کد خبر: 1070214
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
منابع دیپلماتیک خبر دادند که فرستاده آمریکا در یمن امروز با شماری از گروه‌های این کشور، نشستی برگزار و در آن مسئله تجزیه یمن به دو قسمت جنوبی و شمالی را مطرح کرده است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در یمن امروز پنجشنبه دیدار‌های جدیدی با برخی از طرف‌های یمنی برگزار کرد.

پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش داد که این دیدار حکایت از این دارد که واشنگتن در تلاش است به سمت جدایی جنوب یمن از شمال این کشور حرکت کند.

این پایگاه با اشاره به اینکه آمریکا از نظر نظامی نتوانست هیچ نفوذی در شمال یمن داشته باشد، به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که لیندرکینگ این دیدار را با هدف تجزیه یمن انجام داده است.

منابع مذکور گفتنند که فرستاده آمریکا، «شماری از سیاستمداران، روزنامه‌نگاران، فعالان و اتباع یمنی حاضر در آمریکا را فراخواند و با آنان گفتگو‌هایی مبنی بر ایده تجزیه یمن به دو بخش را انجام داد».

در همین ارتباط، «عیدروس الزبیدی» رئیس «شورای انتقالی جنوب» در یمن که مورد حمایت امارات عربی متحده است، پیشتر، خواستار حمایت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از تجزیه یمن شد.

الزبیدی مدعی شد که همه‌پرسی جدایی جنوب یمن از شمال این کشور از حمایت ۹۰ درصدی ساکنان بخش جنوبی برخوردار خواهد بود و این همه‌پرسی باید منحصراً در بخش جنوبی برگزار شود و ساکنان شمال یمن نباید در آن مشارکت داده شوند.

الزبیدی ضمن درخواست از لیندرکینگ برای انجام گفت‌وگویی با شورای انتقالی جنوب با هدف تجزیه یمن، تصریح کرد، شورای انتقالی جنوب باید در هرگونه مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل نماینده داشته باشد و سازمان ملل از ترس اینکه حضور نمایندگان شورای انتقالی جنوب یمن، فرایند صلح را دشوار کند، اجازه نمی‌دهد شورای انتقالی در مذاکرات صلح سازمان ملل نماینده داشته باشد.

شورای انتقالی جنوب گروهی سیاسی-شبه نظامی است که در یازدهم می ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شد و ریاست این شورا را همانطور که اشاره شد، عیدروس الزبیدی بر عهده دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است که پیشتر، پست استانداری یمن را بر عهده داشته است.

در همین ارتباط، «عبدالرحمن الوالی» از سران حزب «الحراک الجنوبی» (جنبش جنوب) یمن و استاد دانشگاه عدن چندی پیش، با حمله شدید به ائتلاف سعودی - اماراتی متجاوز به یمن، آن را عامل تجزیه جنوب دانست.

وی گفت که ائتلاف متجاوز سعودی - اماراتی این طرح را به عنوان یک اقدام هدفمند و برنامه‌ریزی شده پیش‌می‌برد و به همین دلیل جنوب همواره در بحران‌های مستمر و تخریب سازمان‌دهی شده است.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکر کشی کردند و برای فرار از اتهام‌ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرف‌های درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد تا جایی که شورای انتقالی در هفتم اردیبهشت سال جاری در استان‌های جنوبی اعلام خودمختاری کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار