کد خبر: 1066622
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
سردار جلالی در نشست خبری هفته پدافند غیرعامل:
به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور روز گذشته نشستی را برگزار کرد

به مناسبت هفته پدافند غيرعامل، سردار غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور روز گذشته نشستي را برگزار كرد و در آن به ارزيابي حوزه اختيارات و وظايف اين سازمان پرداخت و از فرصت‌ها و تهديدات موجود در اين رابطه سخن به ميان آورد و درمورد تشكيل قرارگاه دفاع در برابر ريزپرنده‌ها نيز توضيحاتي ارائه داد. سردار جلالي از تهديدات تركيبي دشمنان نيز گفت و با تأكيد بر اينكه ايالات متحده و رژيم‌صهيونيستي تلاش‌هایي نافرجام براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران در دستور كار قرار داده‌اند از هزينه‌هاي فراواني كه دولت قبل در حوزه پدافند غيرعامل ايجاد كرد نيز سخن به ميان آورد.
سخنان سردار جلالي در نشست خبري روز گذشته بيشتر حول تعريفي بود كه وب‌سايت اين سازمان ارائه داده است، مبني بر اينكه «پدافند غيرعامل هر اقدام غيرمسلحانه‌اي است كه موجب كاهش آسيب‌پذيري نيروي انساني، ساختمان‌‌ها، تأسيسات، تجهيزات، اسناد و شريان‌هاي كشور در مقابل عمليات خصمانه و مخرب دشمن مي‌شود.»
در ادامه تعريف مورد اشاره آمده است: هدف از اجراي طرح‌هاي پدافند غيرعامل كاستن از آسيب‌پذيري نيروي انساني و تجهيزات حياتي و حساس و مهم كشور به‌رغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعاليت‌ها و خدمات زيربنايي و تأمين نيازهاي حياتي و تداوم اداره كشور در شرايط بحراني ناشي از جنگ است. با توجه به تعاريف مذكور و سخنان سردار جلالي در نشست روز گذشته مي‌توان برآورد منصفانه‌اي از عملكرد اين سازمان طي سال‌هاي اخير به دست آورد.
در ابتداي نشست مذكور، سردار غلامرضا جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور با تبريك ايام هفته وحدت، اظهار داشت: در تقويم ملي كشورمان روز هشتم آبان به‌ عنوان روز ملي پدافند غيرعامل نامگذاري شده است كه در حقيقت سالروز تشكيل سازمان پدافند غيرعامل كشور است. ما از اول انقلاب تا سال ۱۳۸۲ فاقد يك ساختار پدافند غيرعامل در كشور بوديم و تقريباً همه كشورهاي دنيا ساختارهاي مشابهي را البته تحت عناوين مختلف براي بحث پدافند غيرعامل دارند. جلالي يكي از كارهاي پدافند غيرعامل را رصد و پايش تهديداتي دانست كه در همه حوزه‌ها عليه كشور وجود دارد و با تأكيد بر اين موضوع گفت: در نگاه كلي ما دچار يك تركيبي از تهديدات هستيم و امروز امريكايي‌ها و اسرائيلي‌ها در ضعيف‌ترين حالت ممكن هستند و انسجام آنها به هم خورده كه نشانه‌هاي آن شكست دولت ترامپ در امريكا و شكست دولت نتانياهو در رژيم صهيونيستي است. امروز آسيب‌پذيرترين وجهه امريكا و رژيم صهيونيستي در برابر ما قرار دارد.
وي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي در يك هماهنگي كامل با امريكايي‌ها استراتژي فشار همه‌جانبه تا آستانه جنگ را در پيش گرفته است، افزود: جنگ سايبري، خرابكاري، نفوذ و عمليات تروريستي چيزي است كه رژيم صهيونيستي به ‌عنوان عمليات براي خودش تعريف كرده است كه ما شاهد رويارويي با رژيم صهيونيستي در دريا، زمين و بخش‌هاي فني و صنعتي هستيم. وقوع جنگ تروريستي در حوزه سايبري يكي از مسائلي بود كه ما سال گذشته در ماجراي تررو شهيد فخري‌زاده شاهد آن بوديم كه تركيبي از نفوذ و استفاده از فضاي سايبري و ارتباطات ماهواره‌اي بود كه روش جديدي محسوب مي‌شد.

دولت دوازدهم هزينه‌هاي زيادي براي كشور ايجاد كرد
«دولت دوازدهم از منظر پدافند غيرعامل هزينه‌هاي زيادي براي كشور ايجاد كرد»، سردار جلالي با بيان اين جمله، مصاديق و دلايل ادعاي خود را اينگونه شرح مي‌دهد: در حوزه سايبري شاهد ولنگاري و بي‌قانوني و بي‌ضابطه‌گري بوديم و دولت دوازدهم نه‌تنها خود هيچ اقدامي نمي‌كرد، بلكه در برابر هر قانون و لايحه‌اي در اين حوزه مقاومت مي‌كرد. در حوزه تهديدات سايبري، رسماً انكار جنگ سايبري را داشتند كه منجر به آسيب به كشور شد. واگذاري زيرساخت‌هاي ارتباطي به شبكه‌هاي اجتماعي خارجي و رهاكردن صيانت از افكار عمومي مردم از جمله آسيب‌هايي بود كه دولت دوازدهم به كشور وارد كرد.
به گزارش فارس، وي در ادامه به بحران كرونا و رابطه آن با پدافند غيرعامل اشاره کرد و گفت: در حوزه پدافند زيستي به رغم اينكه قرارگاه پدافند زيستي كشور سال‌ها در اين حوزه كار كرده بود، اما با شروع بحران كرونا، اين ساختار توسط دولت گذشته ناديده گرفته شد و شاهد تزلزل و تناقض در تصميم‌گيري‌هاي آن در زمان شيوع كرونا بود. وي ادامه داد: در سه ماه اول شيوع ويروس كرونا قرنطينه توسط وزير پيشين مورد تمسخر قرار گرفت. ما تأكيد داشتيم كه تجربه دنيا بهداشت‌محور و نه درمان‌محور است، اما توجه نشد. اميد است در دولت سيزدهم با رويكرد انقلابي، اقدامات جدي در حوزه پدافند غيرعامل انجام بگيرد و تاكنون در تعامل با دستگاه‌هاي اجرايي اقدامات خوبي براي بازسازي زيرساخت‌هاي پدافند غيرعامل انجام گرفته است.

قرارگاه دفاع در برابر ريزپرنده
تشكيل قرارگاه دفاع در برابر ريزپرنده موضوع ديگري بود كه سردار جلالي در ادامه سخنان خود به آن اشاره و ضرورت تشكيل آن را اينگونه ارزيابي كرد: با هماهنگي شوراي امنيت كشور قرارگاه دفاع در برابر ريزپرنده‌ها تشكيل شده و در اماكن حساس كشور تجهيزات الكترونيكي ضدريزپرنده را كه عمدتاً ساخت وزارت دفاع و شركت‌هاي دانش‌بنيان است، نصب و فعال كرده‌ايم.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل همچنين در ادامه عنوان كرد: امريكا در بيش از 50كشور آزمايشگاه‌ بيولوژيك دارد كه سازمان‌هاي جهاني بر آن نظارت ندارند و فعاليت‌هايشان مشكوك است. روسيه و چين نيز در هفته گذشته نسبت به اين موضوع واكنش نشان دادند. يكي از اين آزمايشگاه‌ها در عراق است و مي‌تواند تهديدي براي ايران باشد.


تهديدزايي امريكا در حوزه فضايي
وي تهديدات حوزه فضايي را قابل وقوع مي‌داند و رابطه اين حوزه با ترورهاي الكترونيكي را نيز اينگونه بيان مي‌كند: در حوزه ماهواره‌ها نيز امريكايي‌ها با تشكيل منظومه‌هاي ماهواره‌اي مدار پايين در حال تهديدزايي هستند و هيچ مجوزي بر آنها وجود ندارد. اين اقدام موجب اشراف اطلاعاتي و ارتباطاتي می‌شود و زمينه‌ساز وقوع ترورهاي الكترونيكي همچون ترور شهيد فخري‌زاده خواهد شد.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل گفت: ما نيازمند راهبرد جامع، مدرن و نوين پدافند غيرعامل هستيم. تدوين استراتژي عميق و لايه‌به‌لايه مهم است كه ما در اين ‌باره اقدام كرده‌ايم. برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور بايد مبتني بر رويكرد دفاعي هوشمند و ژن دفاع غيرعامل باشد. سردار جلالي در ادامه بيان داشت: وقتي كشور در برابر تهديد قرار مي‌گيرد، بايد راهبرد جامع داشته باشيم. در گذشته راهبردها تنها دفاع نظامي بود، اما اكنون تركيبي از دفاع نظامي و غيرنظامي است. كشور بايد يكپارچه در برابر تهديدات آماده باشد كه در اين راستا رزمايش‌هاي بسياري انجام گرفته يا اجراي آن برنامه‌ريزي شده است. وي در خصوص ايمني و پدافند شيميايي با توجه به توسعه صنعت نفت و گاز خاطرنشان كرد: لازم است زيرساخت‌ها و نظامات ايمني ايجاد شود تا خطرات در اين حوزه متوجه مردم نشود كه الحمدلله تاكنون اقدامات خوبي انجام گرفته است. براي شهرها نيز دفاع شهري تعريف شده است و امروز مدرن‌ترين و علمي‌ترين دفاع شهري را آماده كرده و در اختيار شهرداري‌ها قرار داده‌ايم.


برگزاري 50 رزمايش سايبري در سال جاري
برگزاري 50 رزمايش سايبري از ابتداي سال تاكنون در كشور خبر ديگري بود كه سردار جلالي آن را در خلال نشست خبري خود تشريح كرد و گفت: در اين رزمايش‌ها ضعف‌هاي سايبري و زيرساختي دستگاه‌ها احصا و 70 دستگاه مصون‌سازي شدند. برخي صنايع از دستگاه‌هاي كنترل صنايع خارجي استفاده كردند كه اقداماتي براي امن‌سازي اين دستگاه‌ها در حال انجام است و يك اقدام راهبردي است. جلالي با تأكيد بر اينكه امنيت سايبري بايد تأمين شود، گفت: هر كشوري كه بخواهد حمله‌اي در حوزه سايبري به ما داشته باشد، بايد منتظر پاسخ ما نيز باشد. همچنين مديراني كه نسبت به مسائل امنيت سايبري كم‌توجه باشند، بايد منتظر عواقب ترك فعل خود باشند. براي 52 شهر پرجمعيت كشور سامانه پدافند نوين تهيه شده است. ايجاد مركز كنترل فرماندهي زيرساخت‌هاي شهري در اين برنامه پيش‌بيني شده است. وي در پايان نشست خبري خود پدافند هسته‌اي را نيز از قلم نينداخت و با اشاره به آن گفت: در اين رابطه سازمان ايمني هسته‌اي داريم و رزمايش‌هاي مربوطه نيز انجام مي‌گيرد، امسال دو مانور شيميايي هسته‌اي براي اولين‌بار برگزار خواهد شد.
نشست خبري مذكور در حالي روز گذشته برگزار شد كه برخي خبرگزاري‌ها و سايت‌ها از حمله سايبري به جايگاه‌هاي محل سوختگيري كشور اخباري را در خروجي خود قرار دادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار