کد خبر: 1070162
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که این استان با وجود نداشتن یک درخت نخل بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور است، گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار تن خرما از این خطه به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

اکبر فتحی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با سابقه ۱۲ ساله در زمینه فرآوری و صادرات خرما، در حال حاضر بزرگترین صادر کننده این محصول در کشور بوده و با داشتن ۱۵ کارخانه فرآوری و بسته بندی، موفق به شناسایی بازارهای هدف و سلایق آنها شده است و با وارد کردن محصول خرما از پنج استان حاصلخیز، خود را به عنوان استان برتر در فرآوری و بسته بندی خرما معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خرما یک محصول گرمسیری است و امکان کاشت آن در آذربایجان شرقی وجود ندارد، اما در حال حاضر، فرآوری کننده و صادر کننده محصول خرما هستیم.

فتحی با اشاره به صنعت فرآوری خرما در آذربایجان شرقی افزود: کارخانجات فرآوری خرما در شهرک سرمایه گذاری خارجی، شهرک صنعتی عالی نسب، مرند شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان آباد و تبریز وجود دارد که خرمای کشورمان را به صورت شیره و همچنین بسته بندی شده به بازارهای جهانی صادر می‌ کنند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اصلی‌ترین بازار هدف در صادرات خرما را کشور روسیه معرفی کرد و افزود: خرمای فرآوری شده همچنین به کشورهای ترکیه، ارمنستان و گرجستان و آلمان نیز صادرات انجام می شود.

وی با اشاره به تنوع زیاد در محصول خرما گفت: معمولاً چهار نوع خرما توسط کارخانه های فرآوری این محصول در آذربایجان شرقی صادر می‌شود که در این میان، خرمای صنعتی درجه سه نیز به شیره و خمیر خرما تبدیل شده و به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر