کد خبر: 1068715
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
وزیر اسبق امور خارجه:

دشمنان عادت دارند در مذاکرات از زبان تهدید استفاده کنند، اما دشمن متوجه است که دیگر نمی‌تواند در جریان مذاکرات تهدید را راهبرد خود قرار دهد، زیرا در این خصوص همه کار انجام داد.
منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه در گفتگو با میزان در آستانه مذاکرات ۱+۴، قدرت دفاعی را یکی از مؤلفه‌های مهم برشمرد و افزود:قدرت یک کشور که سیاست خارجه، آن را در محیط بین‌الملل به نمایش می‌گذارد، برآیند همه قدرت‌های موجود در جامعه است.
وزیر پیشین امور خارجه اعتقادات ملی و مکتب ملت ایران را اولین منبع قدرت جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل دانست و تصریح کرد: منطق جمهوری اسلامی ایران، که به حق است، یکی از منابع قدرت نظام در سطح جهان است. وی تأکید کرد: توان سیاسی، موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک کشور، مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی ایران در محیط بین‌الملل است. متکی افزود: قدرت نرم و سخت (دفاعی و نظامی)، مهم‌ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی ایران در محیط بین‌الملل است.
وزیر پیشین امور خارجه ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که رهبری شخصاً طی ۳۰ سال گذشته در جایگاه فرماندهی کل قوا، مدیریت کردند، بحث دفاع است. وی تأکید کرد: فرمانده معظم کل قوا، با استفاده از کارشناسان، متخصصان، صاحب‌نظران، تحلیلگران و بررسی تجربه هشت ساله دفاع مقدس، برای اینکه قدرت دفاعی کشور در بالا‌ترین درجات قرار بگیرد، مدبرانه عمل کردند. وزیر پیشین امور خارجه تحقق یافتن مسئله رسیدن به جایگاهی را که دشمنان از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران وحشت داشته باشند یکی از اهداف بلند فرمانده معظم کل قوا دانست و افزود: این مهم با حمله به عین‌الاسد (پایگاه نظامی تصرف‌شده توسط ارتش تروریست امریکا) و سرنگونی پهپاد‌های متجاوز ارتش تروریست امریکا، تحقق‌یافته است. وی با اشاره به اینکه قدرت دفاعی ایران، یک مؤلفه بازدارنده مهم برای جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات است، تصریح کرد: قدرت دفاعی ایران، تهاجمی دفاعی است نه تهاجمی و جنگی، این مهم مورد توجه دشمنان است.
وزیر پیشین امور خارجه با تأکید بر اینکه یک روز بوش پسر تهدید نظامی را سوژه اصلی مصاحبه‌های خود علیه ایران قرار داده بود و دائم تکرار می‌کرد که گزینه نظامی روی میز است، تصریح کرد: بخش مهمی از این موضوع که الآن سردمداران امریکایی با وحشت از قدرت دفاعی ایران، حرفی از گزینه نظامی روی میز نمی‌زنند، به توانمندی قدرت دفاعی ایران بر می‌گردد. وی با اشاره به اینکه قدرت دفاعی ایران، پشتوانه قوی در هر مذاکره در سطح بین‌الملل به ویژه نشست وین است، اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران از چنین جایگاهی برخوردار است. متکی در آستانه مذاکرات وین، تصریح کرد: ان‌شاءالله تیم مذاکره‌کننده، بر مبانی اصول و محور‌های اساسی کار اشراف و باور دارند و با جدیت آن را دنبال می‌کنند.
وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به مواضع دولت سیزدهم مخصوصاً شخص رئیس‌جمهور نسبت برجام، اظهار داشت: هدایت آقای سید ابراهیم رئیسی در موضوع برجام و مذاکرات، هدایتی کاملاً هوشمندانه و مدبرانه است و برای این عزیزان در مسیر مذاکره آرزوی توفیق داریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار