جابه‌جا شود، سازمان حفظ نباتات کشور مبدأ از کشور مقصد باید شرایط ورود محموله را جویا شود و اصلی‌ترین معیار نیز لیست آفات قرنطینه‌ای هر کشور است و اگر قرار باشد محموله‌ای وارد کشور شود، ما لیست آفات خود را در کنار لیست آفات کشور مبدأ قرار می‌دهیم. وی در ادامه گفت: اصلی‌ترین مدرک برای تبادل محصولات کشاورزی گواهی بهداشت گیاهی است و اولین اولویت در جابه‌جایی‌ها، داشتن گواهی بهداشت گیاهی است. اگر محموله فاقد گواهی بهداشت گیاهی باشد، آن را برمی‌گردانند.
وی تأکید کرد: اخیراً با این مطلب مواجه شدیم که تعدادی از محصولات کشاورزی ایران ارسال شده به کشور قطر که شامل نخل بوده به کشور عودت داده شده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم در گواهی بهداشت گیاهی این نخل‌ها دست برده شده است و گواهی بهداشت صادر شده یا مربوط به محصول نخل نبوده یا در مورد بعضی از اطلاعات داخل گواهی بهداشت تغییراتی اعمال شده و گواهی بهداشت این نخل‌ها تقلبی بوده است. معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نبابات کشور افزود: گواهی بهداشتی که سازمان جهاد کشاورزی صادر کرده با گواهی بهداشتی که قطر به ما تحویل داده فرق دارد و کسی در این گواهی تغییراتی ایجاد کرده است. بنابراین تقلب صورت گرفته است و اطلاعات گواهی بهداشتی که قطر به ما ارائه کرده با گواهی بهداشت ما فرق دارد.
قائمیان بیان کرد: مسبب این تقلب را توسط بخش حقوقی پیگیری می‌کنیم، زیرا برخی از گواهی‌های بهداشت صادر شده که برگشت خورده است مربوط به نخل نبوده، بلکه مربوط به سایر محصولات بوده، ولی نخل را در گواهی جعل شده قرار داده‌اند.
وی در ادامه گفت: همه اطلاعات گواهی بهداشتی که صادر می‌کنیم داخل سیستمی است که تمام سازمان‌های حفظ نباتات کشور‌ها به آن دسترسی دارند و زمانی که هر کشوری گواهی بهداشت را دریافت می‌کند، می‌تواند در سامانه چک کند که قطر نیز به همین صورت متوجه جعل گواهی بهداشت شده است. معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نبابات کشور خاطرنشان کرد: تمام اطلاعات را از طریق واحد حقوقی در اختیار مراجع می‌گذاریم تا پیگیری شود. در این بین دو مسئله مطرح است؛ اول اینکه کشور قطر محموله نخل را برگردانده و مسئله دیگر اعاده حیثیت کشور ماست و گواهی بهداشت گیاهی نیز یک سند دولتی است. کسی که در این گواهی بهداشت دست برده است باید مشخص شود. نخل‌هایی که در مرز خروجی برگشت خورده، حدوداً ۴۴۵ نخل بوده و مشکل اصلی این است که فاقد اسناد هستند و اسناد آن‌ها دستکاری شده است.
هیچ محموله سیب زمینی از ازبکستان مرجوع نشده است
معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور درباره مرجوع شدن ۳ هزار و۵۰۰ تن محموله سیب‌زمینی از ازبکستان به ایران به دلیل آلودگی نیز گفت: تاکنون هیچ محموله سیب‌زمینی از ازبکستان به ایران برگشت داده نشده است. طی دو ماه گذشته حفظ نباتات مقامات ازبکستان درخواست وبیناری با رئیس سازمان حفظ نباتات ایران داشتند که در آن جلسه طرف ازبکستانی از ورود مقداری از سیب‌زمینی آلوده به این کشور ابراز نگرانی کرده بود. قائمیان تصریح کرد: پس از آن به‌طور روزانه با طرف ازبکستانی مکاتباتی داشته‌ایم، به طوری که چند هفته پیش نیز هیئتی از ازبکستان وارد ایران شد که درخواست تغییر شرایط واردات سیب‌زمینی از ایران را داشتند. البته تغییر شرایط واردات محصولات گیاهی روال معمولی بین کشورهاست. طرف ازبک از ما خواست محموله‌های وارد شده، عاری از خاک و آفات گیاهی باشند.
وی افزود: البته کشور ازبکستان هم احتمال داده است که این آلودگی مربوط به سیب‌زمینی‌هایی باشد که از پاکستان یا افغانستان به نام سیب‌زمینی ایران صادر می‌شوند. معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در طول سال‌ها نشان داده شده که جابه‌جایی محصولات کشاورزی بدون پایش و بازدید از نظر قرنطینه‌ای می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وی اظهار داشت: آفت قرنطینه‌ای به آفاتی اطلاق می‌شود که در کشور مبدأ وجود دارد و در کشور مقصد وجود ندارد. بنابراین انتقال این آفات قرنطینه‌ای از کشور مبدأ به کشور مقصد می‌تواند خطرات زیادی برای کشاورزی کشور مقصد داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار