کد خبر: 1070298
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
بذر ناامیدی و یأس در جامعه تنها ۴ ماه بعد از روی کارآمدن دولت جدید
با گذشت ۱۰۰ روز از روی کارآمدن دولت جدید و به‌رغم آنکه اقدامات مؤثری برای کاهش مشکلات کشور برداشته است، جریان غرب‌زده تلاش می‌کند عملکرد دولت را نامطلوب جلوه داده و فشار‌های رسانه‌ای و روانی خود را علیه دولت به صورت روزانه و هفتگی افزایش دهد، به طوری که با بررسی رسانه‌های این جریان و مواضع شخصیت‌های وابسته به آن می‌توان سطح کینه و عداوت آن‌ها را نسبت به دولت به خوبی درک کرد.
سعید همتی

با گذشت ۱۰۰ روز از روی کارآمدن دولت جدید و به‌رغم آنکه اقدامات مؤثری برای کاهش مشکلات کشور برداشته است، جریان غرب‌زده تلاش می‌کند عملکرد دولت را نامطلوب جلوه داده و فشار‌های رسانه‌ای و روانی خود را علیه دولت به صورت روزانه و هفتگی افزایش دهد، به طوری که با بررسی رسانه‌های این جریان و مواضع شخصیت‌های وابسته به آن می‌توان سطح کینه و عداوت آن‌ها را نسبت به دولت به خوبی درک کرد.
یکی از بازی‌های رسانه‌ای- روانی جریان غرب‌زده برای تحت فشار قرار دادن قوه مجریه و القای بدبینی و یأس مردم نسبت به آینده دولت و نهایتاً ایجاد دوگانه مردم- دولت، پافشاری روی این مسئله است که دولت رئیسی طی ۱۰۰ روز اخیر عملاً اقدامات جدی برای کاهش مشکلات کشور صورت نداده است و مهم‌ترین اقدام دولت سفر به چند استان بوده که خروجی آن نیز نامشخص بوده است.
جریان معارض با دولت در حالی بر ضرورت گزارش‌دهی اقدامات صورت‌گرفته ۱۰۰ روزه نخست توسط دولت تأکید فراوان دارد و آن را اهرمی برای زیر سؤال بردن تحرک و پویایی هفته‌های اخیر دولت می‌داند که شخص رئیس‌جمهور چه هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و چه پس از آن هیچ گونه وعده‌ای برای حل مشکلات کشور طی ۱۰۰ روز نخست نداشته و اساساً عددی در این باره ذکر نکرده است.

تلاش برای رویارویی ملت- دولت
حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، این وعده شفاف را به جامعه ایرانی داد که طی ۱۰۰ روز نخست بسیاری از مشکلات کشور را مرتفع خواهد کرد و گشایش اقتصادی چشمگیری طی این بازه زمانی به وجود خواهد آورد، با این حال بعد از تکیه زدن بر کرسی ریاست‌جمهوری و به‌رغم مستندات فراوان در این‌باره، چنین وعده انتخاباتی را از بیخ و بن منکر شد، اما باید گفت شخص رئیسی چنین وعده انتخاباتی را نداده و طی این مدت اقدامات مؤثری را برای کاهش مشکلات کشور صورت داده است.
از جمله اقدامات دولت طی صد روز و اندی گذشته، بازگشت به میان مردم و ارتباط کلامی گرفتن با آنهاست.
برخلاف هشت سال گذشته که مسئولان اجرایی کشور پرده‌ای از غرور و تکبر و خودبرتربینی را میان خود و مردم کشیده بودند، تأمین واکسن برای ۸۰ میلیون نفر از جمله اقدامات مؤثر دیگر دولت است در حالی که دولت گذشته پیوستن ایران به FATF و بازگشت به برجام را پیش‌شرط واکسیناسیون جامعه عنوان می‌کرد! برکناری برخی مدیران ناکارآمد و آغاز مراحل اجرایی طرح مسکن ملی از جمله اقدامات مؤثر دولت بوده است.

ساکتان دیروز، مدعیان امروز
حال در شرایطی که رسانه‌ها و شخصیت‌های وابسته به جریان غرب‌زده در برابر ناکارآمدی و ناتوانی دولت گذشته روزه سکوت می‌گرفتند و دائم کوتاهی‌های مستمر دولت در برابر جامعه را توجیه می‌کردند، طی هفته‌های اخیر شمشیر را برای دولت کنونی از رو بسته و به بهانه‌های واهی دولت تازه روی کارآمده را مورد هجمه و تخطئه قرار می‌دهند، به عنوان نمونه محمد هاشمی‌رفسنجانی در جهت تخریب دولت بیان می‌کند: «گفته می‌شود در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی لزومی به سفر‌های استانی نیست، چراکه سفر‌های استانی برای حل مشکلات استان‌ها و شهرستان‌هاست و جنبه داخلی دارد، اما بحث تحریم و مشکلات اقتصادی جنبه ملی و کلی دارد که باید در جای خود مورد بحث، بررسی و حل و فصل قرار گیرد» یا عباس عبدی از چهره‌های شناخته‌شده طیف غرب‌زده گفته است: «اکنون که سفر‌ها هفتگی شده است، گمان می‌کنم در مسیر نادرستی قرار گرفته است. این بی‌معنی و غیرممکن است که رئیس‌جمهور برای حل مسائل مردم به مناطق برود. به طور قطع ترجیح دارد که آقای رئیسی با راه‌حل‌های مسائل کلان کشور آشنا شوند تا موضوعات خرد و موردی که تعداد آن‌ها هزاران است» یا در نمونه‌ای دیگر هدایت آقایی از محکومان فتنه ۸۸ و از اعضای حزب کارگزاران می‌گوید: «غیر از اوقات مدیران که باید صرف حضور در این سفر‌ها بشود، خود هزینه‌های مالی این سفر‌ها کم نیست... با رفتن و در یک منطقه صحبت کردن به دنبال این هستند که جو روانی قضیه را پایین بیاورند و از شدتی که مردم انتظار دارند، بکاهند.»
غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در گفتگو با روزنامه آرمان بیان می‌کند: «مردم منتظرند فشار‌های معیشتی و اقتصادی بر زندگی آن‌ها کاهش پیدا کند و از سوی دیگر خط فقر که روز به روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند، متوقف شود. مردم باید نتیجه سیاست‌های دولت را در زندگی خود احساس کنند که هنوز این اتفاق رخ نداده است.»

صحه گذاشتن بر تحرک و پویایی دولت
برخلاف جریان غرب‌زده که تلاش می‌کند هرگونه فعالیت دولت رئیسی را زیر سؤال ببرد و مردم را از آینده دولت کنونی دلسرد و ناامید کند، برخی از سیاستمداران همانند بسیاری از اقشار جامعه نسبت به آینده دولت اظهار امیدواری می‌کنند، به عنوان نمونه محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس و وزیر اسبق علوم و تحقیقات با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از عمر دولت سیزدهم گفت: یکی از نقاط برجسته دولت سیزدهم انجام سفر‌های استانی است که بارقه امیدی را در دل مردم ایجاد و مردم را نسبت به حل مشکلات‌شان امیدوار کرده است. نکته‌ای که در بحث سفر‌های استانی باید مدنظر قرار گیرد این است که تصمیماتی که برای رفع مشکلات مردم در این سفر‌ها اتخاذ شده است در زمان مقرر اجرایی و عملیاتی شود تا ضمن اینکه جلوی ایجاد یأس در میان مردم گرفته شود، موجبات امید بیشتر در جامعه را فراهم آورد.
وی اظهار داشت: نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که انتصابات و تغییر و تحولات و به طور کل تعیین تکلیف وضعیت مدیران در سطح میانی و در سطح استان‌ها به کندی انجام می‌شود که این تغییرات باید هر چه سریع‌تر انجام شود. با توجه به اینکه مدیران باقیمانده از دولت سابق متعلق به جریان سیاسی مخالف هستند، بیم آن می‌رود نه تنها همکاری با دولت فعلی نداشته باشند بلکه کارشکنی‌هایی را برای عدم‌تحقق وعده‌های دولت مرتکب شوند.
غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس نیز در گفتگو با فارس، با اشاره به سفر‌های استانی رئیس‌جمهور گفت: سفر‌های استانی رئیس‌جمهور ایده خوبی است چراکه این اقدام برای مدیران استانی تحرک و انگیزه ایجاد می‌کند.
وی افزود: اینکه فردی در سطح رئیس‌جمهور پا به رکاب باشد و برود و از نزدیک از استان‌ها بازدید داشته باشد، قابل افتخار است. حالا که سفر‌های استانی به یک سنت تبدیل شده بهتر است به خوبی مدیریت شود و درباره پروژه‌هایی که بناست در سفر رئیس‌جمهور مورد بازدید قرار گیرد یا در سفر رئیس‌جمهور به آن‌ها بودجه تخصیص یابد، مطالعات میدانی کافی روی آن‌ها صورت گیرد. لازم است قبل از سفر‌های رئیس‌جمهور، پروژه‌هایی که دارای ابعاد ملی و تأثیرگذاری در سطح ملی هستند و در سرنوشت مردم منطقه تأثیرگذار هستند، احصا و مشخص شوند تا سفر رئیس‌جمهور یک سفر مفید برای استان‌ها باشد.
مرحبا افزود: وقتی شخصی در حد و اندازه رئیس‌جمهور به یک استان سفر می‌کند، باید بهره‌وری‌ها در سطح این سفر‌ها باشد و این سفر‌ها کارایی و اثربخشی در این سطح را داشته باشد و صد البته مردم هم از اینکه مشکلات چند ساله‌شان در سفر رئیس‌جمهور حل می‌شود، خوشحال خواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار