کد خبر: 1066612
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
کانال تلگرامی «خیابان انقلاب‌» یادداشتی از «سیدمحسن هاشمی‌» را به اشتراک گذاشت. هاشمی در این یادداشت به واکاوی توئیت‌های اخیر اسنودن پرداخت.

کانال تلگرامی «خیابان انقلاب‌» یادداشتی از «سیدمحسن هاشمی‌» را به اشتراک گذاشت. هاشمی در این یادداشت به واکاوی توئیت‌های اخیر اسنودن پرداخت. او نوشته است: اسنودن کارمند سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و پیمانکار آژانس امنیت ملی امریکا یکی از معدود شخصیت‌های مطرح حوزه امنیت اطلاعات در سال‌های اخیر می‌باشد که میلیون‌‌ها اطلاعات سری امریکا را لو داده و پرده از جاسوسی بزرگ امریکا از مردم جهان برداشت.
اسنودن با خروج اسناد اطلاعاتی و سپس فرار از امریکا، استقرار در روسیه و افشای ابعاد مختلف جاسوسی دولت امریکا از مردم کشور خود و دیگر کشورهای جهان به یک شخصیت بین‌المللی مبدل شد که حتی نامزد دریافت جایزه نوبل نیز معرفی شدند.
این شخصیت مرموز و مهم اطلاعاتی به ناگاه در صفحه توئیتر شخصی خود در ۲۹ مهرماه یک توئیت با زبان فارسی زده و ضرب‌المثل «دیوار موش داره و موش گوش داره» را درج می‌کند. به فاصله یک روز بعد از این توئیت، یک توئیت دیگر با نقل‌قول و اشاره مستقیم به آن توئیت به این عنوان منتشر می‌کند: «من فقط می‌گویم، دلیلی وجود دارد که گربه‌‌ها محبوب هستند.»
این دو توئیت با واکنش و بازتاب رسانه‌ای بسیار زیادی در فضای مجازی روبه‌رو شد که قرار است چه اتفاقی در عرصه جهان و مرتبط با ایران روی دهد که این‌چنین توئیتی از اسنودن منتشر می‌شود. واکنش‌‌هایی که حتی در اکانت شخصی ایشان نیز نمود دارد، به‌گونه‌ای که این دو مطلب بیش از ده برابر میانگین دیگر توئیت‌های او مورد تأیید کاربران خصوصاً ایرانیان قرار گرفته است.
در ادامه نکاتی تحلیلی جهت روشن شدن ابعاد این دو توئیت به‌صورت چند فرضیه اطلاعاتی مطرح می‌شود:
1- ابتدا اینکه این توئیت یک امر معمولی و بدون هرگونه پشت پرده می‌باشد اما به علت شخصیت مرموز اسنودن، تابعیت امریکایی او، پناهنده بودن در روسیه، اطلاع از جنگ‌های اطلاعاتی و سایبری بین کشورها، بی‌سابقه بودن توئیت زدن فارسی توسط او و نگارش خوب و بدون غلط توئیت‌ها باید به آنها حساس بود.
2- دوم اینکه شاید اسنودن می‌خواهد یک پیام اطلاعاتی به ایران بدهد که ضرب‌المثل اول در مورد گوش داشتن موش درون دیوار، جنگ سایبری اخیر در جهان و ایران و مسائل روابط خارجی ایران در مذاکره با عربستان و اروپا، این احتمال را قوی می‌کند.
3- سوم اینکه همزمانی حضور تیم عالی‌رتبه نیروهای مسلح کشورمان به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در روسیه و انجام مذاکرات مختلف با مسئولان روسی با این توئیت، شاید یک هشدار به ایران برای مراقبت از جاسوسی از آنان توسط سازمان‌های جاسوسی غربی در روسیه باشد. و شاید هم تلاش برای کارشکنی در عدم اطمینان ایران به روسیه و نزدیکی این دو کشور.
4- نکته چهارم ناظر به این است که شاید ایشان می‌خواهد یک خطر را به ایران گوشزد کند و خبر از یک توطئه بزرگ دهد که اسم آن را افشاگری می‌داند، یک افشاگری دوستانه در راستای نزدیکی و پیام مثبت به ایران، که بلافاصله فعال سیاسی امریکایی نیز به آن واکنش نشان می‌دهد و اتفاقاً در اقدامی عجیب به زبان فارسی بیان می‌کند که شما افشاگری نمی‌کنید بلکه خیانتکار هستید. و این شاید یک زنگ خطر برای ایران باشد. زنگ خطری که در توئیت دوم دلیل آن را با جمله «من فقط می‌گویم دلیلی وجود دارد که گربه‌‌ها محبوب هستند‌» بیان می‌کند.
5- پنجم اینکه ادبیات نگارش صحیح و استفاده از یک ضرب‌المثل ایرانی برای کسی که سابقه نگارش فارسی ندارد، نشان از این دارد که چند متخصص زبان فارسی یا ایرانی مشاور و راهنمای او هستند و یا اینکه او بنا به دلایلی به فهم زبان فارسی رو آورده باز خود جای سؤالات متعدد دیگری را در ذهن متبادر می‌سازد.
اما هر چه باشد باید مراقب بود که در روزهای آینده چه اتفاقی در صحنه داخلی و خارجی مرتبط با ایران قرار است روی دهد و یا اینکه اگر روی داده، چگونه می‌خواهد منعکس شود تا تأثیر بیشتری از خود به جای بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار